(DIR) Return Create A Forum - Home
       ---------------------------------------------------------
       langshetspooreuropa
 (HTM) https://langshetspooreuropa.createaforum.com
       ---------------------------------------------------------
       *****************************************************
 (DIR) Return to: Nieuws
       *****************************************************
       #Post#: 86--------------------------------------------------
       Den Haag Centraal officieel geopend: Rover niet blij
       By: langshetspooreuropa Date: February 2, 2016, 9:12 am
       ---------------------------------------------------------
       Het nieuwe Den Haag Centraal is vandaag offcieel geopend. Het
       nieuwe station moet meer dan 270.000 reizigers per dag kunnen
       verwerken. Onder een glazen dak van twee voetbalvelden groot
       komen nu alle soorten openbaar vervoer samen. Toch is er ook
       kritiek op het nieuwe station. Zo vindt reizigersvereniging
       Rover de bewegwijzering onvoldoende en het busstation nog steeds
       onder de maat.
       Desalniettemin is het nieuwe station aangenamer dan het oude,
       stelt de redactie van Treinreiziger.nl. De nieuwe hal vormt een
       open en ruime verbinding met de binnenstad van Den Haag. Voor
       reizigers, bezoekers en passanten is er voldoende ruimte elkaar
       te ontmoeten, te werken en te winkelen. Een groot bord met de
       vertrekkende treinen ontbreekt echter.
       De nieuwe terminal werd officieel in gebruik genomen door
       staatssecretaris Sharon Dijksma, burgemeester van Den Haag
       Jozias van Aartsen en een reiziger.
 (HTM) http://beheer.treinreiziger.nl/userfiles/image/artikel//500/reizigerDenHaagC.jpg
       De reiziger die Den Haag Centraal mocht openen. Hij wist als
       enige alle vragen van een quiz goed te beantwoorden. Foto:
       ProRail/Stefan Verkerk
       De stationshal van het nieuwe station is bijna helemaal van
       glas. Alleen al in de zijgevel is 5.000 vierkante meter glas
       verwerkt in 532 glasplaten. Het dak bestaat uit 294 glasdelen,
       in totaal weegt de dakconstructie maar liefst 2 miljoen kilo.
       Een ander weetje: er is 6.360 m2 aan natuursteen gebruikt in de
       vloer van de stationshal, goed voor 29.376 tegels. De verbouwing
       duurde vijf jaar en kostte 123 miljoen euro. Dat is 5 miljoen
       meer dan was begroot.
       Den Haag Centraal verwerkt momenteel 190.000 reizigers per dag.
       De verwachting is dat dit de komende tien jaar groeit naar
       270.000 per dag. Maar als het nodig is, kan het station nog meer
       reizigers verwerken.
 (HTM) http://beheer.treinreiziger.nl/userfiles/image/artikel//500/GVCDenHaagC17ProR.jpg
       Foto: ProRail/Rob van Esch.
       Toch is er ook kritiek op het nieuwe station,
       reizigersvereniging Rover is er niet blij mee. "Het nieuwe
       station heeft veel geld gekost, maar wat hebben de reizigers er
       aan?" vraagt Rover-voorzitter Arriën Kruyt zich af. "Het is er
       ongezellig en tochtig. De WC’s en fietsenstalling zijn
       onvindbaar weggemoffeld onder trappen. Het voorplein is een
       desolate vlakte. De gevel heeft de kwaliteit van de befaamde
       Oost-Duitse Plattenbau met het verschil dat in Oost-Duitsland
       dit soort gevels al lang opgeknapt zijn," stelt de
       reizigersvereniging.
       Rover vindt ook dat de bussen, trams en RandstadRail moeilijker
       vindbaar zijn geworden en wijst verder op de langere loopafstand
       naar de treinen. Een groot bord met alle vertrekkende tijden
       ontbreekt. "NS verzorgt mooie lichtreclames op een binnengevel
       op een plaats waar een groot bord met reisinformatie thuis
       hoort." Verder wijst de vereniging op het vieze en
       onoverzichtelijke busplatform waar de wachtruimte altijd op slot
       zit. "Aan het busstation schijnt nog wel iets te gaan gebeuren.
       Maar in welk tempo? Er wordt al jaren aan gewerkt," besluit
       Kruyt.
       Volgens ProRail moeten busreizigers in Den Haag inderdaad
       voorlopig nog even geduld hebben. Pas in 2017 wordt het
       busstation aangepakt. Het busstation is niet het enige waaraan
       nog gewerkt moet worden. Er komt ook nog een ondergrondse
       fietsenstalling voor 8.500 fietsen. Verder kunnen nog niet alle
       trams stoppen bij Den Haag Centraal.
       Onderstaande foto's zijn afkomstig van Rob van Esch. (c)
       ProRail.
 (HTM) http://beheer.treinreiziger.nl/userfiles/image/artikel//500/GVCDenHaagC6ProR.jpg
 (HTM) http://beheer.treinreiziger.nl/userfiles/image/artikel//500/GVCDenHaagC16ProR.jpg
 (HTM) http://beheer.treinreiziger.nl/userfiles/image/artikel//500/GVCDenHaagC9ProR.jpg
       Bovenste foto bij dit artikel is eveneens afkomstig van
       ProRail/Stefan Verkerk.
       *****************************************************