(DIR) Return Create A Forum - Home
       ---------------------------------------------------------
       langshetspooreuropa
 (HTM) https://langshetspooreuropa.createaforum.com
       ---------------------------------------------------------
       *****************************************************
 (DIR) Return to: Nieuws
       *****************************************************
       #Post#: 49--------------------------------------------------
       2017: Meer en kortere treinen rond Nijmegen
       By: langshetspooreuropa Date: January 29, 2016, 5:56 pm
       ---------------------------------------------------------
       Rond Nijmegen gaan er in 2017 meer treinen rijden. Zo komen er
       meer snelle treinen tussen Arnhem en Nijmegen en komen er in de
       daluren meer Sprinters tussen Nijmegen en Wijchen. NS waarschuwt
       echter ook dat sommige treinen korter zullen worden.
       Zie ook: De belangrijkste wijzingen van het spoorboekje 2017 op
       een rij.
       Tussen Arnhem en Nijmegen komen zes snelle treinen per uur, nu
       nog vier. De Intercity Roosendaal - Zwolle stopt op dit moment
       nog op ieder station tussen Arnhem en Nijmegen. In 2017 zal de
       trein onderweg geen stops meer maken. Daardoor wordt Nijmegen
       sneller bereikbaar vanuit Zwolle, Deventer en Zutphen. Arnhem
       wordt juist sneller bereikbaar vanuit Roosendaal, Breda, Tilburg
       en Den Bosch.
       Om te voorkomen dat de overige stations erop achteruit gaan,
       gaan de treinen Den Bosch - Nijmegen doorrijden naar Arnhem. Op
       die manier blijven er tussen Arnhem en Nijmegen vier Sprinters
       per uur. Tussen Nijmegen en Wijchen rijden er nu in de spits
       twee extra treinen per uur. Deze treinen gaan in 2017 ook in de
       daluren rijden en worden gekoppeld aan de Sprinter Zutphen -
       Nijmegen. Tussen Arnhem en Wijchen rijden straks dus vier
       rechtstreekse Sprinters per uur.
       NS geeft echter aan dat de extra treinen moeilijk in de
       dienstregeling in te passen zijn. "NS heeft forse concessies
       gedaan op het gebied van robuustheid en de materieelinzet. (..)
       Dit heeft tot gevolg dat de Intercity’s Nijmegen – Utrecht e.v.
       een lengtebeperking krijgen en dus niet altijd op de volledige
       gewenste lengte kunnen rijden" schrijft het spoorbedrijf in een
       brief aan consumentenorganisaties.
       NS meldt verder dat de dienstregeling rond Nijmegen kwetsbaar
       zal zijn. De consumentenorganisaties kunnen nog advies
       uitbrengen over de nieuwe dienstregeling. De treinen Nijmegen -
       Venray / Roermond wisselen van vervoerder. Nu verzorgt Veolia
       nog de treindienst, dat wordt Arriva. Arriva wil in de toekomst
       diverse wijzigingen doorvoeren, maar zover bekend zal dat pas
       gebeuren zodra de Maaslijn is geëlektrificeerd.
       Arnhem krijgt overigens ook meer treinen te verwerken. Niet
       alleen omdat het aantal treinen groeit tussen Arnhem en
       Nijmegen, maar ook omdat NS-dochter Abellio vanaf de zomer van
       2017 één keer per uur een trein Arnhem - Düsseldorf zal laten
       rijden. Verder gaat de trein Arnhem - Tiel op werkdagen ook
       overdag 2x per uur rijden. Dat is nu alleen zo tijdens de spits.
       ©treinreiziger.nl
       Foto: In 2017 zullen er geen Veolia treinen meer te zien zijn in
       Nijmegen.
       De redactie van Treinreiziger.nl heeft geprobeerd alle
       wijzigingen in kaart te brengen. Je kunt op jouw traject kiezen
       om de belangrijkste wijzigingen te bekijken. Je mag de kaart ook
       elders gebruiken, maar graag wel met link naar Treinreiziger.nl.
       Opmerkingen over de kaart? mail redactie@treinreiziger.nl.
       *****************************************************