(DIR) Return Create A Forum - Home
       ---------------------------------------------------------
       langshetspooreuropa
 (HTM) https://langshetspooreuropa.createaforum.com
       ---------------------------------------------------------
       *****************************************************
 (DIR) Return to: Nieuws
       *****************************************************
       #Post#: 87--------------------------------------------------
       Mogelijk meer maar tragere treinen naar Duitsland
       By: langshetspooreuropa Date: February 2, 2016, 9:12 am
       ---------------------------------------------------------
       NS en Deutsche Bahn (DB) onderzoeken of ze de ICE Amsterdam -
       Frankfurt kunnen vervangen door een intercity. Een intercity is
       goedkoper in de exploitatie, waardoor de frequentie omhoog kan.
       Dat meldt OV-Magazine.
       Gedacht wordt aan een uurlijkse trein Amsterdam - Frankfurt. Nu
       rijdt de ICE zo'n zes keer per dag. Tot 2002 reden er tussen
       Amsterdam en Keulen EuroCity-treinen, die even snel waren als de
       huidige ICE's. Tussen Keulen en Frankfurt zal een intercity wel
       aanzienlijk trager zijn, omdat de ICE daar 300 kilometer per uur
       rijdt. Die snelheid kunnen intercity's niet halen.
       Bovendien zou de trein wat trager kunnen worden doordat in het
       onderzoek wordt gekeken of de ICE geďntegreerd kan worden in het
       binnenlandse intercitynetwerk van NS. De intercity's van NS
       maken tussen Amsterdam en Arnhem diverse stops, terwijl de ICE
       alleen te Utrecht Centraal stopt. Daardoor is de ICE in
       Nederland zo'n 5 minuten sneller dan de intercity.
       NS benadrukt dat er contracten lopen met DB over de gezamenlijke
       exploitatie van Amsterdam - Frankfurt. De ICE kan op z’n vroegst
       in de tweede helft van de vervoerconcessie worden vervangen door
       een frequentere internationale intercity, dus ná 2020.
       Met een frequentieverhoging zou het aantal treinreizigers wel
       eens fors kunnen toenemen. Zo is het aantal treinreizigers
       tussen Amsterdam en Berlijn tussen 2007 en 2014 verdubbeld. Die
       verdubbeling kwam onder andere doordat de frequentie werd
       verhoogd én doordat de trein werd geďntegreerd in het
       intercitynetwerk van Nederland en Duitsland. Toch is er ook één
       groot verschil: de intercity naar Berlijn is in die periode ook
       sneller geworden, terwijl een intercity tot aan Frankfurt juist
       langzamer zal zijn.
       Vorig jaar vierden NS en DB nog op zeer bescheiden schaal het
       15-jarig bestaan van de internationale ICE in Nederland. Zoals
       het er nu naar uit ziet wordt dus ook het 20-jarig bestaan nog
       wel gehaald, maar is het daarna te betwijfelen of de ICE in
       dezelfde vorm in Nederland zal blijven bestaan.
       De mogelijke omschakeling van ICE naar intercity toont aan dat
       NS geen focus meer heeft op hogesnelheidstreinen. Tot het
       floppen van de Fyra was dat juist wel het geval. De naam NS
       Internationaal werd destijds daarom ook gewijzigd in NS Hispeed.
       De internationale tak heet nu bijna weer zoals vroeger: NS
       International. Een poging om aandelen te krijgen in Eurostar en
       Thalys is bovendien eveneens mislukt.
       *****************************************************