(DIR) Return Create A Forum - Home
       ---------------------------------------------------------
       langshetspooreuropa
 (HTM) https://langshetspooreuropa.createaforum.com
       ---------------------------------------------------------
       *****************************************************
 (DIR) Return to: Nieuws
       *****************************************************
       #Post#: 75--------------------------------------------------
       ‘Transitie naar 3kV op spoor bespaart energie en is financieel h
       aalbaar’
       By: langshetspooreuropa Date: February 2, 2016, 4:32 am
       ---------------------------------------------------------
       Het Nederlandse spoor moet overschakelen 1,5 naar 3kV
       bovenleidingsspanning. Deze omschakeling heeft vele voordelen,
       die vooral ten gunste komen van het milieu. Het is moeilijk te
       begrijpen dat deze omschakeling niet door alle stakeholders en
       politiek met beide handen wordt aangegrepen, vinden Cecile
       Cluitmans en Robert Jan Roos van ingenieursbureau Arcadis.
       Lees hieronder hun opiniestuk:
       OPINIE – Al voor de Tweede Wereldoorlog is gekozen voor 1,5 kV
       in combinatie met gelijkstroom. Dit was namelijk goedkoper dan
       wisselstroom en de overgebleven treinen na de oorlog reden
       allemaal op 1,5 kV. Maar de tijd staat niet stil!
       Bovenleiding
       Het belangrijkste voordeel bij een omschakeling naar 3kV is dat
       het vermogen bij deze hogere spanning beschikbaar komt bij
       lagere stromen. Daardoor daalt het transportverlies van stroom
       en ontstaat er een hoger elektrisch rendement. Remmende treinen
       leveren hun elektrische vermogen makkelijker over aan
       optrekkende treinen in plaats van dit om te zetten in warmte.
       Bij een gelijkblijvend vermogen daalt daardoor de CO2 uitstoot
       fors. Dit effect groeit door het terugwinnen van energie als de
       trein remt, want met 3kV stijgt het zogeheten recuperatief
       vermogen.
       Voor de zogeheten regiolijnen geldt dit effect nog sterker omdat
       het recuperatieve vermogen niet op de regiolijn zelf gebruikt
       kan worden. Onder 3 kV wordt het vermogen teruggegeven aan het
       hoofdrailnet. Alles tezamen levert dat een energiebesparing op
       van zo’n 20 procent ten opzichte van het huidige systeem.
       Daarnaast heeft meer vermogen per trein als voordeel dat
       stoptreinen sneller kunnen optrekken en makkelijker voor
       doorgaande treinen (sneltreinen) kunnen rijden. Het gebruik van
       het spoornetwerk wordt dus efficiënter, waardoor het in de lijn
       van de verwachting ligt dat de kwaliteit voor de treinpassagiers
       toeneemt. Bovendien ontstaat er zo ruimte voor het inbrengen van
       extra treinen.
       Transitie
       Uitgedrukt in geld levert de transitie naar 3kV 34 miljoen euro
       per jaar op aan energie en 55 miljoen euro aan baten op het
       gebied van rijtijden. Dat is dus 89 miljoen euro per jaar. Dan
       de kosten: de ombouw van de spoorinfrastructuur vergt een
       investering van ongeveer 354 miljoen euro. Om de treinen aan te
       passen is ook nog eens 381 miljoen euro nodig. De totale
       investering bedraagt dus zo’n 735 miljoen euro. De investering
       in het netwerk voor een beter milieu is in iets meer dan acht
       jaar terugverdiend, blijkt uit een onderzoek dat vorig jaar is
       uitgevoerd en waar Arcadis ook bij betrokken was.
       De voordelen zijn evident voor zowel het klimaat als op
       financieel gebied. Daarom pleit Arcadis ervoor om zo snel
       mogelijk het Nederlandse spoornetwerk om te bouwen. Dat is niet
       alleen beter voor het milieu, maar ook voor de reizigers en de
       spoorsector.
       *****************************************************