======================================================== = FIRE EMBLEM: THE SACRED STONES DUTCH FAQ/WALKTHROUGH = ======================================================== ------------------- - [01] INTRO [01] - ------------------- Welkom allen, Deze FAQ/Walkthrough gaat over het spel Fire Emblem: The Sacred Stones. Dit spel is net als Fire Emblem een strategische RPG. Dit houdt in dat je de gevechten wint door tactisch overwicht en je zult de diverse personages verder ontwikkelen, waardoor deze op hun beurt sterker worden. In het spel zal je een hoop diversiteit aan characters ontmoeten, helaas voor hen is niet iedereen even geschikt voor hetgeen wat ze willen bereiken. Ook hierin zal deze FAQ je assisteren, zodat je achteraf geen spijt krijgt van keuzes welke je hebt gemaakt. Ik heb vooral geprobeerd om de tactieken optimaal te presenteren, zodat jij hier het meest je voordeel mee kunt doen. Het draait immers om het verzinnen van de juiste strategie. Ik wens je verder veel plezier tijdens het spelen en wanneer je er even doorheen zit, vind je hopelijk hier je uitweg. Succes! ------------------- - [02] INDEX [02] - ------------------- [01] Intro [02] Index [03] Tips [04] Walkthrough [05] Characters [06] Supports [07] Wapens [08] Magie [09] Items [10] Copyright ------------------ - [03] TIPS [03] - ------------------ Gedeelte in de maak... ------------------------- - [04] WALKTHROUGH [04] - ------------------------- Deze FAQ/Walkthrough is gebasseerd op speelniveau "Normal". Wanneer je voor "Easy" zou kiezen zul je in het begin van het verhaal grote deels instructies moeten opvolgen. Persoonlijk heb ik het hier niet op en er is slechts weinig verschil tussen Easy/Normal. Laat ons beginnen. ================================ = PROLOGUE: THE FALL OF RENAIS = ================================ Renais wordt overspoelt met troepen uit Grado. Hoewel ze altijd trouwe bondgenoten zijn geweest is er nu een invasie. In de strijd ter bescherming van zijn kasteel besluit hij zijn dochter in veiligheid te laten stellen. Hiervoor stuurt hij Seth met haar mee, één van zijn trouwste generals. Hoewel Eirika tegenstribbelt voert Seth zijn orders uit. Eenmaal buiten stuurt Seth zijn leerling Franz erop uit om opzoek te gaan naar bondgenoten. Franz vertrekt, maar op hetzelfde moment verschijnt Valter met enkele van zijn troepen. Seth raakt met hem in gevecht verzijlt om de prinses te beschermen. Wanneer Seth geen mogelijkheid ziet te winnen kiest hij voor de veiligheid van zowel hem als de prinses. Maar zelfs nu ze zo dichtbij Frelia zijn volgt wederom een aanval van enkele troepen... ---------------- - BATTLEFIELD! - ---------------- Ons eerste gevecht. Je hebt de beschikking over zowel Seth als Eirika. Zoals je misschien is opgevallen is Seth een promoted unit. Dit wil zeggen dat hij al zijn upgrade heeft ontvangen en dus niet meer van class zal wisselen. Ook hierdoor zal Seth minder EXP ontvangen wanneer hij een vijand aanvalt, dan wel niet verslaat. Hou dit goed in de gaten naarmate je het spel vorderd. Voor nu is het dan ook het beste om alleen Eirika te gaan gebruiken. Eirika gebruikt gelukkig een zwaard en is daardoor in het voordeel tegen de bijlen van de andere troepen. Begin je beurt met een wacht en laat de vijanden jouw kant opstormen. Hun zullen je aanvallen en je counter doet de rest. Wanneer je de mogelijkheid ziet om een vijand uit te schakelen, terwijl je voldoende HP hebt om een volgende aanval te overleven, dan moet je deze kans nemen. Zo niet, neem geen risico en gebruik de Vulnerary. Wanneer de eerste twee troepen zijn verslagen zal Seth opmerken dat alleen de leider nog resteerd. Maar je moet je niet in hem vergissen. Leiders zijn van nature sterker dan de andere units. Ook krijg je altijd veel meer EXP als je één van hen uitschakelt. Ook dit laatste kun je optimaal gebruiken wanneer je de levels van je characters wilt bepalen. Gebruik echter dezelfde strategie voor hem, als je gebruikte voor de andere troepen. Begin met een beweging richting zijn kant. Wanneer je op laag HP zit gebruik je gelijk een Vulnarary. De baas is slimmer dan zijn troepen en gaat zo snel mogelijk het bos in om extra evasion te ontvangen. Dankzij deze evasion is hij moeilijker te raken en dus ook een gevaarlijkere vijand in principe. Ook zal je misschien merken dat Eirika nu slechts één keer aanvalt in plaats van tweemaal. Dit komt door het snelheids verschil tussen de troepen. Wanneer je een snelheid van 4 of meer punten hoger hebt als je vijand, dan zul je een dubbele aanval uitvoeren. Wanneer O'Neil eindelijk verslagen is gaan we verder met het verhaal. ====================== = CHAPTER 1: ESCAPE! = ====================== Eirika is geschrokken van de manier waarop een oorlog wordt uitgevochten, ookal heeft ze jaren ervaren met zwaardtrainingen toch is de realiteit anders. Samen trekken ze verder richting Frelia en komen onderweg door het landschap Mulan. Ook hier zijn vijandelijke troepen gesignaleerd. En ditmaal hebben ze zelfs het gehele landschap veroverd. Hoewel het Seth wijzer lijkt deze situatie te negeren kan Eirika het niet over haar hart verkrijgen. Dus besluit het gezelschap de strijd wederom aan te gaan. ---------------- - BATTLEFIELD! - ---------------- Ook dit gevecht kun je het beste beginnen met counters. Er zijn ditmaal ook andere objecten op de kaart dan alleen bossen. Gebruik deze objecten om extra evasion en defensie te ontvangen. Laat Seth maar links liggen aangezien hij alle EXP zou vergaren, zonder dat hij er echt wijzer van wordt. Nadat de vijand ook zijn beurt heeft afgerond zul je versterking krijgen. Het is Franz, welke Gilliam heeft gevonden. Gilliam zelf is opzoek naar prinses Tana, welke in het kasteel gevangen wordt gehouden. Deze twee units sluiten zich per direct bij je aan en opeens heb je een overwicht. Franz kan gebruik maken van zowel het zwaard als een speer. Gilliam echter alleen een speer, maar zijn defensive kracht is uitmuntend. Wees niet bang hem in het open vuur te zetten, hij heeft geen moeite dit te doorstaan. Gebruik je units wijs en probeer de levels gelijk te houden. Gilliam gebruik je het beste tegen de Soldier troepen en Franz verlopig tegen de Fighters. Ook Eirika prefereert de Fighters, dus verdeel deze en val alleen een Soldier aan als Eirika deze ook echter in één keer kan verslaan. Franz kan ook de Soldiers bestrijden met zijn speer. Wanneer de eerste basistroepen verslagen zijn, dan komen er nieuwe troepen welke Eirika hebben gevolgt vanuit Renais. Ook hier kun je optimaal gebruik maken van het terrein en de vijand jou laten benaderen. In de tussentijd kun je Gilliam tot zijn volledige HP laten komen door hem te laten rusten op een ford. Wanneer je zover bent kun je richting de leider sluipen. Ditmaal is de leider, net als Gilliam een Knight. Dus zijn defensie is uitmuntend. Als je Gilliam volledig hebt opgeladen kun je hem voor de leider positioneren en wachten terwijl hij zijn HP omlaag brengt. Wanneer Gilliam zwakker wordt kun je hem vervangen met Franz. Ook hij kan één beurt wat bijdragen aan de overwinning. En als de baas dan eindelijk zover is, gebruik je de Rapier van Eirika om hem de das om te doen. Wanneer de leider verslagen is hoef je alleen nog maar het kasteel te bezetten. ============================ = CHAPTER 2: THE PROTECTED = ============================ Iedereen is blij dat prinses Tana in orde is. Samen vervolgen ze de reis richting Frelia. Koning Hayden is blij te zien dat Tana en Eirika ongedeerd zijn. Helaas heeft hij slecht nieuws... Koning Fado, vader van Eirika is in de strijd ten onder gegaan. Hoewel het verstandig is om als prinses je nu gedeist te houden, gaat Eirika toch op pad. Ze is vastberaden haar broer te redden. Ookal doet koning Hayden er alles aan haar tegen te houden, haar besluit staat vast. Het enigste wat hij nu wil en kan doen is haar een kleine groep bondgenoten meesturen. Dit zijn Vanessa, Moulder en Gilliam. Gilliam heb je reeds eerder in actie gezien. De andere twee zijn totdan aan toe een raadsel. Moulder is een healer en kan je niet bijstaan in het gevecht, zijn enige hulp is het herstellen van HP aan je bondgenoten. Vanessa is een Pegasus Knight. Een soort Cavalier, alleen dan vliegt ze. Ook heeft ze alleen de beschikking over een speer, net als Gilliam. Echter zul je Vanessa wel uit direct gevaar van pijlen en bijlen moeten houden. Ze is tegen deze element namelijk erg zwak. Maar juist weer zeer krachtig tegen zwaard en magie. Allen zijn elementen waar je rekening mee moet houden in een gevecht. Buiten deze strijders geeft hij je ook 5,000gold mee. Hiervan kun je wapens en andere goederen aanschaffen. Je kunt nu alvorens je naar Ide afreist je wapens en items organiseren. Het is wellicht een wijs besluit om alle wapens van Seth af te geven, zodoende kun je hem als Meatshield gebruiken in de komende gevechten. Wanneer je zover bent trekken we ten strijden. ---------------- - BATTLEFIELD! - ---------------- Ditmaal fungeer jij als de hulptroepen. Ross en Garcia zijn net optijd uit hun dorp ontsnapt en Ross is hierbij gewond geraakt. Redt hem met behulp van Vanessa of hij zal snel ten onder gaan. Breng hem in veiligheid en laat hem terug op kracht komen met hulp van Moulder. Wanneer dit item is opgelost, kun je ook Garcia om hulp vragen. Om dit voor elkaar te krijgen zul je ook hem moeten redden. Vervolgens breng je hem kort bij Ross en laat je Ross met zijn vader spreken. Garcia is overgehaald en zal zijn krachten in jouw voordeel gebruiken. Bezoek de dorpjes rondom en deze zullen je items verstrekken. Wacht tevens nooit te lang met het bezoeken van dorpen, want er bestaat een kans dat ze aangevallen worden door je vijand. Wanneer dit gebeurt wordt het dorp vernietigd en ben je de items voorgoed kwijt. De items welke je bemachtigd zijn; Elixer, Red Gem en een Pure Water. De vijand komt vanzelf richting jou, dus je kunt je hier goed op voorbereiden. Verplaats je eenheden op een gunstige positie en wacht af. Het is wellicht ook verstandig om Garcia te redden en hem vervolgens op Seth zijn rug te laten rusten. Zodoende zal hij niemand aanvallen en dus ook geen EXP stelen. Het is aan jou of je Ross wilt gebruiken. Ross is erg zwak en kan in no-time gedood worden. Wel heeft hij de potentie uit te groeien tot een elite. Naar mijn mening probeer je hem te beschermen en je kunt hem best hier en daar een hit toespelen. Maar wees niet te riant, anders zal de rest eronder lijden. Dus toch is het wellicht beter om te wachten met zijn opkomst. Nadat alle vijanden verslagen zijn gaan we door met ons verhaal. =============================== = CHAPTER 3: BANDITS OF BORGO = =============================== Je wordt na het gevecht bedankt door Garcia. Garcia is een oud generaal uit het machtige leger van Renais. Aangezien hij al met pensioen is heeft niemand de kans gezien om hem uit te schakelen. Nadat je zijn zoon hebt gered van de ondergang besluit hij nog éénmaal zijn bijl op te pakken. Garcia is een zeer krachtige bruut, geen enkele vijand met speer zal hem de baas kunnen. Maar pas op wanneer je zwaarden ziet, hij is namelijk niet snel genoeg om dit soort aanvallen af te slaan. Garcia en Ross sluiten zich defenitief bij je aan en men reist verder. Naar verluidt wordt dit landschap al langer geteisterd door een groep bandieten. Helaas weet niemand waar hun hoofdkwartier is, dus een aanval is moeilijk te plannen. Later die nacht heeft Eirika een flashback. Het gaat over haar lessen in het zwaard vechten. Een klein moment later struikelt iemand over haar heen. Het blijkt al gauw dat dit een dief was en haar amulet heeft gestolen. Zo snel als ze kunnen zetten ze de achtervolging in. Wanneer ons gezelschap in de beurt komt zal blijken dat het geheime hoofd kwartier van de dieven in de buurt is. Ook ontmoeten ze een jonge vrouw, Neimi genaamd. Zij is naar deze plek gekomen om een oude vriend te vinden. Neimi besluit je te vergezelen op deze angstige plaats. ---------------- - BATTLEFIELD! - ---------------- De schuilplaats is gevonden, maar afgesloten door allerlei muren. Gelukkig kun je sommige muren vernietigen. Je kunt deze herkennen aan de HP stand en aan de scheur. Neimi zal ons vergezellen en ze gebruik pijl en boog. Handig om mee aan te vallen vanaf een afstand. Echter gaan we dit niet direct toepassen. Verplaats haar naar de trap en laat haar daar afwachten. Een beurt later wordt het je wel duidelijk. Val met Garcia of Ross de Fighter aan, je kunt deze unit vervolgens laten redden door Vanessa en hem dan gelijk weer vrij laten door Seth. Zodoende kun je nog een aanval plaatsen. Laat de derde ranged unit de muur aanvallen. De volgende beurt verschijnt onze dief. Raar maar waar, dit blijkt dus dezelfde persoon waar Neimi naar opzoek was. Je kunt nu Neimi naast hem zetten en met elkaar laten spreken. Nu zal Colm zijn fout inzien en zich bij je troepen scharen. Colm is een Thief en kan kisten openen. Ook heeft hij de mogelijkheid om items van vijanden te stelen. Dit kan echter alleen als Colm evenveel of meer snelheid heeft dan de vijand waarvan hij wil stelen. Maar dit zal over het algemeen weinig problemen geven aangezien Colm een expert in snelheid is. Val wederom de muur aan. Deze zal instorten en je kunt de Fighter verslaan. Nu ontvang je een Door Key. Deze kun je gebruiken om deuren te openen, ditzelfde geldt voor de Lockpick van Colm. Verzamel vervolgens de troepen bij elkaar en wacht, aangezien je nog nergens heen kunt. De volgende beurt kan Colm beginnen met het plunderen van de schatten. Deze zitten in de kisten verstop. Je zult allemaal wapens vinden, welke goed van pas zullen komen in je strijd. Gebruik de Door Key welke je eerder ontving om de deur te openen. Versla de vijand en hij laat een andere sleutel vallen. Met deze sleutel kun je dan weer de kist openen. De vijand blijft verstijft staan, wetend dat het op jou moet wachten om de aanval te openen. Neem dus je tijd om de troepen te verzamelen. Pas wel op wanneer je dicht bij de muur komt te staan, hier wordt je namelijk wel aangevallen door de Archer en Fighter. Het is misschien wel verstandig om de Thief die dicht tegen de muur staat alvast uit te schakelen met de Javelin. Ook deze dief kan immers items stelen en dit wil je natuurlijk niet. De dief zal niet bewegen, dus het is veilig om Vanessa hierop af te sturen. Bedenk wel dat wanneer Vanessa de dief verslagen heeft, dat je haar laat redden door bijvoorbeeld Seth, zodat de Archer haar niet kan aanvallen. Wanneer jij denkt dat het tijd is kun je de muur afbreken. Probeer een formatie te vormen met al je krachtige units vooraan. Hou Moulder, Neimi en Vanessa achter, aangezien deze units niet de sterkste zijn qua defensie. De vijand stormt wederom op je af en je hoeft deze aanval alleen maar af te slaan en hen de beurt erop te doden. Hierna rest ons alleen nog de leider. Hij heeft zich verscholen in zijn kamer en heeft een bodyguard bij zich. Deze bodyguard maakt gebruik van een zwaard, dus stuur Gilliam eropaf en maak korte mette met hem. Hier blijft onze koning der dieven over. Hij heeft erg veel kracht, maar is gelukkig niet nauwkeurig. Je kunt ervoor kiezen om Franz hem te laten verzwakken. Ook heeft deze leider twee wapens. Dit wil zeggen dat hij kan switchen, net als jij. De ene is een Hand Axe, welke van afstand kan aanvallen, de ander de Steel Axe. Het principe hier is, als je dichtbij staat, dan gebruik hij zijn Steel Axe, kan hij je daar niet mee raken, dan zijn Hand Axe. Je kunt dit natuurlijk gemakkelijk in jouw voordeel vertalen. Wacht tot je troepen paraat staan en stuur Franz eropaf. Bazba gebruikt nu zijn Steel Axe en laat hem vrij om aangevallen te worden van een afstand. Stuur nu snel Garcia, Neimi, Gilliam en Ross rondom hem en doe wanzige damage. Gebruik Vanessa om Franz te redden en maak het karwei af met Eirika. Simpel, toch? Bezet daarna zijn basis en je hebt wederom een gevecht gewonnen. ============================== = CHAPTER 4: ANCIENT HORRORS = ============================== Neimi is blij dat Colm terecht is. Samen besluiten ze zich bij je aansluiten, om je zo te bedanken voor de moeite. Onze groep trekt verder en reist door de Za'ah Woods. Plots blijkt dat hier een horde monsters schuilt, Artur en Lute zijn twee spellcasters welke deze monster willen bestrijden. Lute is echter in het dorp achtergebleven om het te beschermen. Artur vraagt om hulp en dat is nooit tevergeefs bij Eirika. ---------------- - BATTLEFIELD! - ---------------- Artur is gelijk aan onze zijde en dat is een grote plus. Eindelijk een magic user. Artur maakt gebruik van de Light magic. Lute gebruikt echter Anima. Maar daar kom je later wel achter, aangezien ze is achter gebleven. Dit is tevens de eerste maal dat jij mag kiezen wie er mee gaan in de strijd. Aangezien je slechts twee units hoeft achter te laten is de keus bij deze niet zo moeilijk. Seth is al gepromoveerd en behoeft dus geen extra gevechten. Ross daarin tegen is zwak en we bewaren hem voor later, dus ook hij hoeft niet mee. Nu we ons team gevormd hebben kun je ook de posities van je units bepalen. Over het algemeen is het verstandig om je healers in de back-line te houden. Vanessa kun je zo positioneren, dat ze gemakkelijk en snel ergens kan geraken. Probeer Vanessa dan ook zo snel mogelijk tijdens dit gevecht richting Lute te krijgen. Franz kan achteraan beginnen, aangezien ook zijn movement goed is, maar hij heeft geen haast ergens te komen. Gilliam kun je zo positioneren, dat hij snel in hordes van vijanden zit, zodat hij weinig hoeft te bewegen en toch zijn hits uitdeelt. Als je denkt dat je zover bent, dan gaan we ervoor. Veel units hebben een zwakke defensie, dus hen in de bossen houden is een goed plan. Bedenk dat Artur magie gebruik, welke weerkaatst op de resistance van je vijanden. Dit wil zeggen dat hij gelijk zeer krachtig is. Beweeg Artur richting de Magall. Deze zul vanzelf dichterbij Artur geraken en hem aanvallen. Aangezien Artur Light gebruik en zij Dark is hij in 't voordeel en zal hij weinig tot geen damage ontvangen, maar hen waarschijnlijk na een dubbele aanval uitschakelen. Vanessa beweegt richting Lute. Je kunt haar precies op de hoek van het dorp zetten, zodat ze kan aanvallen met haar Javelin en toch geen counter hoeft te verwerken. Garcia kan het monster in de hoek aanvallen en afronden. Gilliam beweeg je richting de dode boom. Je kunt schuilen in het bos, wat hem ook extra defensie geeft. Franz kan ernaast en samen vormen ze een blok. Wellicht is het verstandig om de Iron Lance van Franz te gebruiken, aangezien deze meer damage toebrengt. Colm kan zijn eerste beurt het dorp bezoeken en ontvangt dan de Iron Axe. Neimi in het bos en Eirika naast Colm. Artur valt natuurlijk van een afstand aan en wacht af. De vijand valt aan en de beurt erop verschijnen er nog meer monsters. Gilliam en Garcia kun je overlaten aan de versterkingen in de linker bovenhoek. Neimi kan de vijand uitschakelen welke Gilliam achterliet. De overgebleven Magall is een leuk doelwit voor Colm. Eirika en Artur bewegen richting de andere troepen en Moulder kan natuurlijk units herstellen welke damage hebben ontvangen. En eindelijk vinden we Lute. Bezoek het dorp en ook zij zal je helpen. Je zult al snel merken dat ze erg krachtig is, helaas laat haar snelheid nog wat afweten en dus zul je tweemaal moeten aanvallen om een vijand te doden. Wanneer Franz over de brug beweegt zal hij massaal aangevallen worden, gelukkig is dit geen enkel probleem voor hem. Ik geef de voorkeur om zijn zwaard te gebruiken, zodat sommige monsters alleen verzwakt raken en niet worden gedood. Zodoende kun je meer EXP vergaren, maar de Iron Lance is ook prima als je Franz de EXP gunt. Uiteindelijk zal slechts één monster overleven dit is de boss, hoewel hij weinig verschilt van de andere... Toch is hij een stuk sterker dan de rest. Formeer je units zo, dat alle ranged attacks kunnen plaatsnemen. Als gevolg hiervan is hij op laag HP en zal één hit afdoende zijn om de klus te klaren. ================================= = CHAPTER 5: THE EMPIRE'S REACH = ================================= Nadat de monsterplaag is uitgeroeid zullen ook Artur en Lute zich onder je scharen. Komt mooi uit, we konden wel wat Mages gebruiken. Verder op doortocht komen we weer door een stadje. Wederom wemelt het hier van de vijanden, we kiezen echt de beste plaatsen uit om door te reizen... Naar verluidt zit de vijand achter een verrader aan, welke zich hier schuil houdt. Uiteraard raakt Eirika in een roes en uit medeleven wil ze haar bescheremen en gaat dus weer zinloos(??) de strijd aan. ---------------- - BATTLEFIELD! - ---------------- Ook hier moet je een beetje vooruit plannen. Kies één Mage, Lute lijkt mij de beste optie. En laat ook Moulder achterwege, aangezien je Natasha MOET laten vechten. Maar dit feit zal later een voordeel blijken. Wanneer je er klaar voor bent trekken we ten strijden. In het begin zal gelijk een Myrmidon uit de arena stappen. Zoals je misschien gelijk opvalt, hij draagt een portrait. In sommige gevallen betekend dit dat de vijand OF een boss is, OF een recruitable unit. In dit geval is hij het laatste. Dit gezegt is het natuurlijk niet vanzelfsprekend dat hij naar je toeloopt en je de hand schudt. Hoewel hij zich bij je kan aansluiten wil nog niet zeggen dat hij dat zelf weet. Natasha is echter de sleutel, zoals je wellicht hebt kunnen herleiden uit hun gesprek eerder. Wanneer je ook met Natasha richting hem gaat zal hij haar niet aanvallen, waar hij de rest van je team wel zou verwonden en zelfs doden al krijgt hij de kans. De sleutel tot het succes is afwachten. Beweeg Gilliam en Franz richting de westerlijke poort. Gebruik Gilliam als schild en Franz als support. Ga nog niet richting het midden en laat dit gedeelte voor later. In het oosterlijke front zullen laten vijanden ontstaan en wees dus voorbereid en plaats je units in een formatie. Ik stuurde Lute, Colm en Neimi deze kant uit, samen met Natasha voor extra back-up. Eirika kan de andere poort binnensluipen. Gebruik Garcia als extra steunpilaar waar dit nodig is. Vanessa is natuurlijk vrij om het dichtsbijzijnde huis te bezoeken en een klein presentje in ontvangst te nemen. De beurt erop zal waarschijnlijk in het teken staan van vijanden afronden. Aangezien sommige van hen een stevige counter te verwerken hebben gehad. Ook zul je de ranged units in positie kunnen krijgen voor wat vrij vuur. Verzwak de vijand en indien mogelijk schakel je hem uit. De ingelopen Soldier van het centrum kun je gemakkelijk de baas met Garcia. De volgende beurt komen er weer units op je af. Deze zul je makkelijk van je weten af te slaan. In de beurt die erop volgt kun je ze weer afmaken met het door jouw gewenst personage. Gebruik vooral units zoals Lute als je even de kans ziet, want zij is namelijk een groei briljant. Garcia doet niet moeilijk over de Soldier die zijn pad kruist en hakt hem wederom makkelijk in de pan. Maak wederom je opmars richting het centrum. Lok de Fighters uit hun positie en maak de weg richting Joshua vrij. Wanneer dit gebeurt is kun je veilig met Natasha dit pad bewandelen. Wees niet bang, Joshua doet haar niks. Wanneer je haar naast hem begeeft verschijnt de TALK optie. Selecteer deze en Joshua is naar jouw zijde verkast. In de tussentijd hebben Gilliam en Franz hun pretje met de units welke zo stom zijn hen aan te vallen. Probeer Gilliam ook een paar kills te geven als je bezig bent, maar Franz waardeert ze evengoed. Als Joshua aan jou kant is zullen ook snel hulptroepen verschijnen. Een uitgelezen mogelijkheid om je nieuwe unit te laten schitteren. Ruim de rest van je vijand op en alleen de baas blijft over. Of zo lijkt, aangezien er later nog een paar Fighters verschijnen. Positioneer Joshua en Colm goed en zij zullen hen verzwakken. Je kunt ze dan later weer afschieten met een pijl of een fireball. Indien je trek hierin hebt kun je Joshua ook wat EXP op laten doen in de arena. Dit kan wel riskant zijn, maar aangezien Joshua beschikt over een goede Skill en Speed stat kan hij het over het algemeen wel de baas. Zeker wanneer een bijl bij de vijand meespeelt heeft hij bij voorbaat al gewonnen. Saar teert op zijn defensie. Gelukkig is de krachtige Garcia zijn gelijke. Ook de magie van Lute doet wonderen. Verzwak hem beetje bij beetje en deel de genadeklap uit wanneer je genoeg van de arena hebt. De arena is een goede bron van EXP en inkomsten, maar natuurlijk zoals elk casino, weet wanneer je moet stoppen. Vergeet ook niet alle items uit de huizen te vissen. Je krijgt hierdoor een Dragon Shield(laag), Armorslayer(rechts), Secret Book(links) en een Torch(boven). Wanneer je echt helemaal klaar bent maak je Saar van kant. Hij zit naast een struik, dus je kunt hier met Garcia in schuilen voor extra cover. Maar over het algemeen gaat hij zo neer. Ter aanvullende informatie, Saar is één van de weinige bazen welke geen HP hersteld. Dus je kunt hem proberen zo laag mogelijk te krijgen als jij wilt en dan tenslotte de unit de EXP gunnen, welke jij vind dat deze het meest verdiend. Wanneer je alle huizen hebt gered zul je na dit gevecht een Guilding Ring ontvangen. ============================== = CHAPTER 5X: UNBROKEN HEART = ============================== Daar is eindelijk het moment waarop we kennis maken met Ephraim. Hij is een gedreven prins en is een expert om zich uit ontdenkbare situaties te ontdoen. Ook ditmaal is hij voor ieder een raadsel. Tegen alle verwachtingen in is hij juist degene die de aanval opent. Samen met Orson, Kyle en Forde bestormt hij het kasteel. Tirado is verbijsterd, maar denkt dat hij Ephraim precies heeft waar hij hebben wil, dat zullen we nog weleens zien. ---------------- - BATTLEFIELD! - ---------------- Tijd om Ephraim te trainen. Er zijn genoeg vijanden, maar net iets te veel voor hem alleen naar mijn smaak. Dus gebruiken we ook Kyle, de beste van de twee cavaliers. Kyle heeft om te beginnen al 10CON!! Dit betekend dat hij het zwaard van Forde ook makkelijk de lucht in krijgt. Ruil het ook aan hem de eerste beurt. Ook de Javelin is in zijn handen een superieur wapen. Geef de Steel Lance weg, aangezien deze nog wel te zwaar is. Ephraim zelf heeft maar weinig nodig. Hij heeft al zijn Reginleif, meer dan een echte krijger ooit nodig heeft. Je merkt waarschijnlijk al snel dat de Reginleif een "broken" wapen is en zijn gelijke niet kent. Zeker mannen in het harnas krijgen het zwaar tegen deze lans. Beweeg op je gemak en probeer de vijand uit de tent te lokken. Na een sterke counter ben je meestal al halverwege en kun je de beurt erop de vijand uitschakelen. Wanneer je de Knight verslaat ontvang je een sleutel en kun je de deur openen. Wacht hiermee totdat beide units kunnen aanvallen. Zodoende kun je een voorsprong nemen op de Mage. Deze kan immers veel schade toebrengen met zijn Fire scroll. In één van de kisten vind je een Killer Lance, geef deze aan Ephraim, zodat hij zijn Reginleif niet te veel hoeft te gebruiken, dit zou immers zonde zijn van het wapen. Hierna maken we ons een weg naar de troon. Onderweg zullen vele vijanden wachten, echter zullen ze geen uitdaging blijken voor Ephraim en Kyle. Wanneer je denkt dat je HP te laag wordt dien je deze te herstellen met een Vulnerary. Gebruik niet de Elixers, dit is wederom zonde en komen beter van pas in de latere delen van het spel. Blijf de vijand uit de tent lokken en grijp een kill wanneer je deze mogelijkheid hebt. Doe niks overhaast en je zult al gauw merken dat de moeilijkheidsgraad niet zo hoog is. Laat de units met een bijl afhandelen door Kyle, aangezien Ephraim niks tegen hen kan beginnen. Gun Ephraim wel veel kills, om redenen later. Kyle is van zichzelf al sterk, dus heeft ook minder EXP nodig. Uiteindelijk zul je alleen met de baas overblijven. Gelukkig is ook hij geen enkel obstakel. Hij maakt gebruik van een zwaard en deze is in het nadeel tegen de speer. Dus zorg dat je afdoende HP hebt en positioneer je voor hem. Het zal ongeveer twee hits kosten hem onderuit te halen, misschien slechts één indien de Killer Lance naar je lacht. Bemachtig hierna de troon en de overwinning is binnen. Maar voordat je het level afsluit is het een MUST!! om alle items van Orson aan je andere troepen te schenken. Zorg er dus voor dat heel zijn inventory leeg is, dit is omdat Orson ons na dit gevecht zal gaan verlaten. ============================= = CHAPTER 6: VICTIMS OF WAR = ============================= Ephraim raakt na de zware veldslag wederom in gevecht met de vijand. Gelukkig lijkt hij wederom over een plan te beschikken dat hem zal redden, of dit echt het geval is zal later blijken. Nu gaan we terug naar Eirika en haar zoektocht naar haar broer. Je bent gelijk in de map en het is het beste wanneer je gelijk je items goed verdeeld. Geef een character nooit wapens die hij/zij niet kan gebruiken. Ook statboosters kun je verlopig in je storage plaatsen. Ga naar de shop en koop minimaal twee Torch staffs voor Moulder. Indien nodig koop je ook extra wapens voor de rest van je army, maar volgens mij zijn hun nog voorzien. Vergeet niet alle items(staffs) van Natasha terug aan Moulder te geven, we gaan haar immers niet meer inzetten aangezien Moulder veel beter is. Wanneer je zover bent gaan we richting het strijdtoneel. Daar aangekomen blijkt dat de vijand vuil spel speelt. Het heeft namelijk burgers ontvoerd en drijgt hen te doden wanneer je enig verzet zult bieden. Na enkele conversaties wil de vijand de burgers aan hun eind laten komen door een grote dodelijke spin welke in de bergen schuilt. Aan jou de taak hen proberen te redden, terwijl je het tegen de vijand op zal nemen. Ook wordt dit je eerste Fog of War gevecht, gelukkig heeft Moulder voldoende Torch bij zich om je meer visie te geven, ook Colm zal uitmuntend in dit soort situaties blijken. ---------------- - BATTLEFIELD! - ---------------- Kies je beste tien units en we zijn klaar voor het gevecht. De sleutel hier is Vanessa. Geef haar de Torch, welke je eerder kreeg toen je het huis bezocht in de vorige stad. Hiermee kan zij ook verder gaan zien en zodoende voorbereid richting de vijand vliegen. Plaats Vanessa zo, dan zij gemakkelijk richting de burgers kan vliegen. Wellicht is het ook wijs om haar twee Vulneraries mee te geven. Verdeel verder je troepen. Laat Gilliam, Colm en Neimi de bovenste vijanden trotseren. Franz zal samen met Garcia en Joshua de voorste linie nemen. Eirika en Lute bewegen zich naar het dorp. Wanneer de vijanden van beneden(Eirika) verslagen zijn kunnen deze units zich samenvoegen met de groep van Franz. Laat Moulder elke beurt zijn Torch gebruiken(indien geen Healing is vereist). Zodoende vergaart hij EXP en je zult meer van het strijdtoneel zien. Ook als Colm vooruit beweegt opent hij meer zicht. Gebruik deze elementen in je voordeel. Laat verder Vanessa steeds verder richting de burgers vliegen en probeer zo min mogelijk aandacht aan de andere vijanden te schenken terwijl je onderweg bent. Er is namelijk echt een spin, welke van plan is de burgers op te eten. Wanneer je in de buurt komt laat je Vanessa in de aanvalslinie van de spin staan en wacht je af, herstel wanneer nodig en uiteindelijk zal Vanessa de spin de baas zijn. Verder in het slagveld is er een vijand die de Halberd kan laten vallen. Om dit te veroorzaken moet je zorgen dat hij NIET aanvalt. Kortom, versla hem voordat hij jouw ooit heeft kunnen aanvallen. Wanneer je dit doet zal hij de Halberd achterlaten wanneer hij verslagen wordt, gebeurt dit niet, dan krijg je slechts een Iron Axe. Wanneer je verder vordert en richting de boss zult komen zullen er meerdere spellcaster rondom hem schuilen. Pas dus goed op voordat je een unit richting hen stuurt, aangezien magic over het algemeen meer damage doet als een physical hit. Deze boss heeft ook een Priest in zijn nabijheid, dus wellicht is het makkelijker deze eerst uit te schakelen alvorens je hem onder ogen komt. Tenzij je extra EXP wilt vergaren natuurlijk, hoewel, deze boss heeft maar een zwakke defensie en zal naar alle waarschijnlijkheid snel neergaan. Indien je hem hebt meegenomen, dan zal Artur geen enkele moeite met hem hebben en zeer waarschijnlijk geeneens damage ontvangen, aangezien Light > Dark. Slacht de baas en omdat je alle burgers hebt gered zullen zij jou als dank een Orion's Bolt geven. Hiermee kun je later Neimi een promotie gunnen. Maar dit doen we pas tegen de tijd dat ze level 20 is, niet eerder. ================================ = CHAPTER 7: WATERSIDE RENVALL = ================================ Seth komt via enkele bronnen erachter dat het gerucht gaat dat Ephraim is verslagen en dat hij gevangen wordt gehouden in huize Renvall. Eirika kan dit niet geloven, toch wil ze het zekere voor het onzekere nemen en besluit ze een aanval te plegen op huize Renvall. Huize Renvall staat bekend om haar ijzere verdediging, vooral het vele vuur dat uit de lucht komt vallen is een dreiging voor alle vijandelijke troepen. Maar dit feit laat Eirika niet tegenhouden, ze is vastbesloten haar broer te redden... ---------------- - BATTLEFIELD! - ---------------- Wanneer we daadwerkelijk op de battlemap verschijnen zal blijken dat de dreiging reuze meevalt. Er zijn inderdaad een twee Ballistae in deze map, maar de vijand heeft er slechts één in haar bezit. De andere is makkelijk over te nemen door Neimi. Hier kiezen we dan ook voor. Over het algemeen stuur ik Neimi en Joshua richting het noorden. Joshua kan de axe-unit gemakkelijk aan en Neimi kan nog extra EXP vergaren door hem eerst te verwonden. Later zal de spellcaster voor weinig problemen zorgen. Wanneer je de Ballistae in je bezit hebt kun je de Soldiers aanvallen. Probeer beide uit te schakelen. Onze andere groep gaat over de brug. Hopelijk heb je iedereen een beetje gunstig geplaatst, zodat je met vele tegelijkertijd kunt oprukken. Bekijk je vijand goed, in het algemeen de spellcaster bij de bergen. Deze draagt namelijk een Energy Ring. Deze dien je te stelen met Colm. Met een Energy Ring kun je de aanvalskracht van een unit met twee verhogen. Blijf je weg vervolgen en je zult merken dat de vijand zich één voor één aan je zal blootstellen. Hierdoor wordt het juist makkelijker om hen uit te schakelen... Maargoed, je kan niet te veel verwachten van een AI. Wanneer je verder in de bossen raakt zal de vijandelijke Ballistae zich in het gevecht mengen. Je kunt deze uitschakelen door simpelweg Gilliam als enige in zijn vizier te laten. Hij valt Gilliam aan en zal geen schade doen dankzij Gilliam zijn geweldige defensie. Indien nodig kun je ook nog altijd Moulder gebruiken om HP te herstellen. Wanneer ook deze moeilijkheid uit de weg is, kunnen we verder het land in. Wacht in de uiterste hoeken van het bos. De Mercenaries zullen je aanvallen, eveneens de spellcaster met de Energy Ring. Dus zorg ervoor dat je geen ranged weapons op equip hebt staan. We willen de Mage natuurlijk niet doden voordat we zijn item hebben gepikt. Na verloop van tijd zal alleen de boss nog over zijn samen met twee archers. Je kunt ervoor kiezen om de archers uit de tent te lokken. Dit is niet zo moeilijk, zet een unit in hun uiterste aanvalslinie en ze zullen als mieren op suiker zijn. Je kunt deze unit ook uitrusten met een ranged weapon, zodat hij hen gelijk uitschakelt in een counter. Voor de baas geldt een oude strategie. Hij heeft zowel een Steel Sword als een Javelin. En inderdaad een Knight Crest. De Knight Crest kun je stelen met Colm zodat hij er tien EXP voor verdient. Laat Colm dan naast de boss staan en laat hem stelen. Hierna redt je hem met Vanessa en maak je dat je wegkomt. Nu is de boss overgeleverd aan ons. Gebruik allereerst alle je ranged units. Dus Neimi met haar boog, Lute met haar magic, Gilliam en Franz met hun Javelin en soms ook Vanessa. Je moet even kijken hoeveel HP de boss nog over heeft na deze aanslagen. Je kunt natuurlijk ook Garcia nog inzetten bij nood. Maar over het algemeen zal hij missen tegen een zwaard. Wanneer de boss op laag HP zit is alleen een steek van Eirika met haar Rapier nodig om hem te doen neergaan. Dan neem je de vesting in en je hebt het gevecht wederom winnent afgesloten. =========================== = CHAPTER 8: IT'S A TRAP! = =========================== Na het gevecht haast Eirika zich in het kasteel. Daar komen ze Orson tegen, welke claimt dat hij is ontsnapt. Nadat hij Eirika informatie toespeelt rennen zij verder het kasteel in, hopend haar broer levend terug te vinden. Orson lijdt en langzamerhand begint hij vreemd bij Seth over te komen. Wanneer Seth daadwerkelijk Orson ontmaskerd zullen de vijandelijke troepen uit alle hoeken verschijnen. Maak je klaar voor een gevecht met weinig ruimte en veel vijanden. ---------------- - BATTLEFIELD! - ---------------- Tijdens dit gevecht zul je slechts negen units mee mogen nemen. Buiten onze normale bezetting stel ik voor dat je deze ene keer Vanessa achterwege laat. Er zijn namelijk een hoop boogschutters aanwezig en er is weinig ruimte voor Vanessa om haar movement optimaal te gebruiken. Dus zij is hier niet zo sterk als ze buiten is. Begin het gevecht met de soldiers voor je neus uit te schakelen. Gilliam ontvangt zelden damage dus hij is een goede keus. Ook Neimi kan van een afstand het doelwit uitschakelen. Breng ook Garcia en Colm mee met dit gezelschap. De rest beweegt in westerlijke richting. Plaats Franz zo, dat hij de klappen van de Myrmidon zal opvangen. Hetzelfde geldt voor de archer. De volgende beurt zal broerderlief verschijnen en sluit zich aan bij het gevecht. Deze drie krijgers zullen dezelfde items dragen als uit Chapter 5x. Probeer Forde wederom achter te houden, totdat het ergste gevaar geweken is. Later zullen ook troepen van achter dit drietal verschijnen, dus probeer Forde snel van het strijdtoneel te laten verdwijnen. Vraag je verder af wie je liever als je Lord ziet, of Eirika, of Ephraim. Na dit gevecht ontstaat er namelijk een keuze. De Lord welke jij NIET als je main character wilt zul je tot minimaal lv. 15 moeten trainen. Zodoende komt hij of zij later niet te zwak terug. Tevens wanneer je Eirika kiest is dit nog geen reden om de Reginleif volledig weg te branden. Deze lans kan later nog zeer goed van pas komen, dus wees zuinig en bespaar wanneer mogelijk. Groepeer de groep van Garcia en wacht af. Wanneer je er klaar voor bent laat je Colm of iemand anders(met de Door Key) de deur openen. Hier staan enkele Knights je op te wachten. Gelukkig zijn deze geen enkel probleem voor zowel Garcia als Gilliam. Ook indien Lute bij hen is zal ze zeer waardevol blijken. Neimi en Colm zullen verlopig nog moeten wachten, de kans dat zij damage kunnen aanrichten is klein. Wel heeft Colm zijn waarde met het openbreken van de diverse schatkisten in deze map. In de schatkist met alle Knights eromheen zit een Angelic Robe. In de andere twee kisten vind je een; Silver Sword en een Elysian Whipe. Enkele beurten later zal er ook een Thief verschijnen. Indien Colm meer speed als hem heeft, dan kun je de altijd bruikbare Lockpick stelen. Zo niet, wees dan niet ongerust, er zullen vaker kansen komen en ik neem aan dat je nog genoeg uses hebt om even verder te kunnen. Je zult al vrij snel de situatie onder controle hebben, wanneer het zover is hoef je het alleen goed uit te spelen. Probeer altijd één vijand per keer naar je toe te lokken. Zet op dit punt een goed blok met bijvoorbeeld Gilliam of Kyle en vecht de volgende beurt terug. Zodoende blijft je damage laag en kun je gemakkelijk door het veld heen wandelen. Houdt er wel erg in dat iedereen evenveel experience verdiend, wanneer iemand achterwege wordt gelaten kan dit hem later op gaan breken. Nadat het grootste gedeelte van de vijand is opgeruimd verschijn je voor Tirado. Tirado is al gepromoveerd tot General en bezit hierdoor de Shield skill en natuurlijk een ijzeren defensie. Shield zorgt ervoor dat de damage die je doet tot 0 wordt gebracht, gelukkig werkt deze skill niet iedere beurt. De kans dat het werkt is even groot als het level van de aanvaller. Dus met andere woorden, des te lager je level, des te meer kans dat je echt schade kunt toebrengen. Probeer hem eerst van een afstand te verzwakken met magie, maar redt Lute wel elke beurt, want waarschijnlijk zal zij geen enkele hit van zijn lans overleven. Ook Gilliam en Garcia kun je tijdelijk als een soort schild gebruiken. Wanneer hij genoeg verzwakt is kun je de genadeklap geven met een unit van je keuze. Indien je het sneller wilt afhandelen kun je altijd nog de Reginleif gebruiken. Deze zal Tirado in twee klappen vellen. ================= = A NEW JOURNEY = ================= Zoals eerder vermeld, nu komt de keuze. Ga je liever met Eirika op pad, of ga je met Ephraim op reis. De keus is aan jou, hoe je het wendt ook keert, de ander zal later in spel zich wederom bij je aansluiten, dus je mist niks. Maak je keuze en kies je volgende playthrough de andere. Beide keuzes zijn te volgen in deze walkthrough. Allereerst gaat het verhaal verder met Eirikas Path. Dit is de makkelijkste keuze, Ephraims Path is iets moeilijker. Wil je gelijk door naar deze keus, druk dan CTRL+F en kies Fort Rigwalt. ============================ = E I R I K A S P A T H = ============================ = CHAPTER 9: DISTANT BLADE = ============================ Na alle verhalen te hebben gevolgt zijn we terug op de worldmap. Misschien is het een goed idee om je units gelijk sterk uit te rusten. We hebben een sterke en brede basis, dus waarom zouden we deze niet optimaal benutten. Zorg ervoor dat elke unit voldoende aanvals mogelijkheden heeft. Indien gewenst kun je ook diverse units voorzien van Vulnarary. Vanaf dit punt zullen er ook nieuwe aspecten zich voordoen. Te weten de Tower en de random battles. Beide kun je gebruiken om zwakke units te trainen, of sterke units nog sterker te maken. Beide zijn overigens niet noodzakelijk. Wel is dit de uitgelezen mogelijkheid om eventueel Ross naar een hoger level te brengen. Dit is allemaal aan jezelf, ik zal hier verder geen rekening mee houden. Wanneer je zover bent gaan we naar Port Kiris. T Hier aangekomen zal blijken dat er geen schepen richting Rausten varen. Toch wil ons gezelschap proberen zich een weg naar Rausten te verschaffen. Hiervoor zullen ze echter door de woesternij van het oosten moeten. Hun eerste hindernis hierin is een huurling... ---------------- - BATTLEFIELD! - ---------------- Weer een nieuw lid voor ons gezelschap. Het is Tana. Zij is verplicht in ons volgende gevecht, dit wil zeggen dat we Vanessa thuis kunnen laten. Gebruik verder de units welke we ook eerder gebruikten. Laat Joshua de eerste beurt helemaal naar het zuiden gaan. Redt hem vervolgens met Tana en beweeg hen richting het zuiden. Alle huizen lopen deze chapter gevaar! Dus blijf niet hangen en beweeg in een zo'n snel mogelijk tempo richting deze prioriteit. Ons grote voordeel is waarschijnlijk wel dat de tegenstand minimaal is. Je kan hierdoor dan ook vrij gemakkelijk de aanval inzetten. Veel van je units zullen alles ontwijken, of in het geval van Gilliam gewoon geen damage nemen. Blijf wel op je hoede en stuur niet zomaar iemand in zijn eentje vooruit. Een sterk collectief is en blijft het belangrijkste. De enige units welke de huizen kunnen en willen beroven zijn de piraten. Dus schakel hen uit wanneer je deze mogelijkheid ziet. Met hen neer kun je weer de standaard opbouwende aanval kiezen. Wanneer Tana arriveert op het zuiden drop je Joshua. Hij kan voor zichzelf zorgen, zeker met een Killing Edge. Schakel zo snel mogelijk de archers uit, hierna kan ook Tana terugverschijnen en zich mengen in de strijd. Wanneer je ongeveer halverwege bent zal er een groepje verschijnen met daarin een klein vrouwtje. Zij is net als Ross iemand met veel groeipotentie, maar geef haar geen EXP tijdens gevechten, want ze zal een blok aan je been blijken. Zoals eerder gezegt, wil je deze units echt optimaal benutten, geef hen dan EXP in de Tower of in de random battles. Om Amelia tot je troepen te laten behoren dient zij te spreken met Eirika of Franz. Bezoek op je weg naar de baas de huisjes en je ontvangt hier een Rapier en een Dragonshield. Wanneer alle vijanden uit de weg zijn zal alleen Binks over blijven. Binks heeft twee wapens tot zijn beschikking, maar is uitgerust met een bijl in het begin. Wacht dus af en omsingel hem op het juiste moment. Nu kun je hem eerst belagen van een afstand en vervolgens rond je het karwei af met je zwaarden, kon niet makkelijker. ================================= = CHAPTER 10: REVOLT AT CARCINO = ================================= Na het verhoren van een huurling zal blijken dat Carcino, buurland van Frelia, hen verraden heeft. Hoewel men nog niet openbaar wil treden is duidelijk aan wiens kant men wil staan; de winnende. Wanneer men achter de waarheid is snelt men zich richting Jehanna. Dit was namelijk het pad welke bewandeld zou worden door Innes, welke dus direct gevaar loopt aangezien hij nog niks weet van het verraad. Zal het gezelschap optijd komen... ---------------- - BATTLEFIELD! - ---------------- Je mag wederom een grote groep meenemen. Echter zijn er maar 12 geschikte units in mijn ogen. Dat maakt de keuze dus makkelijk. Het beste gebruik je tijdens deze missie onze standard units. Dus Gilliam, Garcia, Eirika, Franz, Neimi, Colm, Lute, Moulder, Kyle Vanessa en Joshua. Ook Tana zal een belangrijke rol spelen. Zij kan namelijk broederlief snel bereiken en hem zodoende inlichten van jullie hulp. Plaats de units zo, dat degene met de minste movement het dichts bij de vijand zijn. Zodoende kan je als een zwerm aanvallen en dit werkt nog altijd beter als diverse eenheden. Al na één beurt zal er een horde vijanden om je heen zwerven, gelukkig maakt dit hen juist een makkelijk doelwit. Hak je vijand één voor één neer en er ontstaat een zee van ruimte. Laat de Pegasus Knights richting Innes vliegen, zodat zij hem snel bereiken. Je zult wellicht opmerken dat een groep Soldiers zich ook naar het gezelschap begeeft. Vrees echter niet, Gerik zal hen met gemak op afstand houden. Ook Innes en Tethys dragen hun steentje bij door te helpen. Schakel de groep vijanden uit, welke je vanaf het oosten aanvalt. Na beurt of drie zou je binnen het bereik van Innes moeten zijn. Laat Tana met hem praten en hij zal zich bij je aansluiten. Stuur vervolgens Innes naar Tethys. Praat en ook zij sluit zich aan. Gebruik indien nodig de Dance skill on Innes, zodat hij ook met Gerik kan gaan praten. Wanneer je alle drie de units hebt overtuigd zal alleen nog Marisa overschieten. Aangezien zij toch al op haar weg richting jou is, is dit mooi meegenomen. Positioneer Gerik zo dat alle aanvallen op hem gericht zullen zijn. Geen zorgen, Gerik staat stug zijn mannetje. Wanneer Marisa binnen bereik komt praat je met haar en ook zij geeft zich gewonnen en sluit zich bij je aan. Laat in de tussentijd Colm ophalen door Tana. We zullen zijn vaardigheden als dief nodig hebben linksonderin de map. Hier zal namelijk binnenkort een groep vijanden verschijnen, met daarbij een fijn item om te stelen. Ruim de resterende vijanden op en gebruik de Door Key om je door de poort te begeven. Ook hier staat nog een kleine groep vijanden. Hieronder vind je ook de Ballistae. Even later zal zich ook een groep bandieten vanuit de bergen zich melden. Ook deze zullen de bovenste groep aanvallen. Later kun je eventueel ook besluiten om je Cavaliers naar het zuiden te sturen om hier versterking te bieden. Dit ligt natuurlijk geheel aan de situatie. Baan je een weg richting de boss. Dit is de corrupte Pablo, waarover men eerder sprak. Hij zal een geducht tegenstander zijn door zijn sterke magie. Hij maakt gebruik van Light magic, dus Anima is hier sterk tegen. Lute is dan ook een fraai voorbeeld van een goed iemand om hem te bestrijden. Zorg wel dat haar HP altijd hoog is, want voor je het weet legt zij het af. Verder kun je nog proberen units met hoge tot redelijke hoge RES eropaf te sturen. Zijn defensie is immers veel lager als zijn RES. Blijf op Pablo inhakken en herstel je HP wanneer nodig. Uiteindelijk zal hij tegen de vlakte gaan en je ontvangt hiervoor een mooie Guilding Ring. Bestorm hierna het paleis en rondt deze chapter af. ================================= = CHAPTER 11: CREEPING DARKNESS = ================================= Na het gevecht met Pablo zal blijken dat niet de gehele raad achter zijn ideeën staat om Frelia omver te werpen. Klimt is één van de leden welke liever alles laat zoals het was. Helaas blijkt Pablo het hier niet mee eens en heeft besloten iedereen uit de weg te ruimen wie tegen zijn plan is. Klimt besluit richting Frelia te vertrekken, om hier zijn kant van het verhaal te vertellen. Eirika en haar nieuwe bondgenoten vervolgen de weg naar Jehanna. De reis zal ons lijden door de bergen, te beginnen bij Caer Pelyn. ---------------- - BATTLEFIELD! - ---------------- Wederom een Fog of War mission. Hierin zal wederom ons zicht beperkt zijn. Zoals je weet komt Colm met zijn extra zicht hier goed van pas. Ook de Torch staff van Moulder is een geschenk uit de hemel. Je mag 11 units meenemen. Ik stel voor dat je Gerik meeneemt inplaats van Kyle. Ook Tana heeft wat mij betreft niets meer te zoeken in ons team. Deel het team in twee. Team 1 zal zich door de vernauwing naar beneden begeven en het andere team volgt de hoofdroute, dus dwars door de vijandelijke linies. Team 1 zal bestaan uit Gerik, Joshua, Franz en Colm. Colm geeft zicht terwijl de rest zich gemakkelijk van de vijand ontdoet. De rest volgt Gilliam, omdat hij als breekijzer zal fungeren. Probeer zo snel mogelijk te vorderen. Immers zijn L'Arachel en Dozla in de strijd betrokken geraakt. Gelukkig kan Dozla de vijanden van zich afhouden, maar zijn wapen heeft maar weinig aanvallen. Probeer hen dus zo snel mogelijk te bereiken, zodat je hen kunt assisteren. Wanneer de groep van Colm beneden geraakt zul je daar gelijk de boss vinden. Het is een gewoon monster, met een Steel Sword. Er staat een struik voor hem, dus wanneer je hier één van je krijgers in verstopt zal hij je aanvallen, zonder enige hoop van succes. Versla de boss en je ontvangt 100EXP. Gun deze aan iemand die deze goed kan gebruiken. Hierna hebben wij de vijand omsingelt. Vanuit twee hoeken vallen we aan. Zorg er in ieder geval voor dat je alle kisten opent. Wanneer je de laatste vijand namelijk verslaat is de chapter gelijk gewonnen. Hierdoor zou je enkele nuttige items mislopen en dit is zonde. Wanneer Eirika eindelijk L'Arachel heeft bereikt praat je met haar en ze zal zich bij je aansluiten. Ook zij heeft een Torch staff. Je kunt eventueel beide Torch staffs opbranden, zodat Moulder wat extra gratis EXP vergaart. Wanneer je de hele map hebt leeggeruimd gaan we verder. ================================== = CHAPTER 12: VILLAGE OF SILENCE = ================================== L'Arachel bedankt Eirika voor haar hulp. L'Arachel zal uit dankbaarheid zich bij ons aansluiten, eveneens als Dozla. Hierna gaan we verder op onze reis richting Saleh. Aangekomen bij hem thuis blijkt dat Saleh net terug is van een belangrijke missie. Echter heeft hij geen tijd om bij te praten, want hij moet gelijk weer op pad. Wel ben je welkom hem te vergezellen op zijn weg. Eirika besluit dit aan te nemen. Op hun pad komen ze Glen tegen, hij is gestuurd om Eirika te vellen. Maar gelukkig voor Eirika is Glen dit niet van plan, hij wil eerst EIrika's kant van het verhaal horen. Wanneer zij haar zegje heeft gedaan is hij overtuigd en laat haar passeren. Wanneer Valter hierachter komt is hij erg ontdaan en vermoord Glen... Ons gezelschap heeft echter geen idee van de situatie en is nog altijd op zoek naar Ewan, welke als een dolle ervan door ging. ---------------- - BATTLEFIELD! - ---------------- Een map met veel monsters en slechts één gegeven doorweg. Dit houdt dus in dat je het beste op de counter speelt. In kleine ruimtes kun je immers niet van vele kanten aangevallen worden, mits je jezelf blootstelt hieraan. Ik stel voor dat Gilliam samen met Garcia het voortouw neemt. Vanuit de bergen boven je zullen twee Magvall je willen belagen. Het best stuur je Vanessa hierop af. Vanessa zal een stuk sneller en een stuk sneller zijn dan deze twee monsters. Probeer met z'n alle zoveel mogelijk in een groep verder te bewegen. Als collectief sta je namelijk sterk tegen de horde monsters. Laat ook je achterste linie niet zwak staan er zullen namelijk snel monsters vanachter verschijnen. Deze monsters kun je met gemak de baas als je Gerik, Joshua en Saleh inzet. De rest kan alvast vooruit denken. Ruk steeds verder op en de monsters zullen zich op je blijven gooien. Pas wel op met Franz. Er is namelijk een Gargoyle met een Horseslayer. Deze zal extra veel schade aan units zoals Franz doen. Blijf verder de vijand bekogelen met pijlen en magie van een afstand. Maak het karwei steeds af met een direct hit, zo voorkom je meerdere counters en kun je het HP van je units hoog houden. Wanneer de gehele aanval is afgeslagen kun je weer de vijand uit hun tent lokken. Kijk tot waar een vijand kan aanvallen en ga net in hun gezichtsveld staan. Hun vallen aan en jij hoeft het karwei alleen af te maken. Ga ook nog tussendoor even langs de huisjes. Hier vindt je Ewan terug een een Barrier staff. Door de Barrier Staff kun je Moulder indien gewenst tot lv.20 trainen. Ewan is net als Ross en Amelia. Er zit veel potentie in, maar nu is het alleen een schietschijf. Indien je Ewan wilt gebruiken raadt ik je aan om de Tower of Valni te gebruiken en hem goed in bescherming te nemen. Uiteindelijk blijft alleen de boss over. Deze maakt gebruik van een Halberd en een boog. Het makkelijkste is het om hem eerst te verzwakken van een afstand. Redt steeds je units, zodat zij in de enemy phase geen aanval te verwerken krijgen. Wanneer de boss laag op HP zit wacht je met iemand die van een afstand terug kan vuren. Hierdoor gebruikt de boss zijn boog en zul je de Halberd ontvangen wanneer hij tegen de vlakte gaat. ============================= = CHAPTER 13: HAMILL CANYON = ============================= Ons gezelschap vervolgt zijn reis en trekt door het landschap van Jehanna. Een machtige koningin heerst over deze landerijen, maar verkiest de vrede boven de onderdrukking. In de tussentijd blijkt dat Valter een vuil plan heeft beraad. Nadat hij zich heeft ontdaan van Glen heeft hij besloten deze daad op Eirika's schouders te schuiven. Cormag is woedend en zint om wraak. Hij vertrekt in een woeste bui, opzoek naar de moordenaar van zijn broer... ---------------- - BATTLEFIELD! - ---------------- Ons gezelschap staat te midden van een horde vijanden, aangestuurd door de sterk tactisch meester: Aias. Hij is altijd op elke situatie voorbereid, wat je ook terugziet in zijn wapen arsenaal. Hoewel je hem kunt uitschakelen en snel deze chapter afrond, adviseer ik je om rustig aan te doen en alle 11beurten af te wachten. Vorm twee groepen. Laat Eirika, Colm, Joshua en Lute richting de linker speelhelft trekken, terwijl je andere troepen de aanval kiezen. Schakel groep voor groep uit en maak geen rare bewegingen. Zorg dat je het veld onder controle hebt rond beurt 5. Hierna zullen namelijk enkele versterkingen arriveren. Onder andere Cormag zal zich in de strijd gaan mengen. Hoewel hij graag Eirika een kopje kleiner zou maken, is het juist zij welke hem zijn gedachte doet veranderen. Spreek snel met Cormag en je hebt er weer een krachtig bondgenoot bij. Ga rustig verder in het schoonvegen van de map en maak enigzins haast. In beurt9 zullen de volgende versterkingen verschijnen. Hiertussen zal Pablo zich scharen. Hopelijk heb je jouw groep in de rechter hoek goed gegroepeerd, dan zal Pablo geen uitdaging voor je vormen. Eventueel zou je kunnen proberen zowel de Swordslayer als de Body Ring in bezit te krijgen. Hiervoor zul je echter wel de vijandige Warrior moeten uitdagen. Lok hem uit de tent en zorg dat hij zijn Hand Axe gebruikt. Wanneer hij dit heeft gedaan laat hij de Swordslayer vallen wanneer je hem verslaat. Rond de vijanden af en gun Cormag hier en daar EXP. Wanneer beurt 11 aanbreekt doe je er goed aan om Aias te verslaan. De chapter eindigt hierna gelijk, maar je hebt er wederom veel EXP bij. ==================================== = CHAPTER 14: QUEEN OF WHITE DUNES = ==================================== Aias is verslagen! En natuurlijk komt het volledige leger van Rausten net te laat... Hoe dan ook, de strijd is geleverd en je hebt het overleefd. Helaas blijkt Caellach je wederom een stap voor te zijn. Hij heeft zich inmiddels in de Jehanna Hall gevestigd en houdt de koningin gegijzeld. Zij zal hem naar de Sacred Stone van Jehanna moeten leiden. ---------------- - BATTLEFIELD! - ---------------- Door verraad weet Caellach de trouwe vechter Carlyle te misleiden en laatst genoemde stuurt nu de troepen aan. Ook Rennac is in dit gevecht gemengd. Om hem en al zijn spullen "gratis" toe te voegen aan jouw groep hoef je alleen L'Arachel met hem te laten praten. Indien je L'Arachel niet wilt opstellen bij je manschappen, dan zul je een borg moeten betalen met Eirika... Aangezien we nu ook alle sterke manschappen tot ons hebben, is het wellicht wijs een conclussie te trekken met welke units ik vanaf heden de walkthrough vervolg. Ook staat hun beoogde promotie aangegeven, welke weldra zal kunnen voltrekken. [01]Franz > Great Knight [02]Kyle > Great Knight [03]Gilliam > General [04]Moulder > Sage [05]Vanessa > Wyvern Knight [06]Cormag > Wyvern Lord [07]Joshua > Swordmaster [08]Gerik > Hero [09]Colm > Rogue [10]Lute > Mage Knight [11]Eirika [12]Ephraim Een mooie mix tussen magie en brute kracht. We laten eerdere sterke units als Garcia, Neimi en Artur achter ons. Wanneer er meer dan 12units geselecteerd kunnen worden, raad ik je aan één van hen wederom te gebruiken. Ook Tethys is nooit een slechte keus. Ephraim heb je NOG niet terug in je gezelschap, maar L'Arachel kan deze leegte goed opvullen in deze chapter. Stuur in het begin Colm samen met Kyle, Franz en Gerik richting de onderste deur. Zij zullen vanuit het zuiden aanvallen. De overige troepen zullen onder aanvoering van Gilliam via het centrum oprukken. Benut de kracht van Lute wanneer je de archer bestrijd. Ook alle units met een Javelin kunnen haar hierin bij staan. Ruk rustig op, maar laat Vanessa en Cormag achter. Zij zullen de troepen bestrijden welke je in een later stadium zullen bestoken. In de onderste kamer zullen eerst enkele shamans en mages aanwezig zijn. Schakel eerst de mages uit, aangezien deze een betere skill stat hebben, dus je met meer gemak kunnen raken. In het centrum schakel je de archers uit en ruk verder op. Rennac zal zijn weg vervolgen, ookal zie je dit waarschijnlijk nog niet. Ruk verder op en probeer snel een blok te vormen in de linker hoek. Open tevens op je weg alle kisten, hierin vind je een Dragon Spear, Guilding Ring en een Energie Ring. De kist in de linker midden hoek bevat een kleine bonus van maar liefs 10.000gold. ------------------------ - [05] CHARACTERS [05] - ------------------------ Gedeelte in de maak... ---------------------- - [06] SUPPORTS [06] - ---------------------- Gedeelte in de maak... -------------------- - [07] WAPENS [07] - -------------------- 07.1 ZWAARDEN Naam: Poison Sword Rank: D Hit: 70 Bereik: 1 Crit: 0 Gewicht: 6 Uses: 40 Kracht: 3 Worth: - Naam: Slim Sword Rank: E Hit: 100 Bereik: 1 Crit: 5 Gewicht: 2 Uses: 30 Kracht: 3 Worth: 480 Naam: Shadowkiller Rank: E Hit: 90 Bereik: 1 Crit: 0 Gewicht: 5 Uses: 60 Kracht: 5 Worth: - Naam: Iron Sword Rank: E Hit: 90 Bereik: 1 Crit: 0 Gewicht: 5 Uses: 46 Kracht: 5 Worth: 460 Naam: Zanbato Rank: D Hit: 85 Bereik: 1 Crit: 0 Gewicht: 11 Uses: 18 Kracht: 6 Worth: 1260 Naam: Rapier Rank: Prf Hit: 95 Bereik: 1 Crit: 10 Gewicht: 5 Uses: 40 Kracht: 7 Worth: - Naam: Steel Sword Rank: D Hit: 75 Bereik: 1 Crit: 0 Gewicht: 10 Uses: 30 Kracht: 8 Worth: 600 Naam: Shamshir Rank: D Hit: 75 Bereik: 1 Crit: 35 Gewicht: 5 Uses: 20 Kracht: 8 Worth: 1200 Naam: Armorslayer Rank: D Hit: 80 Bereik: 1 Crit: 0 Gewicht: 11 Uses: 18 Kracht: 8 Worth: 1260 Naam: Wyrmslayer Rank: C Hit: 75 Bereik: 1 Crit: 0 Gewicht: 5 Uses: 30 Kracht: 8 Worth: 4500 Naam: Iron Blade Rank: D Hit: 70 Bereik: 1 Crit: 0 Gewicht: 12 Uses: 35 Kracht: 9 Worth: 980 Naam: Wind Sword Rank: B Hit: 70 Bereik: 1-2 Crit: 0 Gewicht: 9 Uses: 40 Kracht: 9 Worth: 8000 Naam: Brave Sword Rank: B Hit: 75 Bereik: 1 Crit: 0 Gewicht: 12 Uses: 30 Kracht: 9 Worth: 7500 Naam: Killing Edge Rank: C Hit: 75 Bereik: 1 Crit: 30 Gewicht: 7 Uses: 20 Kracht: 9 Worth: 1300 Naam: Light Brand Rank: C Hit: 70 Bereik: 1-2 Crit: 0 Gewicht: 9 Uses: 25 Kracht: 9 Worth: 1250 Naam: Lancereaver Rank: C Hit: 75 Bereik: 1 Crit: 5 Gewicht: 9 Uses: 15 Kracht: 9 Worth: 1800 Naam: Steel Blade Rank: C Hit: 65 Bereik: 1 Crit: 0 Gewicht: 14 Uses: 25 Kracht: 11 Worth: 980 Naam: Silver Sword Rank: A Hit: 80 Bereik: 1 Crit: 0 Gewicht: 8 Uses: 20 Kracht: 13 Worth: 1500 Naam: Silver Blade Rank: A Hit: 60 Bereik: 1 Crit: 0 Gewicht: 13 Uses: 15 Kracht: 14 Worth: 1800 Naam: Sieglinde Rank: Prf Hit: 90 Bereik: 1 Crit: 0 Gewicht: 9 Uses: 30 Kracht: 16 Worth: - Naam: Audhulma Rank: S Hit: 85 Bereik: 1 Crit: 0 Gewicht: 9 Uses: 30 Kracht: 18 Worth: - 07.1 SPEREN Naam: Toxin Lance Rank: E Hit: 65 Bereik: 1 Crit: 0 Gewicht: 8 Uses: 40 Kracht: 4 Worth: - Naam: Slim Lance Rank: E Hit: 85 Bereik: 1 Crit: 0 Gewicht: 4 Uses: 30 Kracht: 4 Worth: - -------------------- - [08] MAGIE [08] - -------------------- Gedeelte in de maak... -------------------- - [09] ITEMS [09] - -------------------- Gedeelte in de maak... ----------------------- - [10] COPYRIGHT [10] - ----------------------- Deze FAQ/Walkthrough is gemaakt door SSJDennis, in de echte wereld beter bekend als Dennis van Gorkom. Deze FAQ/Walkthrough mag niet op andere sites worden geplaatst, tenzij ik toestemming hiervoor heb gegeven. Indien men deze FAQ/Walkthrough elders wil vertonen, dan kunt u hierover mij altijd een e-mail toezenden. Ik ben niet moeilijk in het verschaffen van toestemming, het enige wat ik vraag is krediet hiervoor in de vorm van vermelding van mijn nickname. Voor alle vragen kunt u een e-mail zenden aan; DvG_is_God@hotmail.com, voeg deze account niet toe aan een messenger, hij wordt enkele gebruikt voor het beantwoorden van e-mails. ©SSJDennis 2008