+----------------------------------------------------------------------------+ | | | GOLDENEYE: ROGUE AGENT | | | | FAQ/Walkthrough voor PlayStation 2 – Geschreven door Patt3rson | | | | Laatste versie, sinds 9 januari 2006 – Copyright Patt3rson | | | | patt3rson(at)gmail(punt)com – www.gamechoice.nl | | | +----------------------------------------------------------------------------+ ============================= = I N H O U D S O P G A V E = ============================= ___________________ \ 1 / INTRODUCTIE / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ 1A – Rechten 1B – Toevoegingen 1C – Voorbereiding ____________ \ 2 / GAME / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ 2A – Verhaal 2B – Personages 2C – Besturing ___________________ \ 3 / WALKTHROUGH / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ 3A – Fort Knox 3B – Auric Enterprises 3C – Hong Kong 3D – Midas Casino 3E – Hoover Dam 3F – The Octopus 3G – Crab Key 3H – Volcano Lair __________________ \ 4 / AFSLUITING / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ 4A - Slotwoord 4B - Credits ============================= = 1 = I N T R O D U C T I E = ============================= ___ /_1_\__________ \ A / RECHTEN / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Het schrijven van FAQ’s en walkthroughs vergt veel tijd en moeite, schrijvers steken er dan ook een hoop werk in. Werk stelen van anderen is uit den boze en één van de ergste misdaden die je in het schrijven kunt begaan. Bovendien is het strafbaar, want alle bestanden op sites vallen onder de internationale wet van kopieerrechten en gebruik zonder toestemming is dus aan te vechten via de rechtbank. De nieuwste versie van dit bestand is meestal te vinden op http://www.gamefaqs.com. Voor vragen en of opmerkingen over dit bestand, waaronder ook de walkthrough, kan men ook terecht op onderstaand adres. Alleen serieuze vragen waarvan het antwoord niet in dit bestand te vinden is zullen worden behandeld. Dit document mag niet verspreid of gekopieerd worden in delen of in het geheel. Dit bestand mag alleen geprint of opgeslagen worden voor eigen gebruik. Voor gebruik op andere manieren of locaties moet eerst schriftelijke toestemming van de auteur verkregen worden. Toestemming kan aangevraagd worden op onderstaand adres, maar wordt niet gegarandeerd! Tref je het bestand op een andere plek aan dan de locaties die hier onder staan weer gegeven laat het dan weten via hetzelfde adres. [CONTACTADRES] patt3rson(at)gmail(punt)com [TOEGESTANE LOCATIES VAN DIT DOCUMENT] http://www.gamechoice.nl http://www.gamefaqs.com http://www.neoseeker.com ___ /_1_\_______________ \ B / TOEVOEGINGEN / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Omdat PlayStation Clan niet meer bestaat en het tegenwoordig GameChoice is heb ik de links en namen daarvan aangepast. Ook is Menneke Cheats uit de officiële toegestane locaties van de walkthrough verwijderd en heb ik mijn e-mail adres geupdate als dat nog niet gedaan was. ___ /_1_\________________ \ C / VOORBEREIDING / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Voor een review en beoordeling van de game ga je naar http://www.gamechoice.nl. Lees eerst onderstaande tips voordat je met de game of het lezen van de walkthrough begint. Deze aanwijzingen bevatten waardevolle informatie over het gebruik van de FAQ of de game. De walkthrough is geschreven aan de hand van de Normal moeilijkheidsgraad. Wil je de walkthrough perfect kunnen volgen, dan kan je het beste ook voor Normal kiezen. Op een hogere of lagere moeilijkheidsgraad zullen vijanden respectievelijk moeilijker of makkelijker te verslaan zijn. Het aantal items en vijanden kan aan de hand hier van ook toenemen of afnemen. In GoldenEye laten alle vijanden hun wapens vallen als ze verslagen zijn, dus het is meestal geen probleem om aan wapens te komen. Soms staan er ook al geplaatste wapens, deze worden zo veel mogelijk genoemd in de walkthrough als je ze nodig hebt. Zorg altijd dat je genoeg munitie hebt en je wapen herlaadt op het moment dat het rustig is. De walkthrough beschrijft goed waar je heen moet en wat je moet doen. Toch geeft de game ondersteuning aan de hand van iconen en pijltjes. Het belangrijkste pijltje is constant in beeld. Mocht je op welk moment dan ook de walkthrough een beetje kwijt zijn, gebruik dan dit pijltje om in de juiste richting verder te gaan. Let verder ook op grotere gele pijlen in de ruimte, deze wijzen aan waar je iets kan of moet doen. Je personage heeft drie manieren van verdedigen. Zelf kan je bepalen wanneer je het Polarity Shield gebruikt, maar deze moet je eerst vrijgespeeld hebben. Je tweede bescherming bestaat uit je kogelvrije vest. Deze zal eerst aan flarden geschoten worden voordat je gezondheid, je laatste verdediging, er aan gaat. Pas als je gezondheid op is ben je verslagen, maar als je ergens even rustig gaat zitten wordt je gezondheid vanzelf opgeladen. =============== = 2 = G A M E = =============== ___ /_2_\__________ \ A / VERHAAL / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Een naamloze agent, collega van James Bond bij het Britse MI6, is samen met zijn beroemde collega op een missie als het flink mis gaat. De helikopter stort neer en het leven van James Bond hangt aan een zijden draadje. Jij als collega doet niks om hem te helpen, waardoor hij zijn dood tegemoet stort. Zelf houd je aan dit alles een verloren oog over, maar als je na je ontslag aangenomen wordt door Auric Goldfinger zorgt hij voor een gouden oog dat ook wat technische hoogstandjes mogelijk maakt. Vanaf dan ben je in dienst van Goldfinger, die strijdt tegen zijn aartsvijand Dr. No. ___ /_2_\_____________ \ B / PERSONAGES / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ [GOLDENEYE] Deze geheim agent is een collega van James Bond bij MI6. Na zijn ontslag werkt hij voor Goldfinger, die hem van een gouden oog en leuke snufjes voorziet. [BOND] Geheim agent 007 komt om door toedoen van GoldenEye, waardoor hij alleen in het eerste level voor komt en voor GoldenEye’s ontslag zorgt. [GOLDFINGER] Auric Goldfinger is een bekende slechterik uit het James Bond universum uit de James Bond film Goldfinger uit 1964. [NO] Dr. Julius No is een bekende slechterik uit het James Bond universum uit de James Bond film Dr. No uit 1962. [GALORE] Pussy Galore is een bekende slechterik uit het James Bond universum uit de James Bond film Goldfinger uit 1964. [ODDJOB] Oddjob is een bekende slechterik uit het James Bond universum uit de James Bond film Golfinger uit 1964. [ONATOPP] Xenia Onatopp is een bekende slechterik uit het James Bond universum uit de James Bond film GoldenEye uit 1995. ___ /_2_\____________ \ C / BESTURING / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Hieronder staan alle knoppen van de PlayStation controller. Niet alle knoppen hoeven een functie te hebben in het spel zelf! Dit zijn de standaard instellingen, het is mogelijk dat de besturing naar eigen wens in te stellen is! Check de handleiding of de menu’s om er achter te komen hoe. PIJLTJES: Boven - Selecteer EM Hack Beneden - Selecteer Polarity Shield Links - Selecteer MRI Vision Rechts - Selecteer Magnetic Field SYMBOLEN: Driehoekje - Herladen Kruisje - Interactie/raap wapen op voor linker hand Vierkantje - Raap wapen op voor rechter hand Rondje - Bukken SCHOUDER: L1 - Vuur met linker wapen L2 - Activeer geselecteerde GoldenEye kracht R1 - Vuur met rechter wapen R2 - Slaan STICKS: L3 - NIET IN GEBRUIK Linker Analoog - Beweeg personage R3 - NIET IN GEBRUIK Rechter Analoog - Beweeg vizier FUNCTIE: Start - Pauzemenu Select - NIET IN GEBRUIK =========================== = 3 = W A L K T R O U G H = =========================== ___ /_3_\____________ \ A / FORT KNOX / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Voordat de actie begint moet je eerst wat instellingen vastleggen. Kies dus een manier van op en neer kijken en bevestig deze, doe daarna hetzelfde voor beweging. Na een tijdje wachten stort de helikopter neer en sta je na het filmpje in een kapot gebouw en James Bond hangt aan de helikopter. Als je daar naar toe loopt stort deze naar beneden en komen er vijanden van voorbij de trap. Schiet ze neer en schiet vanaf de trap de tegenstanders verderop neer of raak de tonnen om ze te laten exploderen. Naast de trap staat een computer met informatie en als je een verdieping naar beneden gaat en daar de tegenstanders doodt zie je er nog één. Ze geven informatie over het wapen in je rechter hand. Via de trap ga je nog een verdieping naar beneden, halverwege krijg je informatie over wapens in je linker hand. Het is dus mogelijk een wapen in iedere hand te hebben en deze apart af te vuren, tenzij je een wapen hebt waarvoor je beide handen nodig hebt. Zo’n wapen vind je als je op de verdieping waar je naar toe ging rechts gaat, de mannetjes uitschakelt en rechts de hoek om gaat. Daar staat het wapen rechts tegen de pilaar. Gebruik het om de vijanden recht voor je en op de begane grond uit te schakelen, maak gebruik van ontploffende tonnen indien mogelijk. Baan je een weg rechtdoor en check onderweg de hulpschermen voor meer nuttige informatie. Aan het einde ga je door dikke schuifdeuren en dan links om weer door zulke deuren te gaan. Lees wel daarvoor nog even het hulpscherm over het nemen van gijzelaars, dat kan aardig van pas komen. Als je door de deuren bent loopt er meteen een man die te gijzelen is. Sla hem met R2 en druk kruisje om hem vast te pakken. Sleep hem mee door de hal, check de hulpschermen onderweg en gebruik de man als schild terwijl je de tegenstanders beschiet onderweg naar de controlekamer. Daar schakel je nog twee man uit, waarna je naast de ladder de informatie op het scherm leest en het wapen naast de ladder pakt voordat je daar afdaalt. Schakel vanaf het platform de vijanden in de hal uit. Als ze proberen door de geul te komen druk je hier op de knop om ze uit de weg te ruimen met een val. Steek daarna zelf over door de geul en gebruik de knop bij de tweede geul als er vijanden in zitten, schiet de rest gewoon neer en benader het scherm onder aan de trap aan de andere kant van de zaal dat je wat vertelt over Rogue bonussen. Beklim dan de trappetjes, schakel de tegenstanders uit en ga verderop rechts weer naar beneden. Schiet vanuit de deuropening neer wie je ziet en verken de ruimte dan om de rest ook uit te schakelen. Aan de andere kant ga je een klein trappetje op, door dikke schuifdeuren en weer door zo’n kale grijze hal. Hier zijn geen vijanden, dus loop gewoon door de volgende deuren recht voor je. Gebruik in deze ruimte de obstakels om achter te schuilen en buk indien nodig om stukje bij beetje vooruit te komen en steeds nieuwe vijanden uit te schakelen. Via de linker muur kom je bij de achterste muur, die je volgt om bij de hoek tegenover degene waarbij je binnen kwam te komen. Daar zit een grote kluisdeur die open gaat als je dichtbij komt, dus ga er doorheen en doe bij de tweede grote kluisdeur hetzelfde. Wacht achter het hek en loop verder als deze open gaat. ___ /_3_\____________________ \ B / AURIC ENTERPRISES / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Schiet door het glas heen een vijand neer aan beide kanten van de ruimte en daarna ook degene bij de uitgang. Hierdoor is de OMEN Chamber veilig gesteld en gaat de uitgang open. Check daar het computerscherm om te leren dat je met L2 een speciale kracht kunt gebruiken, in dit geval alleen nog MRI Vision. Ontruim de kamer voorbij de uitgang en ga links een grotere ruimte in. Raap snel links recht voor je de Mag Rail op en mik op de hoofden van de tegenstanders in deze kamer. Met dit wapen kan je door objecten heen schieten, zoals het informatiescherm er naast je vertelt. In combinatie met je MRI Vision is dat dus erg handig. Beweeg met de klok mee door de kamer en schiet alle tegenstand neer. Verlaat deze ruimte door de schuifdeuren met de knipperende groene lamp er naast en knal de vijanden er achter aan de linker kant neer (Rechts staan handlangers van je!), waardoor je ook het OMEN Lab hebt ontruimd. Ga door de volgende schuifdeuren recht tegenover degenen waar je uit kwam en schiet de man voor je neer. Ren net voorbij het linker trappetje en druk op de knop om de val te gebruiken en een aantal tegenstanders al uit te schakelen. Verder door ligt een Mag Rail, gebruik die om de rest te doden en daal dan af via het trappetje. Steek over naar de andere kant en er komen waarschijnlijk vijanden die je nog niet eerder hebt gezien. Schiet je een weg er doorheen en verlaat deze kamer door de schuifdeuren met de groene lamp er naast, ook het Sub-Zero Lab is dan vrij van vijanden. Loop ook door de volgende schuifdeuren en schakel twee man uit voordat je rechts bij de hoek en Mag Rail de hoek om gaat. Schiet eerst neer wie je ziet vanuit de opening en ga dan eerst links. Dood alle vijanden en ga dan tegen de klok in door de kamer om door het verlaagde gebied te lopen en de lift te activeren. Kijk om je heen en schiet je tegenstanders neer, als je weer beneden bent loop je aan de andere kant naar buiten en naar de uitgang. Links loopt dood, dus ga rechts en aan het einde door de schuifdeuren. Het Alchemy Lab is daarmee veilig gesteld. Loop door de volgende schuifdeuren en schakel drie tegenstanders op deze verdieping uit. Pak rechts het machinegeweer op en verken de ruimte verder. Beneden verschijnen er meer manschappen, reken met ze af door in het midden van deze verdieping de computer te gebruiken en daarmee de raketmotor aan te zetten. Meer naar links zit een liftje waarmee je naar beneden kunt, loop daar de raketmotor voorbij en gebruik het liftje daar om weer omhoog te gaan. Schakel twee man bij de deuren uit en nog twee man komt er van de andere kant, schiet ze ook neer en verlaat de ruimte door de schuifdeuren daar. Nu is ook het Weapons Research Lab ontruimd. Ga rechts door de volgende schuifdeuren en benader voorzichtig de man die rechts staat. Mep hem met R2, pak hem vast met kruisje en schiet met hem in je armen de overige twee vijanden in deze kamer neer. Neem je gijzelaar mee door de volgende schuifdeuren en schakel zowel links als rechts één vijand uit. Loop dan recht vooruit om de lift te bereiken, waardoor het eerste deel van de missie gehaald is. De man die van links komt hoor bij jou, dus schakel samen met hem de twee ventjes rechts uit. Rechtdoor is de doorgang met de groene lamp, dus alleen daar kan je doorheen. Kam de hele verdieping uit en schakel iedereen uit door een rondje te lopen, daal daarna af via één van de twee trappen. Op de onderste verdieping doe je hetzelfde om van alle vijanden af te komen. In één van de hoeken vind je in de rotswand een soort pijpensysteem met windstromen, daar moet je een granaat tegen aan gooien om het kapot te maken. Volg de railing dan naar links en daal af via de trap en ga door de schuifdeuren. Reken af met de tegenstanders in de rotsgang en steek direct over naar de andere kant om daar weer naar buiten te gaan. Schiet de vijanden aan de overkant neer, beklim de trap en reken boven af met nog meer tegenstanders. Steek over naar de andere kant en ga daar via de steile trap weer naar beneden. Keer om en beklim een andere trap nadat je de vijanden er op hebt neergeschoten. Eenmaal boven volg je de loopbrug, waar op het smalle gedeelte nogmaals drie man aanvalt. Loop verderop door de schuifdeuren, door de gang er achter met één vijand en dan door de volgende schuifdeuren naar de Pouring Room. De mannetjes die weg rennen horen bij jou, dus negeer ze en ga links de trap af. Vanaf links komt drie man aangerend, maai ze neer en gebruik de knop aan het einde van het platform om een val te gebruiken door goud te dumpen. Steek over door het object in het midden, reken af met de vijanden binnen bereik en druk zowel links als rechts op een knop om nog meer goud te dumpen en dus vijanden te doden. Schiet daarna alsnog neer wie er nog in leven is. Rechts zit wederom zo’n pijpensysteem met stoom in de rotswand, gooi ook hier een granaat tegen aan om het systeem op te blazen en ga dan verder naar rechts door de schuifdeuren. Ren er gewoon doorheen terwijl je iedereen neer maait en aan het einde kom je in een ingestorte tunnel terecht. Volg deze naar links en knal alle vijanden neer die je onderweg tegen komt. Na het computerscherm moet je even bukken om door de nauwe doorgang te kunnen en aan het eind ga je links de rotstunnel in. In de open ruimte zoek je de doorgang aan de andere kant en die volg je tot je buiten in de sneeuw terecht komt. Kijk rechts en schiet de tonnen kapot zodat ze ontploffen als het groepje tegenstanders er langs loopt. Verderop ga je links tussen de obstakels door terwijl je van alle kanten nog aangevallen wordt. Raap een Harpoon RL op voor het grote werk en baan je een weg richting het gele pijltje op je scherm tot het filmpje start. ___ /_3_\____________ \ C / HONG KONG / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Voor dit level heb je een nieuwe mogelijkheid gekregen voor je oog, de EM Hack optie. Schiet de vijanden schuin links voor je neer en keer om zodat je de andere kant op gaat. Reken af met de andere vijanden onderweg naar een schans tegen een muur geplaatst. Voordat je er overheen gaat schiet je eerst vanaf daar de tegenstanders neer, check daarna de computer schuin links voor je om te leren omgaan met de EM Hack. Beweeg verder in de richting van het pijltje terwijl je vijanden neer schiet en ga links aan het einde de trappen op naar een hogere verdieping. Schiet de directe vijanden neer en loop langs de ramen links van je en verderop om het blok heen om een Mag-Rail te vinden. Volg daarna de ruimte van de ramen af en wijk wat af naar rechts om daar een koffer te vinden, aangegeven met een gele pijl er boven. Open deze koffer voor een tussenfilmpje, waarna het gebouw in brand staat. Keer om en baan je een weg door de vele vlammen en vijanden naar een gat waar je twee verdiepingen naar beneden kunt gaan. Er komt een stel tegenstanders aangerend, dus schiet ze neer en ga de hoek om. Verderop zit achter een blok een vijand met een erg goed wapen, dus zorg dat je het oppakt als hij uitgeschakeld is. Hiermee schiet je ontploffende pijltjes af, dus je eerste schot is het pijltje en bij de tweede keer de trekker overhalen ontploft de boel. Schakel daarmee de tegenstanders in de zijruimte uit vanaf een gehurkte positie op de schans. Pas als de kust veilig is spring je de ruimte in en volg je het pijltje naar een lift die je naar beneden brengt. Blijf om je heen kijken, want in het begin kom je langs een opening waar twee man staat. Na je snellere afdaling kan je de lift uit, waarna je de tegenstanders doodt om bij een kabel te komen. Pak eerst het sluipschuttersgeweer en schiet de mannen die je aan de overkant ziet neer. Pak daarna de AR4 Commando en gebruik de kabel om op het andere dak te komen. Vanaf hier is het een lange tocht over de daken tussen de draaibare panelen door waar ook veel vijanden zich tussen bevinden. Kijk dus goed alle kanten op voordat je besluit verder te gaan. Uiteindelijk kom je in een gedeelte waar je de EM Hack kunt gebruiken om de panelen handmatig te draaien voor dekking. Knal daar iedereen overhoop en daal af bij de helling. Als je hier de vijanden uit de weg ruimt en verder loopt heb je het eerste deel van het level achter de rug. Beklim de schans en zoek dekking achter een kist. Kijk links en knal de vijand neer, reken daarna één voor één af met de mannen op het platform rondom de draak. Er staat daar ook een paaltje met een knop, druk daar op als het vliegtuig rond de drakenkop vliegt om deze te vernietigen met vuur. Pak de AR4 Commando op naast de brug en reken af met de vele mannetjes op die brug. Steek dan over en er daagt weer een vliegtuig op. Negeer deze even en ontruim de volgende brug, steek die dan ook over. Aan de andere kant er van gebruik je de knoppen weer om het vliegtuig uit te schakelen met drakenvuur. Achter je is weer een kabel, gebruik deze om op het volgende dak te komen. Reken af met de tegenstanders op dit dak en datgene er naast, waarna je via het trappetje tussen beide daken in afdaalt. Ga rechts de hoek om en schiet de man meteen neer, daarna ook degene die van links uit een deur komt. Die deur gaat dicht, maar je moet er wel doorheen en gaat vanzelf weer open als je in de buurt komt. Beklim de ladder in de kamer er achter en zorg dat je bovenaan echt van de ladder af stapt, anders kan je niet schieten. Schiet iedereen op dit dak neer en de overgebleven vijanden op het dak verderop ook. Loop dat dak op en gebruik de kabel links in de hoek. Terwijl je afdaalt knal je al vijanden op het volgende dak neer, zoek daarna dekking en baan je een weg de trap op. Schiet hier ook vijanden neer en pas vooral op voor degenen die rechts uit de ronde opening komen. Als het veilig is ga je zelf ook door die doorgang en beklim je de trap er achter. Raap de AR4 Commando op en schakel daarmee een aantal mannen uit die buiten staan, waarna je links achterin de schansen naar beneden neemt en nog meer tegenstanders omver schiet van veraf. Er zitten namelijk mannen bij met raketwerpers, dus houd deze goed in de gaten. Aan de andere kant van het plein zitten twee trappen, neem de rechter en raap de Harpoon RL op om op het volgende plein wat vijanden op te blazen. Ontruim het plein en beklim de volgende trap, waar weer een vijand staat met een Harpoon RL. Er duiken weer wat vliegtuigen op, negeer deze en volg je pijltje gewoon naar de volgende kabel. Op het volgende dak knal je eerst de vijanden op het dak neer en daarna degenen die aan komen rennen bij de stellage. Één daarvan heeft een Harpoon RL. Beklim de stellage en op het hogere dak knal je weer iedereen neer. Op de hoek van het gebouwtje gaat een deur open als je er naar toe gaat, daal af via de trap er achter. Ga gewoon door de laatste deur en volg de stellage naar nog meer daken. Probeer voordat je er op springt eerst zo veel mogelijk manschappen al te doden. Als je uiteindelijk het dak op gaat krijg je bericht dat het te druk is en dat je ergens anders opgepikt wordt. Baan je een weg over het dak richting het pijltje en reken onderweg af met veel vijanden. Uiteindelijk kom je bij een torentje met een ladder er aan, als je die beklimt kan je via een kabel naar een ander dak. Schiet daar ook de vijanden neer en ga het gebouw binnen via de enige doorgang. Hierdoor haal je het tweede deel van het level. Als je de volgende ruimte in loopt staat er een heel leger op je te wachten. Het is het beste om snel rechts af te dalen, daar de mannetjes te doden en dekking te zoeken achter de obstakels. Vanaf daar kan je één voor één iedereen die je ziet neer knallen, maar soms gaan er deuren open en verschijnen er nieuwe vijanden. In het midden zit een geul, druk op de groene knop en je rekent in één keer af met de vijanden er in. Steek over naar de andere kant en baan je een weg door de ruimte met de klok mee. Bij de gele pijlen gebruik je de groene schermpjes zodat deze rood worden, doe dat bij allebei en je hebt een doel volbracht. Volg het pijltje naar de uitgang, dood wat vijanden in de gang en je komt bij wat ramen uit. Er staan hier aardig wat Harpoon RL raketwerpers, gebruik deze om het vliegtuig te vernietigen nadat je de mannetjes hebt uitgeschakeld. Aan het rechter uiteinde is een kabel waarlangs je naar het volgende dak kunt glijden. Hier land je in een verlaging en vanaf daar kan je goed zowel links als rechts de vele tegenstanders beschieten. Pak hun wapens en bescherming op en gebruik ook de verlagingen aan de zijkant om dekking te zoeken. Pas wel op, aardig wat obstakels op het dak kunnen ontploffen en er staat aan de overkant ook een mannetje in de hoge constructie. Bij de gele pijlen aan de overkant spring je naar beneden de tunnel in door er eerst een stuk glas van kapot te schieten. Loop verder en benader de volgende pijlen in de Chinese kamer om weer een deel af te sluiten. In de volgende ruimte is het op beide verdiepingen afgeladen met tegenstanders. Schakel eerst degenen in het midden uit en baan je dan een weg naar de overkant langs één van de zijkanten, maar pas ook op voor de hoger geplaatste vijanden aan de andere zijkant. Als je door de deuren gaat kom je in een gang met allemaal sauna’s aan beide kanten. Sluit ze af met de bijbehorende knoppen om flink wat tegenstanders uit te schakelen. Schiet de rest gewoon neer en verlaat deze gang door de deuren aan de andere kant van waar je binnen kwam. Neem ook de andere deur, stap de lift in en druk op het knopje om omhoog te gaan. In de ruimte waar je naar toe gaat staan drie mannen, waarvan één in een wit pak. Schakel eerst de andere twee uit en reken dan af met die informant. Links achter in de kamer zit een geheime schuifdeur waardoor je verder kunt. Eenmaal buiten ren je meteen naar rechts en gebruik je de kabel om naar het andere gebouw te gaan. Schiet de paar vijanden neer die beneden rond lopen en je krijgt de opdracht de vliegtuigen uit de schakelen. Niet de helikopter, die moet je juist beschermen. Probeer een Harpoon RL te vinden, daarmee doe je de meeste schade. Als beide vliegtuigen zijn uitgeschakeld komt het grotere vliegtuig van Dr. No opdagen, deze moet je ook neerhalen. Om dit te doen heb je de Harpoon RL wapens nodig, maar ook het vijandelijk vuur ontwijken is belangrijk. Strafe dus de hele tijd heen en weer en loop rond het blok in het midden om de raketten te ontwijken. Na een tijdje gaat het vliegtuig weg en stort de boel in, waardoor er een goede brug naar het volgende gebouw gevormd wordt. Gebruik die om over te steken en schakel de vijanden aan de overkant uit. Volg de route een trappetje af en schiet beneden drie man neer voordat je rechts het kamertje in gaat en de trap beklimt. Schiet je een weg naar de volgende kabel en steek over naar het volgende gebouw. Hier vindt het laatste gevecht plaats. De bedoeling is dat je zowel de bovenste als de onderste verdieping compleet ontdoet van vijanden. Om je te helpen zijn er panelen die je op en neer kunt doen door bepaalde knoppen te hacken met je EM Hack. Het is het beste om veel te bewegen, hierdoor lok je vijanden uit hun tent en blijf je ook buiten bereik van de schietende helikopters. Als je de kans krijgt kan je ze uitschakelen met een Harpoon RL, maar de vijanden allemaal snel doden kan ook zo gedaan worden. De missie is gehaald als er geen tegenstanders meer in en op het gebouw zijn. ___ /_3_\_______________ \ D / MIDAS CASINO / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Ook in dit level heb je weer een nieuwe GoldenEye functie gekregen, het Polarity Shield. Bekijk het computerschermpje schuin rechts voor je om er achter te komen hoe het werkt en wat het doet. Beklim daarna de trap en loop door de deuren. Een grote kandelaar valt naar beneden en Xenia Onatopp gaat er vandoor. Negeer haar en schakel de overige vijanden uit. Rechts kan je op een knop drukken om een deel van de luiken te sluiten. Er lopen ook mannetjes rond die bij jou horen, dus schiet alleen de slechteriken neer. Baan je een weg door de ruimte tegen de klok in en pas op voor de mannen achter de bar als je bij de trap daar omhoog gaat. In de gang achter de deur waar je doorheen gaat komt een groepje op je af rennen dat je makkelijk om kunt leggen. Na deze gang kom je bij een kapotte lift, dus loop rechts om en reken af met de tegenstanders om bij de werkende lift te komen. Stap daar in en je daalt vanzelf af, maar buk wel om moeilijker raakbaar te zijn. Als je lift stopt stap je uit en meteen in de lift er naast om nog verder af te dalen. In deze lift kan je terug schieten en punten scoren, alleen het vliegtuig kan vrij irritant zijn. Als de lift weer open gaat stap je uit en ga je naar rechts, de mannetjes daar horen bij jou. Volg ze de hoek om en help ze met het uitschakelen van de vijanden. Ga de volgende hoek om en loop door naar de liften rechts van je, stap in de middelste om weer verder naar beneden te gaan. Buk en wacht tot de lift tot stilstand komt, stap dan uit en je ziet rechts wat vijanden die op je makkers links schieten. Schakel ze uit en schiet je een weg door het puin en de vijanden tot je een trap vindt achter de dubbele deuren. Daal af en je ziet een vijand van je af lopen. Schiet hem neer en lok daarmee de vele vijanden in de gokhal uit hun schuilplaats. Probeer er al een paar vanaf de trap uit gebukte positie neer te schieten en zorg dan dat je rechts achter de bar terecht komt. Gebruik indien nodig je Polarity Shield en werk je een weg achter de bar langs om de vijanden daar achter en tussen de gokmachines uit te schakelen. Links achter in de kamer zit de doorgang naar de rest van de ruimte, hier zitten wat standaard vijanden maar ook iemand genaamd Thorson. Hij is wat sterker, dus ruim eerst de rest uit de weg en richt daarna je aandacht op hem. Schiet uit dekking en gooi wat granaten zijn kant op als hij in het nauw zit. Als hij neer gaat kan je bij hem de Predator MG oprapen, wat een leuk wapen is. Spring in het gat in de grond, volg de tunnel en dood de man aan het einde. Daar spring je de tunnel uit en maai je de tegenstanders in de gangen neer. Volg deze naar een trappetje en daar voorbij om door de deuren te gaan en weer in een gokhal te komen. Hier vliegt een vliegtuig rond, die je met de Predator MG makkelijk uit kunt schakelen. Volg het pijltje door de hal en reken in het lager gelegen gebied af met de tegenstanders tussen de gokmachines. Loop dan door de deuropening en de trap af, waarna je door de schuifdeuren gaat. Knal iedereen neer, daal af naar de begane grond en loop door de volgende schuifdeuren waar het pijltje naar wijst en de trap er achter op om het eerste deel van het level af te ronden. Beklim de trap nu echt en ga de volgende kamer in. Laat zo veel mogelijk mannen het natte gedeelte in lopen en druk daar dan op kruisje om ze allemaal tegelijk uit te schakelen. Schiet de rest gewoon neer en beklim de volgende trap. Vanaf deze verdieping kan je mooi de mannen op gelijke hoogte maar ook die beneden neer schieten. Pas daarna ga je links het trappetje af naar de begane grond. Verlaat de vloer via de grote doorgang en je ziet links van je wat liften omhoog komen waar mannetjes uit stappen. Maai iedereen neer en loop verder, je hoort dat je een andere ingang moet vinden. Daal af via de trap waar het pijltje op gericht staat en maai de vijanden boven en beneden neer. Loop met de klok mee door de ruimte richting het gat in de grond. Spring daar in en schiet je een weg door de ondergrondse tunnels. Het kan een beetje een doolhof worden hier, maar zo lang je het pijltje volgt kom je altijd op de goede plek terecht, bij de ingang naar de grote kluis. Wees wel op je hoede voor veel vijanden die aan alle kanten van je kunnen verschijnen. Uiteindelijk ga je het ondergrondse gebouw binnen en druk je rechts bij de gele pijl op een knop om een poort te openen. Schiet je dan een weg de andere kant op en de buigende tunnel in. Gebruik je EM Hack om het geschut in de tunnel uit te schakelen en maai alle vijanden neer. Neem een deur rechts een zijkamer in, waar je Pittman treft. Reken eerst af met de rest en gebruik dan granaten en je Polarity Shield om Pittman uit te schakelen, waarna je zijn Predator MG overneemt. In deze zijkamer zit ook de volgende schakelaar bij een gele pijl waarmee je weer een poort opent. Volg daarna de buigende gang verder door die poort en ga de volgende zijkamer in. Hier vind je Armstrong, nog een sterkere vijand maar met je Predator MG heeft hij geen schijn van kans. Maai iedereen omver en gebruik de derde schakelaar om weer een poort te openen. Volg de tunnel verder en nog voordat je een zijkamer in gaat tref je zware tegenstand van onder andere Chappell. Ook hij is geen moeite voor je Predator MG, dus reken met hem en de rest af en ga rechts weer een zijkamer in. Hier kom je opnieuw een sterkere vijand tegen, Barth. Hij heeft ook een Predator MG, dus reken eerst af met de rest van de tegenstanders en gebruik opnieuw granaten, zwaar geschut en je Polarity Shield om hem uit te schakelen. Open in deze kamer de vierde poort door op te knop te drukken, hierdoor gaat ook de ronde ruimte in het midden open. Betreed deze en je ziet Oddjob er vandoor gaan. Je wordt van alle kanten aangevallen, dus gebruik je Predator MG om iedereen buiten de deur te houden. Let goed op van welke kant je geraakt wordt en reken snel af met de schutters. Je hoeft niet iedereen te doden, je moet het alleen lang genoeg volhouden. Er zitten minstens twee sterkere vijanden bij, probeer deze snel te doden of bij ze uit de buurt te blijven. Na een tijdje komt het apparaat naar boven en staat er dat het je gelukt is deze te beschermen, dus loop er naar toe en druk op de knop om het level te eindigen. ___ /_3_\_____________ \ E / HOOVER DAM / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Rechts van je is een grote tunnel, betreed deze en schakel voorbij de trappen ongeveer vier mannen uit en neem hun wapens over. Een stukje verderop zit links in een inham een deur, ga daar doorheen en beklim de ladder. Boven loop je de deur met het rode lampje voorbij om bij een andere te komen waar je wel doorheen kunt. Er ligt een Longbow SR voor je klaar waarmee je de vijanden beneden alvast neer kunt schieten. Neem dan de ladder naar beneden en loop verder de vloer op. Er komt een stel vijanden op je af onder leiding van Volker, dood hem en neem z’n AR4 Commando over om de rest mee uit te schakelen. Baan je een weg tussen de stellages door in de richting van het pijltje, zodat je met de klok mee door de ruimte gaat en terecht komt bij een gele lift. Stap in en druk op de knop om omhoog te gaan. Ren uit de lift de trap op en gebruik je Polarity Shield om te helpen bij het ontruimen van de controleruimte. Raap de overgebleven wapens op en beklim de trap, waarna je door de schuifdeuren gaat en in de gang één bewaker neer schiet en links de hoek om gaat en door de volgende deur. Buiten raap je snel de MK2 Detonator op om ontplofbare pijltjes op het vliegtuig te schieten. Blaas deze daarmee op en pak dan de AR4 Commando om iedereen op de trap neer te knallen terwijl je naar boven rent. Daar schakel je nog een paar man uit, negeer het vliegtuig en ren naar binnen om de ladder te beklimmen. Gebruik je Polarity Shield om door de vijanden heen te rennen terwijl je ook beschoten wordt door het vliegtuig. Aan de andere kant van de route is weer een ladder die je moet beklimmen. Boven knal je meteen Rathbone omver met hulp van je Polarity Shield, daarna pak je ook de andere vijanden en ren je door de poort naar binnen om het eerste deel van het level af te sluiten. Kijk voorzichtig door het gat in de grond en je ziet Kilner staan. Schiet hem in het hoofd om snel van hem af te zijn en spring dan naar beneden met je Polarity Shield aan. Zoek meteen dekking en knal de overige vijanden neer voordat je door de deur met het groene lampje er naast gaat. Je komt één vijand tegen voordat je door de volgende deur gaat en weer in een controleruimte komt. Duik door de deur links, ga het eerste trappetje af en gebruik de kabel in de hoek om naar beneden te glijden. Op de begane grond is het erg druk, maak dus optimaal gebruik van de obstakels om in de richting van het pijltje verder te gaan. Kijk goed om je heen voordat je verder gaat, er zijn meerdere routes dus het kan zijn dat je van achter aangevallen wordt. Let ook op de tanks, een aantal daarvan zullen op je schieten. Ontwijk ze gewoon en ren richting de tunnel waar het pijltje naar wijst. Volg die tunnel naar de eerste obstakels en raap daar de Longbow SR op. Gebruik dit wapen om de vijanden, waaronder een sterkere vijand, bij de volgende obstakels neer te schieten en ren daarna met je Polarity Shield aan daar naar toe om overgebleven vijanden te pakken. Aan het eind ga je links de tunnel uit en volg je de gang naar buiten. Knal de man neer die langs komt lopen en dan de andere tegenstanders rechts op de trap. Er staan ook vijanden op het hangende platform, dood ze door op de tonnen te schieten tot ze ontploffen. Beklim de trap, knal iedereen neer en ga via de ladder aan het eind omhoog. Daarna doe je nogmaals precies hetzelfde om bij de volgende ladder te komen, let wederom op een platform met vijanden in de lucht. Na de tweede ladder wordt het druk op de dam. Schiet je een weg richting de toren met de ladder er aan, maar zoek onderweg dekking om niet geraakt te worden door de raketwerper die er op staat. Schiet dus eerst de tegenstanders er op neer voordat je naar boven klimt en stap dan door beide setjes schuifdeuren om dit deel van het level te volbrengen. Steek rechtdoor over om achter de verste auto een Harpoon RL te vinden. Richt daarmee op de tanks die links van je staan om eerst de linker uit te schakelen. Gebruik je Polarity Shield om rond te kunnen lopen en de vijanden te doden, zodat je van hen nog een Harpoon RL kunt krijgen waarmee je de rechter tank opblaast. Zorg eerst dat het gebied veilig is voordat je links langs de tanks loopt, schuilen is mogelijk in het bunkertje er naast. Maak veel gebruik van je Polarity Shield en raap de benodigde wapens op om zowel de tanks als de manschappen verderop uit te schakelen. Zoek goed dekking en ga alleen verder als je de meeste tegenstand verslagen hebt. Aan het einde verschijnt een helikopter, schakel deze uit met een Harpoon RL. In het gebouwtje links aan het einde zitten een paar vijanden, schiet ze neer en daal af via de ladder. Op weg naar de volgende ladder die je moet beklimmen tref je nog twee tegenstanders. Boven aan die tweede ladder doe je meteen je Polarity Shield aan en schiet je snel de vijanden neer. Zoek dekking voor de tanks en probeer een Harpoon RL of MK2 Detonator te bemachtigen om beide voertuigen te vernietigen. Als je verder loopt komen er nog twee tanks aan rijden en er duiken nog wat mannetjes op. Gebruik de kapotte tanks als dekking en herhaal de strategie om ook de volgende tanks en mannen uit te schakelen. Net voor het lege stuk vind je een Longbow SR, gebruik deze om de vijanden verderop te doden en beweeg van auto naar auto tot er weer twee tanks op komen dagen. Zoek het nodige wapentuig en vernietig ze, net als overige mannetjes. Loop de kapotte tanks voorbij en de laatste twee staan verderop. Ook deze vernietig je op de bekende manier, pas bij de obstakels verderop tref je weer mannetjes. Schiet ze neer en ga naar binnen door de schuifdeuren om weer een deel van het level af te ronden. Schiet je een weg door de rechtlijnige gang en schuil indien nodig achter de obstakels. Aan het einde tref je zwaar bewapende mannen, dus schakel ze voorzichtig uit en raap een Predator MG op. Loop door beide deuren aan het eind en dood de vijand er tussenin. Vervolg je weg door de tunnel naar links om buiten te komen en maai iedereen neer die je ziet. Er daagt ook een helikopter op, maar richt je aandacht daar pas op als de mannetjes dood zijn. Probeer een Harpoon RL te vinden en schakel daarmee de helikopter uit. Vervolg je weg naar de dam en gebruik de obstakels om achter te schuilen terwijl je de vijanden neer schiet. Na een tijdje duikt er een tweede helikopter boven je op, dus zoek weer een Harpoon RL om hem uit de lucht te schieten. Vervolg je weg via het pijltje door een deur, een trap af en weer door een deur. In de ruimte er achter ren je naar het midden om er achter te komen dat je ingesloten bent. Schiet je een weg er doorheen en schakel de rest uit vanuit één kant van de kamer. Verlaat de kamer door de deur aan de andere kant en ga de trap op. Schiet de mannen onderweg naar de ladder neer en beklim deze om uit te komen in een grote ruimte. Schiet eerst de vijanden dicht bij je neer, zodat je af kunt dalen via de ladder. Daarna is het een kwestie van de route volgen door de ruimte, door gangetjes en trappetjes op en af. Rechts achter in de hoek zit de uitgang, dus verlaat de ruimte door die schuifdeuren. Loop ook door de volgende en maak je klaar voor een groot vuurgevecht. Schiet je een weg naar de andere kant van de gang en pas vooral ook op voor de mannetjes op de loopbruggen boven je. In de volgende hal moet je proberen het meest werk al vanuit de deuropening te doen, want het is binnen te druk. Schiet jezelf stukje bij beetje verder door de gang en als je het einde bereikt kom je bij het laatste deel van het level. Zodra je de deuren opent word je flink beschoten vanaf de andere kant. Er staat daar een sterke vijand verscholen die geholpen wordt door een lading standaard vijanden. Blijf ten alle tijden dekking zoeken en schiet af en toe om een hoekje op een makkelijk te raken vijand. Probeer met behulp van je Polarity Shield wat heen en weer te bewegen om andere wapens af te pakken en gooi granaten in de richting van de sterke tegenstander. Als hij neer gaat pak je zijn Predator en druk je in de hoek bij de gele pijl op de knop om de lift naar beneden te roepen. Er verschijnen een paar vijanden, dus reken met ze af terwijl je op de lift wacht. Loop er op en druk op kruisje als je in het midden staat om omhoog te gaan. Vanaf de poort waar jij uit kwam komen twee keer twee vijanden aan lopen, schiet ze neer terwijl je omhoog gaat. De lift maakt een vrij langzame tocht door een tunnel en aan beide kanten verschijnen vijanden. Reken snel met ze af, zoek dekking achter de kisten indien nodig en let ook op af er explosieve tonnen staan die handig zijn. Eenmaal boven vind je links naast de lift een Longbow SR, gebruik deze om vanuit dekking de meeste tegenstanders verderop om te leggen. Als dat gedaan is kan je oversteken en wat omlopen om bij het controlepaneel te komen waar de gele pijl op wijst. Druk op de knop voor een tussenstukje waarin je de bom laat vallen en Oddjob er achter aan gaat. Verlaat daarna deze grote ruimte door het pijltje naar de aangegeven deur te volgen. Gebruik de ladder in de schacht en duik links de tunnel in. Volg deze lineaire tunnel en maai iedereen zo ver mogelijk van tevoren neer. De laatste vijand heeft een Predator MG, dus pak die op voordat je rechts de lift in stapt en deze activeert. Boven moet je het opnemen tegen Xenia Onatopp. Eerst vliegt ze in haar vliegtuig, dus schiet je hele Predator MG er op leeg. Daarna moet je geen lopen, op zoek naar bescherming en Harpoon RL wapens die verspreid liggen. Schiet daarmee op het vliegtuig en als je genoeg schade hebt gedaan zal Xenia op de dam landen en uitstappen. Ook hier werkt een Harpoon RL goed, maar als je deze niet meer kunt vinden ga je over op granaten en de AR4 Commando. Gebruik je Polarity Shield als je onder vuur genomen wordt en val frontaal aan voor het snelste resultaat. De missie is voorbij zodra Xenia verslagen is. ___ /_3_\______________ \ F / THE OCTOPUS / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Voordat je aan dit level begint krijg je de laatste toevoeging voor je oog, het Magnetic Field. Meteen als je begint barst het in deze ruimte van de vijanden en zodra je iets doet komen ze in actie. Gijzel dus de vijand die van je weg loopt en gebruik hem als schild terwijl je de rest neer knalt. Er staan op diverse plaatsen AR4 Commando geweren, dus pak deze op voor het betere schietwerk. Ontruim ook de volgende kamer en zorg dat je niet onder de kroonluchter staat. Als je verder gaat komen er ook tegenstanders van boven, daar moet je naar toe en dan in de lift die naar beneden gaat. Stap er uit als deze stopt en loop de volgende ruimte in. Benader het midden om van alle kanten vijanden uit hun tent te lokken en gebruik de ontplofbare tonnen om ze snel uit te schakelen. Het kan hier druk worden, dus zoek veel dekking en gebruik je Polarity Shield en Magnetic Field. Bij het groene hologram kan je door de deur er achter weer in een lift stappen. Als je beneden komt stap je uit en ren je snel links naar beneden. Reken eerst af met de tegenstanders hier en ga dan de andere trap op om voorzichtig de rest die boven staat uit te schakelen. Tegenover het hologram is een opening in de railing, gebruik daar je EM Hack op de computer aan de overkant en er verschijnt een brug. Steek over en verlaat de ruimte door de deur aan de andere kant. Schuil in de inhammen links terwijl je de vijanden daar neer schiet, gebruik je EM Hack om het geweer aan de muur uit te schakelen. Reken ook af met de paar vijanden beneden en ga door de deur boven aan het trappetje. Gebruik de computer om een aankoop te doen, waarna de deuren open kunnen en jij er doorheen gaat. Maak gebruik van de sluitende deuren om vanaf hier één voor één de vijanden in de grote ruimte te doden. Gebruik ook de loopbrug naar links om een goede dekking en schietplaats te hebben. Daal af naar de begane grond en schiet jezelf naar de andere kant terwijl je goede wapens opraapt. Gebruik de computer naast de deur aan de andere kant en stap in de lift om nog verder naar beneden te gaan. Je komt uit in een ronde kamer, ren er in één richting doorheen en maai iedereen voor je neer. Er is één sterkere vijand, Netherby, waarvan je een Predator MG over kan nemen als hij verslagen is. Tegenover de deur waar je uit kwam zit alleen een lift waar je doorheen kunt lopen. Verlaat hem dus aan de andere kant en volg de gang de hoek om naar rechts en door weer twee liftdeuren. Vanaf de bovenkant van de trap kan je de mannetjes beneden al neer schieten, waarna je oversteekt en één van de twee trappen weer omhoog neemt. Reken daar af met de laatste mannen in deze ruimte en verlaat deze door de deur. Er staan veel obstakels in deze blauw verlichte ruimte, dus er is genoeg dekking om al schietend naar de andere kant te komen en door de lift over te steken. Vanuit de deuropening en van achter de obstakels aan deze kant van de hal heb je aardig wat vijanden neer te schieten. Blijf altijd gedekt zitten en schiet ze één voor één neer en gebruik terwijl je oprukt de computers om valluiken te openen zodra er vijanden op staan. Als de kust veilig is ga je door de lift heen aan de andere kant. In deze kamer met water moet je rechtsom langs de vijanden naar het verlaagde gebied, daar gebruik je het liftje om omhoog te gaan. Daar stap je op het platform en als je dat activeert ga je vanzelf over een baan terwijl er van de zijkanten vijanden opduiken. Schiet ze al neer vanaf het platform en stap daar vanaf als je tot stilstand komt. Volg de route over de loopbruggen en schakel alle vijanden boven en beneden uit. Aan de andere kant tref je een liftje, ga daarmee naar beneden. Ren naar voren en ga door de deur rechts. Gebruik de deuropening als dekking terwijl je iedereen in de volgende kamer uitschakelt. Granaten werken hier ook goed. Als alles veilig is verlaat je de kamer door de deur aan de andere kant. De ruimte er achter is zeer groot en bevat veel banken, kunst, trappen en deuren. Beweeg in de richting van het pijltje om bij de juiste uitgang te komen, maar ga niet te snel anders loop je het risico om in de rug geschoten te worden. Als je uiteindelijk deze ruimte uit bent kom je in een brede gang waar gas gebruikt wordt. Loop dus snel naar het einde en gebruik je EM Hack door de deur heen op de computer om deze te openen. Benader daarna de gele pijl om dit deel van het level af te sluiten. In het tussenstukje zie je al dat het er na het laden ruig aan toe zal gaan. De kamer is nogal veranderlijk, dus je zult constant opnieuw dekking moeten zoeken en snel en gericht moeten schieten om een kans te maken. Ren meteen aan het begin achter het blok met de schermen langs om een Tesla EM te vinden en dan naar het midden tussen de blokken om de computer te gebruiken en de coördinaten te vinden. Op je weg door de zaal kan je af en toe je EM Hack gebruiken om het geschut aan de muren uit te schakelen. Als je dat doet zullen ze niet op jou schieten maar op je tegenstander. Het is ook een poging waard om meteen naar het aangegeven platform te lopen en de lift te activeren om de sterkere vijand aan het eind te ontwijken. Als je uit de lift komt versla je eerst iedereen op de onderste verdieping, ook tussen de rekken. Boven staan ook nog wat mensen, schiet ze neer en ga door de deur en de lift. Probeer wederom vanuit de deuropening al zo veel mogelijk vijanden uit de weg te ruimen. Links achter zit een liftje, ga daarmee omhoog en loop de halve verdieping over om te ontsnappen door de deur in de inham. Na de liftruimte kom je in een gang met draaiende onderdelen. Zoek dekking en pak de soldaten één voor één aan. Soms kan je ook verder langs de zijkanten bij de trappetjes, zoek de veiligste route uit en ga door de deur aan de andere kant. In de volgende ruimte gebruik je snel de computer om de hele hogere verdieping onder stroom te zetten en daarmee flink wat vijanden te doden. Schiet de rest neer en begeef je naar het liftje in de linker achterste hoek. Op deze verdieping zijn nog vijanden, maar ook computers om stroom op de volgende verdieping te zetten. Schiet je een weg naar de tegenoverliggende hoek en gebruik daar het andere liftje om op de bovenste verdieping te komen. Reken daar af met de laatste vijanden en ga weg door de deur. De ruimte voorbij de lift bevat heen en weer gaande balken. Je moet alleen oppassen dat je er niet tussen komt, voor de rest bieden ze best goede dekking om één voor één alle vijanden in de kamer uit te kunnen schakelen. Verlaat de kamer aan de andere kant en steek weer over door nog een ronde liftkamer. Daar voorbij tref je opnieuw een gang met roterende delen. Het is hier wat drukker, maar je komt er op dezelfde manier als eerst wel doorheen. Het is alleen even wat extra oppassen voor de sterkere vijand Zhukov. In de ruimte voorbij de volgende lift is het erg druk. Volg de kamer met de klok mee en schiet iedereen neer om bij een schans omhoog te komen. Zorg dat iedereen beneden dood is voordat je voorzichtig omhoog gaat. Op deze verdieping doe je precies hetzelfde om bij de volgende schans omhoog te komen. Vecht je vanaf daar een weg naar het liftje en ga verder omhoog. Loop om naar het volgende liftje en ga nog hoger. Vanaf daar kan je door de deur, door de ronde lift en opnieuw een gang in met roterende delen. Daar weet je ondertussen wel raad mee, dus steek gewoon over naar de andere kant en loop de volgende ruimte in. Hier is het extreem druk en mannetjes verschijnen van alle kanten als je naar binnen loopt, dus doe het rustig aan en alles vanuit dekking. Je hoeft niet veel vijanden op onderliggende verdiepingen te doden, de uitgang is namelijk op deze verdieping als je helemaal rond gelopen bent. Aan de andere kant van de ronde liftkamer tref je een lege lobby. Gebruik de computer om een hologram aan te schaffen en gebruik daarna de lift er achter. Je komt uit in een ronde ruimte met twee verdiepingen. Vanaf de andere kant komt een groep vijanden, waarvan één sterker is. Schakel ze uit en cirkel door de kamer om ook de tegenstanders beneden te pakken te kunnen nemen. Verlaat de ruimte door de deur tegenover degene waardoor je binnen kwam en je gaat via een lift weer naar beneden. Je komt terecht in een bekende lobby, als je de trap af gaat komen er ook vijanden. Schiet een weg naar de gele pijl links in de ruimte naast je onderzeeër om het level te eindigen. ___ /_3_\___________ \ G / CRAB KEY / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Schiet de soldaat die recht voor je weg loopt neer en pak zijn wapen op. Schiet je een weg richting het schip, waar naast een aantal vijanden ook een vliegtuig komt opdagen. Je bent redelijk dichtbij, dus met een AR4 Commando kan je hem wel uit de lucht schieten. Verder naar het schip is een opgehaalde brug. Schiet eerst de tegenstanders aan de overkant neer en gebruik dan de knop links naast de brug. Om de andere kant naar beneden te krijgen gebruik je de EM Hack op het paaltje dat aan de overkant naast de brug staat. Steek over en zoek dekking, schakel eerst de vijanden op het schip uit en baan je dan een weg naar rechts er langs. Het pijltje geeft aan dat je verderop naar rechts moet, maar ga eerst links om in een hok een Predator MG te vinden. Ga dan de andere kant op en schiet je voorzichtig een weg langs de kade. Neem de steiger naar rechts, ontruim alle vijanden en schiet dan met je AR4 Commando het vliegtuig uit de lucht. Vervolg daarna je weg richting de hijskraan en beklim het trappetje om door de deur te gaan. Loop door de computerruimte en door de volgende deur. Schiet vanaf hier snel wat vijanden beneden neer en loop naar links om op hetzelfde niveau te komen. Beweeg tussen de obstakels neer en maai iedereen neer die er achter vandaan komt. Achter in de ruimte zit Hammersmith, versla hem met automatische wapens en beklim de trap achter hem. Klim daarna eerst de toren in en versla iedereen die je onderweg naar boven tegen komt. Druk op de knop en keer terug naar beneden, de andere deur is nu open en daar ga je door de volgende hal in. Hier doe je precies hetzelfde als eerst. Schiet neer wie je ziet, daal dan links af en ruk stukje bij beetje op naar voren en naar buiten. Zoek buiten goed dekking en gebruik je Polarity Shield om te kunnen bewegen en schieten. Steek over naar de andere kant van het plein, je zit vast in het volgende gedeelte en er vliegen twee vliegtuigen rond. Pak de AR4 Commando die klaar staat en haal beide vliegtuigen neer. Zoek meteen dekking, want Hood en een handlanger komen uit de volgende poort gerend. Schakel ze uit en ga naar waar ze vandaan kwamen. Beklim de tunnel en schakel aan de andere kant van de poort aan iedere kant een mannetje uit. Verlaat deze ruimte via de andere poort en stap de grote lift in die daarna naar beneden gaat. Als die open gaat volg je de mijntunnel naar een grotere grot. Loop langs de zijkanten en schakel de tegenstanders uit, ook degenen die later nog uit de deuren komen. Ze zijn zwaar bewapend met Harpoon RL en Predator wapens, dus zoek veel dekking en gebruik je Polarity Shield. Volg de mijngang aan de andere kant door een poort en schiet de mannetjes buiten neer. Schiet je een weg naar links en loop tussen de wielen van de grote vrachtwagen door om bij een paaltje te komen met een kabel er aan. Via die kabel glijd je naar een ander gedeelte en daal je langzaam af langs de toren om niet teveel beschoten te worden. Schiet een weg naar de andere toren en daal nog verder af via de volgende kabel. Als je van de toren af bent word je naast door mannetjes ook door vliegtuigen aangevallen. Schiet de mannetjes neer en gebruik hun Harpoon RL’s om de vliegtuigen neer te halen. Daal af via de laatste kabel, ontruim het plein en plaats de explosieven op de tank waar de gele pijl dat aangeeft. Vanaf rechts komen er vijanden de heuvel af. Reken met ze af en beklim de heuvel om daar weer een mijngang in te gaan. Er staat zo’n drie man in die gang, allemaal zwaar bewapend. Blijf dus in beweging en gebruik je Polarity Shield om ze uit te schakelen. Ga aan de andere kant weer naar buiten en steek over via de brug. Nu is het een kwestie van steeds iets verder oprukken over de loopbruggen terwijl je flink wat vijanden van je af houdt. Op sommige plekken kan je een loopbrug open klappen door op een knop te drukken, dus doe dat zodra je er vijanden overheen ziet lopen. Beweeg zo richting de volgende bergrand, waar weer vliegtuigen op komen dagen. Schiet ze neer na het oprapen van een Harpoon RL en beweeg verder langs de bergwand om verderop een sterkere vijand te verslaan en dan rechts door twee poorten en een tunneltje te gaan. Probeer een sterk wapen mee te nemen, want als je de tunnel uit komt staat Morrow in het midden van het plein. Maai hem neer en er komen twee tanks opdagen van achter hem. Zoek dekking en bekijk de situatie. De tanks schieten met vuurballen, geraakt worden doet veel schade. Reken eerst af met de mannetjes vanuit dekking en ren dan met je Polarity Shield aan over het plein om Harpoon RL’s op te rapen. Daarmee schakel je de tanks uit, af en toe wisselend naar de nieuw verschenen mannen. Het is moeilijk te zien of de tanks verslagen zijn, ze veranderen niet van vorm maar wel een beetje van kleur. Zodra dat gebeurt is loop je door de poort achter ze om dit deel van het level af te sluiten. Loop door de lange tunnel en schiet de vijanden neer die naar binnen komen als je het einde bereikt. Ga de ronde kamer in en beweeg in een cirkel terwijl je iedereen neer schiet. Een gele pijl geeft aan welke computer je moet gebruiken, dus druk daar op een knop. Hierdoor opent de andere poort zich en komen er veel vijanden uit waaronder één sterkere. Zoek dekking achter de panelen van de buitenste railing en pak de vijanden één voor één. Gebruik je Polarity Shield om de leider te benaderen en te doden. Loop de volgende twee hallen door en knal de weinige vijanden gewoon neer. In de tweede hal zie je Dr. No’s vliegtuig buiten hangen en die moet je verslaan. Er ligt een Predator MG in de hal, schiet daarmee door de ramen op het vliegtuig. Ook de MK2 Detonator wapens werken hier goed. Probeer de raketten van het vliegtuig tegen de randen van de ramen te laten komen. Hierdoor loop je zelf zo min mogelijk schade op. Als Dr. No’s vliegtuig neer gaat kan je door de poort en gang achter je. Je komt uit in de reactorkamer, waar een hoop vijanden zijn en ook Dr. No zich verschanst. Reken eerst af met de normale vijanden en blijf in beweging, Dr. No heeft een MK2 Detonator. Probeer zelf ook zo’n wapen te bemachtigen en daal af naar een onderliggende verdieping via een ladder. Vanaf daar kan je makkelijk de MK2 Detonator pijltjes op het platform onder Dr. No schieten en opblazen. Je staat hier redelijk veilig en Dr. No en de bommen zijn goed te raken, maar pas op voor soms opnieuw verschijnende vijanden. Als Dr. No verslagen is moet je ontsnappen, als je al op de lagere verdieping bent volg je alleen het pijltje naar de juiste deur en loop je door de lange tunnel naar een vliegtuig waarmee je ontsnapt. ___ /_3_\_______________ \ H / VOLCANO LAIR / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Loop over het bruggetje en stap in de lift schuin links voor je. Als je er uit komt pak je in de kamer verderop links het Omen XR wapen van de grond. Er lopen drie vijanden in de volgende ruimte, één beneden en twee boven waarvan Irons een sterkere tegenstander is. Schiet ze neer met je nieuwe wapen, daal af via de trap en ga door de tunnel links achter. In de hal beneden zijn aardig wat vijanden, dus zoek dekking en schiet ze één voor één neer. Baan een weg naar de dikke schuifdeuren aan de andere kant, maar loop er niet doorheen. Open ze steeds kort om de vijanden er achter even te beschieten en dan weer dekking te krijgen. Vooral Steele is lastig achter de deur, dus voor een betere positie kan je ook achter het obstakel verderop links gaan zitten. Ga de hoek om en na de deuren de trap op. Schiet de bewaker neer die van links komt en zoek dekking voordat het geschut op je begint te knallen. Er komen meer vijanden, dus wacht daar op en reken met ze af. Je kunt ook schuilen achter de platen in de kamer, maak daar gebruik van om de twee kanonnen aan het plafond onschadelijk te maken met je EM Hack. Ze zullen je dan helpen de aanstormende vijanden in de hal verderop te beschieten. Er hangen nog meer kanonnen in die hal, dus als je ze kunt overnemen is dat in je voordeel. Er lopen ook vijanden met Omen XR wapens, als je daar door geraakt wordt ben je meteen dood. Houd dus afstand en gebruik granaten of MK2 Detonators om ze uit te schakelen. Pas als je dat gedaan hebt benader je de achterkant van de ruimte en ga je links de trap af en door de deur. Knal de bewaker in z’n rug en schakel ook de andere twee in de gang verderop rechts uit. Flint staat helemaal achterin met een Predator MG, dus wees voorzichtig. Als ze neer zijn gegaan kan je in de gang rechts de lift in stappen. Als je er uit komt kijk je voorzichtig voorbij de dikke schuifdeuren recht voor je. In de hal er achter staan erg veel vijanden, waaronder achterin een paar met Omen XR wapens. Probeer dus vanuit de deuropening steeds even de kamer in te kijken en te raken wie je ziet. Pas als het wat rustiger is loop je de hal in, waar je links bij het trappetje op kruisje drukt om iedereen op de loopbrug te doden. Loop er zelf dan ook niet op, want jou kan hetzelfde overkomen. Gebruik ook de obstakels in het midden om te schuilen en achter vandaan te schieten. Als iedereen verslagen is vind je rechts in het midden van de wand een liftje, gebruik deze om omhoog te gaan. Volg de loopbrug de trap op en door de poort. In de gang tref je een stuk of vijf vijanden, waaronder één met een Predator MG en één met een Omen XR. Gebruik de hoeken als dekking en spring steeds even tevoorschijn om te schieten. Verlaat de gang aan het einde door de andere poort, maar blijft er dichtbij om weer naar binnen te kunnen als het moet. Schiet eerst de vijand rechts op de loopbrug neer, daarna moet je proberen al zo veel mogelijk tegenstanders die beneden staan uit de weg te ruimen. Als dat gedaan is volg je de loopbrug naar een liftje, daarmee ga je naar beneden. Mocht het niet lukken dan kan je ook naar het liftje rennen en naar beneden gaan, om daar uit dekking neer te schieten wie er langs je komt lopen. Eenmaal beneden moet je links naar het begin van de loopbrug. Er komen meer vijanden door de poort aan de andere kant, dus wacht tot ze op de loopbrug staan en zet ze dan onder stroom. Steek zelf pas over naar de andere kant er van als er niemand meer in de ruimte is. Verlaat de kamer dan door de poort en steek over door de gang er achter. De volgende ruimte is bijna identiek aan de vorige, dus gebruik meteen de computer om de loopbrug onder stroom te zetten en schuil dan achter de obstakels terwijl je naar de andere kant toe werkt. Aan het eind staat Naylor, een sterkere vijand. Schiet hem strategisch neer en ga door de poort achter hem. In de gang staan twee vijanden gewapend met Omen XR wapens, dus blijf in beweging en schuil indien nodig. In de kamer daar voorbij staat een computer, gebruik die en ga door de deur er naast. Loop verder de gang in en het eerste deel van het level is achter de rug. Loop door de volgende deur en je ziet zowel links als rechts een medestander. Ga links en vind ietsje verderop rechts de trap het rode gebied in. Schiet vanuit de opening al neer wie je ziet en pas op voor vijanden die ook een Omen XR dragen en ook voor de sterkere vijand Cord. De twee medestanders helpen je met het ontruimen van de kamer. Volg ze naar de andere kant en ga daar het trappetje af en door de deur. Schiet je een weg naar rechts door de gang en ga rechts door de deur. Je treft weer twee man die bij jou horen, gebruik hun hulp bij het ontruimen van het blauwe gebied. Pas weer op voor de Omen XR wapens en steek over naar de andere kant. Via het trappetje en de deur kom je in een gang, ontruim deze naar links en ga verderop links weer door een deur naar hetzelfde soort gebied dat deze keer groen is. Een paar man helpt je met het uitschakelen van Roarke en zijn troepen, gewapend met Omen XR wapens. Als je de andere kant bereikt ga je het trappetje af en door de deur, daarna door de poort recht voor je. Aan de andere kant van de gang open je de poort, maar gebruik deze als dekking voor de vele vijanden die daar rond hangen. Het is mogelijk naar binnen te rennen en meteen rechts de doorgang in te gaan en iedereen achter te laten, maar als je toch gaat vechten moet je flink in beweging blijven en proberen de tegenstanders met Omen XR wapens eerst uit te schakelen. Er lopen ook twee sterkere vijanden rond, Dent en Pike. Als je uiteindelijk in het juiste gangetje zit daal je af via de trappen. Je komt in een kamer waar een stoel in het midden staat, download daar het OMEN Virus. Verlaat de grote ruimte door de poort aan de andere kant en volg de lege gang naar de volgende deur. Vanuit de opening schiet je iedereen neer die je ziet, zowel boven als beneden. Volg dan voorzichtig de schansen omhoog en probeer de vijanden vanaf afstand te pakken, want er zitten ook mannen tussen met Omen XR wapens. Een MK2 Detonator werkt goed in dit stuk, omdat je op afstand kunt blijven en de vijanden vaak bij elkaar staan. Eenmaal boven beklim je de ladder nog niet, loop eerst verder om boven te kunnen kijken waar de vijanden zitten. Schiet er zo veel mogelijk neer voordat je de ladder beklimt en baan je dan een weg naar de volgende. Probeer eerst weer vooruit te kijken en schieten voordat je omhoog gaat, volg dan de route de kamer uit door een deur. Stap in de lift en er weer uit nadat deze is verplaatst. Volg de route naar rechts door de ruimte en uiteindelijk weer een gang in. Neem weer een lift en schiet de bewaker in de rug als je er uit komt. Als je door de volgende deuren loopt kom je in het Command Center en in die ronde ruimte zitten uiteraard vijanden, waaronder ook wat sterkere. Schiet eerst de man links neer en volg dan de ronde kamer naar rechts terwijl er steeds nieuwe vijanden opduiken. Ook in de kamer voorbij de volgende schuifdeuren zitten er nog een paar. Duik de gang rechts in en schiet de twee bewakers in de rug. Vecht je een weg naar het andere uiteinde en schiet de mannen achter de poort neer. Als je rechts gaat kom je voorbij de deuren weer in een identieke ronde kamer, waar het wederom erg druk is. Zoek dus dekking en werk je langzaam naar rechts door de ruimte. Verderop komen er uit de deur twee mannen die bij jou horen, dus schiet ze niet neer! Verderop rechts kan je door een poort weer een vergaderzaal in, waar je weer rechts door de poort gaat en weer door een tunnel moet. Als je uit de zaal aan het einde loopt ben je in de ronde ruimte op de onderste verdieping. Het barst daar van de vijanden, dus maak goed gebruik van de deuropening en de obstakels om dit te overleven. Er lopen ook sterkere vijanden genaamd Decker en Ives tussen. Een derde en vierde, Burnett en Cole, komen later met een Omen XR op je af. Pak ook de geplaatste wapens op en zorg dat je niet zonder munitie komt te zitten. Als al het gevaar is geweken volg je het pijltje in beeld naar de juiste door. Schiet je een weg door de gang en uiteindelijk kom je terecht bij Goldfinger. Hij staat wel een leuk verhaaltje te vertellen over hoe je het niet zult overleven, maar kort daarna start het eindfilmpje. =========================== = 4 = A F S L U I T I N G = =========================== ___ /_4_\____________ \ A / SLOTWOORD / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ De eerste keer dat ik GoldenEye: Rogue Agent speelde was ik al niet onder de indruk, maar dat gevoel werd alleen maar negatiever bij het schrijven van de walkthrough. Het is moeilijk om voor een herhalende game als dit een goede begeleiding te schrijven, maar ik hoop dat het de moeite waard is en ik de premie win die voor deze game uitstaat. ___ /_4_\__________ \ B / CREDITS / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ [ELECTRONIC ARTS] Het is bijna ongelooflijk hoe erg ze de reputatie van de legendarische GoldenEye licentie zo om zeep helpen. [GAMEFAQS] Voor het plaatsen van dit document. [NEOSEEKER] Voor het plaatsen van dit document.