oo,o, ,o, ,o,, , ,,, ooooo,, ooo oooo,,o oo,,oo ,ooo, oo,, ,oo oooooooooo oooooooo ,oooo,,,,,,,oo,,oo, oooooooooooooo oooooooo oo, ooo,,o o,, , ,oooooooooooooo, ,oooooo ooo, oooooo ,oo ooooooooooo ,o, ,o,,oo ooo ooooooooo, ,oooooo ooo, oo, , ,ooo,o, oooooooo, ,oooooo oooo ooo, ooooooooo, ooooooooo ,oooooo ooooo ooooo ooooooooo, oooooooooo ,oooooo oooooo oooooo, oooooo, ,oooooooo,, ,oooooo ,oooooo ooooooo ooooo, oooooooo,o, ,oooooo oooooooo oooooooo ooooo, T H E ,oooooooo,o ,oooooo oooooooo, ooooooooo oooooo, ,oooooooooo, ,oooooo ,ooooooooo,oooooooooo ,oooooo, ,oooooooo,o ,oooooo ooooooooo,,oooooooooo, oooooo, ,ooooooooo, ,oooooo ,oooooooooooooooooooooo ooooo,o, ooooooooo ,oooooo ooooooooooooooooooooooo, ooooooo ooooooooo ,oooooo ooooooooooooooooooooooo, ooooooo ooooooooo ,oooooo ,oooooooooooooooooooooooo oooooooo oooooooooo, ,oooooo oooooooo oooooooo ooooooo,ooooooooooo, ,oooooooooooo, ,oooooo ooooooo, ,oooooo oooooooo oooooooo, oooooooooooooooo, ,oooooo ooooooo oooooo ,ooooooo oooo ooooooooooooo oooooo, ooooo ooooooo ,ooooooo, ,oooooo ooo, ooooooo ooooooo oooooo, O _ EEEE RRR OOOO PPPP U U I TTTTT |!| E R R O O P P U U I T |!| EEEE RRR O O PPPP U U I T |!| E R R O O P U U I T v EEEE R R OOOO P UUUU I T O Overzicht: ********** 1. Inleiding 2. Wat biedt het spel? 3. Niet te vergeten! 4. De besturing 5. De personages 6. Walkthrough 7. Credits 1. Inleiding ************ Waarom heb ik deze walkthrough gemaakt? Omdat er veel problemen zijn in dit spel en omdat er geen Nederlandse walkthroughs zijn. Wat voor sommigen onder jullie zeer lastig is. Dus veel plezier ermee en als je iets nodig hebt laat het me dan weten! De eerste versie van The Sims is ontstaan in 1999 en er zijn daarna al meer dan 5 uitbreidingen uitgekomen. Ook is ondertussen is The Sims 2 uitgekomen. Aan het einde van 2004 komt de opvolger van dit spel uit genaamd The Urbz: Sims In The City. Ga alvast eens kijken op de officiële site van The Sims! www.thesims.com Als je nog iets nodig hebt... mijn e-mail adres is: computerfreaxke122@hotmail.com 2. Wat biedt het spel? ********************** Dit spel heeft zeer veel plezier te bieden als je een ware Sims-fanaat bent! Als je The Sims op PC of Console hebt ben je al tevreden maar The Sims op Nintendo Gameboy Advance brengt veel meer in huis, zeker als je geen uitbreiding hebt! Je hebt hier wel veel minder objecten maar minstens 20 missies en genoeg objecten om rond te komen, veel plezier dus! Je kan 6 verschillende talen kiezen waaronder: Engels, Nederlands, Frans, Duits, Italiaans en Spaans. Je kan het geluid van het spel stiller zetten en ook de effecten zoals het gesnurk van je Sim. Je Sims bestaan wel uit jongens en meisjes en geen volwassenen, maar zo is het ook leuk. Je kan ook The Sims Erop Uit! verbinden met de Nintendo Gamecube en je kan zo je Sim van de Nintendo Gamecube overzetten naar de Nintendo Gameboy Advance! Als je de 2 spellen dus met elkaar verbindt, krijg je op de Nintendo Gamecube de spellenkast en als je op de spellenkast speelt en de verbinding is er nog met de Nintendo Gameboy Advance, speel je op de Nintendo Gameboy Advance het minispel en nadien krijg je dat geld van het minispel op de Nintendo Gameboy Advance op The Sims Erop Uit! op de Nintendo Gamecube! 3. Niet te vergeten! ******************** Als je een kleur van een voorwerp ziet, doe er r op als je het niet goed vindt! Als er een tekstballon met een uitroepteken erin staat boven een persoon, betekent dat dat die persoon je wil aanspreken. Je kan ook even genieten van het spel en in plaats van je doelen te beëindigen, en zo de gewone Sims spelen. Dit kan veel leuker zijn dan het spel op één dag uitgespeeld te hebben! Onderaan zie je wat je nodig hebt, als er iets rood is moet je naar het tekeningetje zien eronder en dan voer je die actie uit. Je kan deze kader laten verdwijnen en terug laten verschijnen door op L te drukken. Lees ook de teksten als je aan het spreken bent, zo word je wegwijzer in het spel en is het veel leuker om te spelen! Belangrijkste tip: Als je je 100% kan inleven in een spel is het gegarandeerd goed! 4. De besturing *************** A = Voorwerp selecteren, snelheid geven met de grasmaaier (of andere voorwerpen zoals scooter), gesprek beginnen met iemand. B = Terug gaan naar het vorige menu, gesprek beëindigen, af je scooter stappen. L = Voorwerp draaien, naar het andere menu gaan in het startmenu. R= Voorwerp draaien, naar het andere menu gaan in het startmenu, kleur voorwerp veranderen. START = Startmenu openen. SELECT = Selectmenu openen. 5. De Personages ***************** De Personages: Ad Renaline *********** IJdeltuit Ad staat altijd voor je klaar om je het lichaam te bezorgen waarvan je nooit hebt durven dromen. Boris Spijker ************* Boris heeft veel streken en weinig geduld, maar als je je tanden laat zien, kon je wel eens in de smaak vallen. Dagobert Duit ************* Deze rijke erfgenaam is patriarch van Simveld en bezit het halve stadje. Hij voert graag gesprekken over zichzelf. Dirk Doordouwer *************** Dirk Doordouwer is een arrogante, maar soms charmante luiaard met 100 ideeën en 100 uitvluchten. Efraïm Ezegius ************** Na bijna twee eeuwen eenzaamheid en omzwervingen, is de geest Efraïm de waanzin nabij en zoekt hij rust. Eline Eloquent ************** Eline is vooral bekend als de officiële stadsdichter van Simveld...Deze titel heeft ze in een gulle bui aan zichzelf gegeven. Elke Piek ********* Elke Piek, dochter van wijlen Arne Piek de oliebaron, leeft snel, is keihard in zaken en werkt... nooit. Henk Schimmig ************* Als hij niet zulke gave spullen verkocht, zou je met een wijde boog om Henk Schimmig heenlopen. Maar wat een koopjes! Jan de Man ********** Rechercheur de Man is een nuchtere agent met oog voor feiten en cijfers.Een vriendelijke maar wat humorloze man. Jessie Buffalo ************** Jessie is een toegewijde atlete die het berijden van de mechanische stier tot in het extreme wil beheersen. Kim Kweler ********** Zangeres van lokale band 'De Uitschieters'. (Ligt momenteel uit elkaar tot Kim andere bandleden heeft gevonden). Klaartje Knot ************* Bibliothecaresse Klaartje is deskundoloog op het gebied van etiquette en goede manieren. Gedraag je. Max Arts ******** Dr. Arts is de trotse, moedige en nogal irritante hoofdchirurg van het ziekenhuis van Simveld. Nina Natter *********** Tussen haar colleges door verdient Nina de kost als de beste en sterkste strandwacht van Simveld. Oom Kinkel ********** Oom Kinkel is een warme, aardige man en je vaders...of was het nou je moeders...nou ja, iemands oudere broer! Ouwe Piet ********* Ouwe Piet zou er een stuk beter uitzien als het niet zo'n stuk chagrijn was. Wees voorzichtig met deze mopperpot. Paula Prul ********** Paula Prul bestiert haar winkeltje al 30 jaar, dus hou die grapjes maar voor je. Sipke Snoever ************* Professor Sipke is gastdocent kunstgeschiedenis aan de uni van Simveld. (Helaas, geen colleges deze periode.) Suzan Zwoeger ************* Met sprankelende Suzan in de buurt lijken er elke dag verkiezingen te zijn. Maar dat is slechts een deprimerende illusie. Teun Ladder *********** Half hippie, half wegpiraat...Teun Ladder is een kwaaie pier die altijd in gevecht is met zijn innerlijke demonen. Wiebe Wrevel ************ Wiebe werkt al 30 jaar bij hetzelfde bedrijf, achter dezelfde balie, voor hetzelfde geld... dus ja, hij is boos. Willy de Mepper *************** Willy heeft jarenlang een kluizenaarsbestaan geleid. Hij is een beetje verbitterd. Maar trek je daar maar niks van aan! Zilte Sam ********* De zon, de open zee en het zoute water hebben Zilte Sam veranderd in een warrige en maffe ex-kapitein. 6. Walkthrough ************** Spelen maar! Als je de reclames hebt gekregen van Maxis en EA Games kan je kiezen uit 3 opties en 1 optie die nog vergrendeld is. Je kiest 'Een Sim maken' en je kan een naam kiezen, je kan van lettergrootte veranderen door op de L of R knop te duwen. Als je je naam hebt gekozen moet je je haar en kledij kiezen en daarna je persoonlijkheid en sterrenbeeld. Als dat klaar bevestig je dat je Sim klaar is en je kan beginnen spelen! Als je 2 Nintendo Gameboy Advance exemplaren hebt, een Nintendo Gameboy Advance Link Kabel en 2 exemplaren van The Sims Erop Uit! kan je met elkaar verbinden (in de bieb staat een computer, doe er A op en verbind met de andere speler). Zo speel je Paradijeiland vrij! Deel 1 ****** Maak kennis met oom Kinkel ************************** Nadat je Sim tot leven is gewekt en je de brief van je oom hebt gelezen zie je je oom op de boerderij, (die altijd zijn prei staat te schillen en nooit werkt) maar je ziet al 2 kippen rondlopen. Je doet er A op en je kiest 'In zak stoppen'. Nu doe je A tegen je oom en je zegt: 'Morgen, oom.' 'Nee, ik weet er alles van!' 'Oké, ik denk dat ik het doorheb.' Dan zeg je 'Ik heb iets voor u!' en dan zie je wat je bij je hebt: Je kiest het Familiefotoalbum en je oom is er weer zeer blij mee. Geef hem niet de kippen! Geef ze pas als je ze alle 8 hebt! Welkom in Simveld ***************** Dan praat je wat met je oom tot je 30% met hem bevriend bent, dit kan je zien aan het rood/groene balkje rechts van het scherm. Dan zeg je: 'U woont hier leuk, oom Kinkel.' 'Alles in orde. Geen problemen hier.' Dan ga je in oom Kinkels huis (rechts): eten, toiletbezoekje doen, douchen slapen, stereo aanzetten en dansen maar! Dan zeg je: 'Alles aan kant!' 'Bedankt!' Erf de schuur ************* Dan ga je naar de achtertuin (naast het fornuis is er een open gat dat een deur moet voorstellen) en je doet op de: houten kip en zetel A en je kiest 'In zak stoppen'. Dan doe je op de koelkast en zwart-wit tv 'Repareren'. Geen zorgen, als je geëlektrocuteerd wordt en flauwvalt kom je bij oom Kinkels bed terecht en je bent zo weer in de achtertuin! Als ze zijn gerepareerd doe je A op ze en 'In zak stoppen'. Dan ga je terug naar je ooms voortuin en ga je linksboven in de schuur. Je doet START en je doet A op het voorwerp dat je wil neerzetten. OPGEPAST! Een toilet moet altijd tegen muur staan! Boerenknecht ************ Als dat klaar is ga je naar je ooms oranje tractor en doe je er A op en kies je 'Afstellen'. Je ziet dan een blauw balkje boven je Sim zijn hoof dat wordt opgevuld. Als het helemaal gevuld komt er te staan: 'Je hebt een vaardigheidspunt verdiend!' je hebt nu dus een punt voor Technisch! Doe dit nog een keer want dan is de tractor gerepareerd en heb je al 2 punten bij Technisch! Later kan je door heel Simveld reizen en kan je naar de bieb gaan. In de bieb kan je al je vaardigheidspunten verdienen door boeken en nog eens boeken te lezen die in de kasten staan! Je kan geen boekenkast kopen in vergelijking met The Sims op PC, X-Box, PlayStation 2 en GameCube. Je praat nu weer tegen je oom en je zegt: 'Alles in orde, oom.' 'Hoe bedoelt u 'oplappen'?' 'Geen probleem.' 'Alles loopt nu soepel.' 'Tuurlijk kan ik dat.' Verdien wat Simdollars ********************* Je hebt nu je eerste baantje! Tegen het hek in Oom Kinkels voortuin staat er een blauw bordje met $ erop. Doe er A op en kies 'Ja' als je wilt maaien. Probeer om minstens 50$ te verdienen zodanig dat je een promotie krijgt (rechtsbovenaan zie je hoeveel je verdient) en geen bloemen te maaien! Deel 2 ****** De kippen ontsnappen ******************** Dan praat je met je oom en zeg je: 'Ik heb het gras gemaaid, oom.' 'NEE, NIET DE KIPPEN!' 'Tuurlijk help ik even.' OPGEPAST! Doe SELECT en kies 'Kaart tonen'! De 8 kippen zijn gevlucht naar: 1.Het erf. 2.Het erf. 3.Op de trap in de schuur. 4.In het aparte kamertje in de schuur. 5.In de Vlamspaak, bij het toilet achteraan. 6.Naast Simveld Toppers op de parking. 7.Het steegje onder Simveld Toppers, naast de brommers. 8.Het steegje naast de Vlamspaak waar de telefoon staat. Ga nu terug naar de boerderij en zeg tegen oom Kinkel: 'Ik heb iets voor u!' en geef hem de 8 kippen. Ga 's ochtends om 5 uur binnen in Simveld Toppers en daar is meestal een rechercheur met een bruin beige jas en hoed, als het niet zo is kom later dan terug, als je hem wel ziet, praat dan met hem. Praat met hem en zeg: 'Hallo! Ik ben... .' (als je hem nog niet kent.) 'Weet u wie de kippen van mijn oom steeds verstopt?' Nu kom je te weten dat de Hopla Haan het heeft gedaan, pas er voor op! Hij zit op de meest onverwachte plekken zoals de zandbak aan Eettent Kade 13. 's Nachts zit hij meestal aan het dok, waar de dode haai ondersteboven hangt. Winkelen ******** Ga nu terug naar de schuur en doe A op de bruine,kapotte bank en kies 'In zak stoppen.' Ga nu naar de Vlamspaak en doe op de toog A vlak voor de barman. Je krijgt nu een kader: Linkse deel is verkopen, dat zijn dus jouw spullen. Rechtse deel is kopen, dat zijn zijn spullen. Verkoop de bank die normaal nu aan de linkerkant staat. Ga nu naar Simveld Toppers en koop een douche voor 130$. Je plaatst hem het best in het kamertje beneden in de schuur. Dit is de kleinste kamer en kan zo geschikt zijn als badkamer. Praat nu met oom Kinkel en zeg: 'Mijn douche doet het!' 'Nou en of.' Ga nu met Jan de Man praten en zeg: 'Ho. Hé, u wilde om een gunst vragen?' 'Dat klopt.' als je haar kent. 'Volgens mij heb ik haar nog niet ontmoet.' als je haar nog niet kent. 'Tuurlijk. Trouwens, is er hier veel criminaliteit, rechercheur?' 'Nee, hoor.' 'Nou, ik heb niet veel geld, maar natuurlijk!' Verricht een goede daad *********************** Praat dan met Suzan en zeg: 'Hallo... eh... rechercheur Jan zei dat ik met je moest praten.' 'Ik noem agenten meestal niet gluiperig.' 'Jij kunt echt met iedereen opschieten!' Als je Suzan Zwoeger nog niet kent raak dan maar goed bevriend met haar! Ga dan naar Simveld Toppers tussen 17.00 uur en 19.00 uur. Praat tegen dikbuikje met zijn rode schort, als je geen geld wilt uitgeven doe je wel A op een voorwerp en dan krijg je rechts van het beeld een gokschermpje. Duw vooral niet op pijltje omhoog want als je wel pijltje omhoog inhoudt ga je hoger inzetten. Praat dan met oom Kinkel en zeg: 'Ik heb Suzan ontmoet! Ze is eh... interessant!' Praat dan met Jan de Man en zeg: 'Ik ben naar de veiling gegaan, rechercheur!' 'Niet echt.' Praat dan met Boris Spijker en zeg: 'Wat zit je dwars?' 'Ik kan je motor repareren.' 'Als ik je help, moeten die motoren snel verdwijnen.' Ruim de wegversperring op ************************* Kalmeer Boris dan (25%). Zoek de verloren helm van Boris, die ligt in het steegje naast de motors van de vrienden van Boris. Naast de Vlamspaak staat er een grote motor doe er A op en kies 'Repareren'. Ga dan naar Boris en zeg: 'Ik heb iets voor je' en geef hem de rode helm. 'Je bent er helemaal klaar voor.' 'Zie ik er uit alsof ik het niet aankan, maatje?' 'Als alles voor mekaar is, waar wacht je dan nog op?' 'Wat schiet jij ermee op?' 'Oké, wat moet ik doen?' Ga dan naar de Vlamspaak en naast de toog staat er een blauw bordje op een witte stok met $ er op. Doe er A op en kies 'Ja' als je Smoothies wilt roetsjen. Regel een scheurijzer ********************* Praat dan met Boris en zeg: 'En, hoe heb ik het gedaan?' 'Straks ben ik een biker, net als jij!' Je hebt nu weer een baantje! Je kan nu ook werken in de Vlamspaak 'Misschien kan ik er een kopen... wat kostte de jouwe?' 'Heb jij op een scooter gereden?' 'Ah, ik snap het.' 'Je motor verven?' Verf nu Boris zijn motor die naast de Vlamspaak staat. Verzamel nu 5 aluminiumblikjes en breng ze naar het Virtuchem lab (zie op de kaart door op SELECT te duwen en 'Kaart tonen' te kiezen.) Praat nu met Boris en zeg: 'Dat is alles!' 'Misschien kunnen we een keertje racen?' Je hebt nu je eigen scooter! Gefeliciteerd! Hij staat voor de schuur, ga er maar eens met rijden als je wilt. Praat dan met je oom en zeg: 'Oké, ik heb alles geregeld.' 'Ik snap het.' 'Klinkt goed.' 'Zeg maar wat ik moet doen.' Verhuizen ********* Probeer minstens 1 vriend te krijgen, 500$ voor de huur te sparen, een 2de promotie te verdienen en de hulp in te roepen van Henk Schimmig die 's nacht bij de Raramachine zit (zie kaart bij het selectmenu). Als je de 500$ voor de huur hebt praat je met je oom en zeg je: 'Ik heb de huur, oom.' Wacht dan tot 's nachts en ga naar Henk Schimmig, praat met hem en zeg: 'Kun je me helpen verhuizen?' 'Ik bedoelde niet 'meteen'...' 'Oké, ik ben klaar!' Deel 3 ****** Je bent nu verhuisd naar de klokkentoren! Gefeliciteerd. Verken er alles maar eens goed en zoals je ziet staat er een gele verhuisbox dicht bij de trap. Je kan het herkennen door de rode pijl die er op staat. Doe er A op en kies 'De box openen'. Je ziet nu al je spullen die je had in de schuur rechts staan bij 'Verhuisbox', je kan je spullen gratis nemen door er A op te doen. Zet ze dan in je huis. Breng elke keer de verhuisbox terug als je verhuisd bent! Als je al je spullen in je huis hebt gezet doe dan A op de box en kies 'De box terugbrengen'. Ga dan wat geld verdienen en met Zilte Sam praten en zeg: 'Zoekt u personeel?' 'Ja, maar ze hebben niks aangeboden.' 'Voorwaarden?' Scoor een baantje als visser **************************** Praat met Zilte Sam en hij geeft je raad om bij Ouwe Piet te gaan solliciteren. Praat met Ouwe Piet en zeg: 'Willen ze bijten?' 'Mag ik meedoen?' 'Nog wat tips, meneer?' 'Cool! Dat boek heb ik al.' Maak eerst indruk op Ouwe Piet (tot 40%), verdien dan 2 punten voor Technisch, koop een hengel en zoek een boek over vissen (dit kan je kopen bij Paula's Prullen.) Ga nu met Ouwe Piet praten en zeg: 'Dat vissen is niet zo moeilijk.' Praat dan met Wiebe Wrevel en zeg: 'Je kijkt een beetje boos, is er wat?' 'Wilde je je aanmelden bij de sportschool?' Schrijf je in voor de wedstrijd gewichtheffen ********************************************* Verdien eerst 2 punten voor lichaam door naar FlexMex Fitness te gaan (aan de overkant van de straat van de klokkentoren) en te boksen tegen de boksballen, dan indruk te maken op Ad (40%) en hem dan 200$ te geven voor het lidmaatschap. Zeg dan tegen Ad: 'Ik wil graag naar de sportschool.' 'Ja, ik kan het betalen.' Als je 200$ simdollar hebt en anders doe je B want als je 'Nee.' zegt daalt je relatie met hem. Als je relatie 40% is met Ad zeg je tegen hem: 'Moet je mijn biceps zien.' 'Straks ben ik net zo sterk als jij!' Praat dan met Jessie en zeg: 'Ben je een professionele stierrijder?' 'Je eerste liefde?' 'Juridische problemen?' 'Jammer dan, ik ben dol op de polka!' 'Ik zou de club kunnen heropenen.' Open de geconfisqueerde Club Drup ********************************* Vraag eerst toestemming aan de vorige eigenaar van Club Drup (Max Arts = gigantische bruine pruik!), raak bevriend met Jan (30%), betaal 1000$ voor achterstallige belastingen en verspreid 10 flyers onder de Sims die je kan kopen bij Paula's Prullen. Zeg tegen Jan: 'Heeft u Club Drup gesloten?' 'Ik kan die tent zelf runnen!' '1000 simdollar? Dat krijg ik wel bij elkaar.' Als je 1000$ verzameld hebt, praat dan met Jan en zeg: 'Hier heeft u de 1000 simdollar!' Zeg tegen Max: 'Ben jij de eigenaar van Club Drup?' 'Ik hoorde dat je de tent hebt dichtgedaan vorig jaar.' 'Ik hoop dat ik je originele ideeën kan waarmaken.' Als je de 10 flyers hebt uitgedeeld en de 1000$ betaald zeg je tegen Jan: 'Belasting betaald en flyers gehaald!' Praat met Klaartje Knot en zeg: 'Gaat de bieb snel open?' 'Dank u voor het bedanken.' 'Ik zal het ongedierte doodslaan, mevrouw!' 'Wat u maar wenst, mevrouw!' Regel een bibliotheekkaart ************************** Ga in de bieb en vernietig de 15 boekenwurmen door erover te stappen, zorg dat je minstens 3 boeken terugkrijgt van de andere Sims die ze nog niet hebben teruggebracht en breng ze terug naar Klaartje. Leer koken door 1 maal een boek te lezen in de bieb en zo 1 vaardigheidspunt te krijgen bij 'Koken'. De bieb is open van 10.00 tot 18.00. Deze Sims hebben een boek: -Eline Eloquent -Willy De Mepper -Nina Natter -Dagobert Duit -Paula Prul Als je alle boeken terug hebt (minstens 3) breng je ze terug naar Klaartje en zeg: 'Alles is weer schoon, mevrouw!' Open de stoomtunnels ******************** Praat met Henk Schimmig en zeg: 'Een auto zou wel handig zijn in deze stad.' 'Een 'duister' busje?' 'Hoe open ik de tunnels?' Praat dan met je oom en zeg: 'Hé, heeft u een koevoet te leen?' Ga dan naar de klokkentoren en je ziet als je binnenkomt dat er aan de trap een luik is verschenen. Doe er A op en je komt in de kelder, daar zie je een blauwe kaart liggen, doe er A op en kies 'In zak stoppen'. Ga dan naar Henk Schimmig en geef hem de stadsplattegronden. Zeg dan tegen hem: 'Ik heb de stoomtunnels geopend. Dankjewel!' Naast Club Drup zie je een riool waar een rode pijl boven staat, loop in de riool. Als je in de riool komt staat er vlak boven je een knop, ga erop staan en je ziet dat de stoomtunnels geopend worden. Praat nu met Paula Prul en zeg: 'Hé Paula, hoe staat het ermee?' 'Waarom ga je daar niet wonen?' 'Graag!' Verhuizen ********* Als je nu 4 vrienden hebt, 2 promoties hebt verdiend en 3000$ hebt praat dan met Paula en zeg: 'Ik kan die 3000 Simdollar direct betalen.' Praat dan met Henk en zeg: 'Ik heb je hulp nog een keer nodig.' 'Ja, je mag wel stellen dat het goed met me gaat.' 'Oké, ik ben klaar.' Deel 4 ****** Je bent nu verhuisd naar Villa Vliet. Probeer toch bij 2 baantjes niveau 5 te halen zodat je veel geld verdient en genoeg geld hebt om je huis in te richten. Praat met Sipke en zeg: 'Onlangs nog goeie tentoonstellingen gezien?' 'Simveld is zo slecht toch niet.' 'Aan welke delen van Simveld denk je?' 'Ik zal het schilderen, ik weet waar het is.' Verkoop je schilderij ********************* Verdien eerst 4 punten bij creatief. Het park bevindt zich links van het Virtuchem lab, als je in het park komt ga dan: Rechtdoor tot het pad stopt bij de telefoon dan over het bruggetje een beetje links van je, rechts en voorbij de twee bomen daar is er terug een pad waar een grill en drankkraan staan. Volg het pad en ga naar boven. Je komt nu in de doolhof, je gaat nu zo: Rechtdoor tot je aan een bank komt, je gaat nu rechts tot je boven je weer een bank ziet, ga nu bij de grote bloemen naar beneden, rechts en dan naar boven, bij de bank linksaf slaan en naar boven lopen tot je weer een bruggetje ziet en ga over het bruggetje en linksaf. Je ziet nu een ezel staan, doe er A op en kies 'Schilderen'. Als je klaar bent doe je A op de ezel en kies je 'Je werk inlijsten'. Ga nu helemaal terug uit het doolhof en ga naar Sipke en geef hem je meesterwerk. Zeg dan tegen hem: 'Hier is het meesterwerk waar je om vroeg.' '(Kies dan hoeveel geld je wil. J) '5000 Simdollar? Is dat alles?' Praat dan met Teun Ladder en zeg: 'Hé, Teun, wat is het laatste nieuws?' 'Het is vast niet zo erg als je denkt.' 'Je krijgt vast nog wel een kans.' 'Waarom wilde ze jou niet?' 'Kop op, je vindt er vast wel iets op.' Ga bij een band! **************** Ga nu naar je oom en zeg: 'Enig idee waar een band kan oefenen of ik een coole gitaar kan kopen?' Ga dan naar Henk Schimmig en zeg: 'Waar kan ik een coole gitaar vinden?' Doe dan A op de achterkant van zijn busje en koop de gitaar. Praat dan met Kim en zeg: 'Mag ik bij je band?' 'Ik ben een muziekfreak.' 'Ik ben helemaal één met mijn gitaar.' Als je bevriend bent met Kim (50%) zeg je: 'Ik heb alles geregeld. Ik ben klaar om bij de band te gaan.' Je hebt nu weer een baantje! Je kan het beoefenen in Club Drup. Praat dan met Eline Eloquent en zeg: 'Je ziet zo bleek. Alles goed?' 'Een dichter als jij?' 'Wat zei de geest?' 'Klinkt cool, wat moet ik doen? 'Bedank voor de aanwijzingen.' Ervaar het paranormale ********************** Ga nu naar de parking van Simveld Toppers en doe A op het deksel van het riool. Ga nu: Naar onder, rechts, naar onder (loop het gangetje rechts van je voorbij = niet in gaan dus!) en doe A op de ladder. Je komt nu bij een spookhuis met allerlei graven en een vastgeroest hek. Doe er A op en kies 'Slot openen'. Loop nu rechtdoor en treed in het spookhuis (er zijn geen slechte geesten hoor). Rond middernacht komt beneden een geest uit de vloer, praat met hem en zeg: 'Hallo! Ik ben - . 'Mag ik je iets vragen?' 'Je lijkt me niet zo'n slechte vent.' 'Maar je bent wel een beetje onlogisch.' Ga dan in het riool naast Maxi en Mini's. Vlak boven je staat er een gouden urne. Raap ze op en geef ze aan de geest (het zijn zijn assen). Ga dan: Naar onder, boven, rechts, bij de splitsing naar links, naar onder en naar boven, terug naar links, helemaal naar onder en dan zie je weer de ladder die naar de spookhut leidt. Praat met Efraïm en zeg: 'Ik denk dat ik weet hoe ik je rare taaltje van je moet ontcijferen.' 'Waarom praat je nu opeens zo duidelijk?' 'Zijn al die meubels en andere spullen van jou?' 'Ik ben er klaar voor. Kom maar op met die raadsels.' De antwoorden zijn: 1. 2. 2. Banaan . 3. 10. 4. H. 5. Een handschoen. Als je hem ook zijn urne hebt gegeven zeg je: 'Heb ik genoeg gedaan om je wat rust te bezorgen?' Praat dan met Elke Piek en zeg: 'Wat is het laatste nieuws?' 'Ik weet hoe je geld kunt uitgeven...' 'Ga je gang en koop die hele show.' 'Tuurlijk, wat moet ik doen?' 'Klinkt geweldig!' Doe mee aan het 'Pizza Spektakel' ********************************* Als je 2500$ hebt, praat je met Elke en zeg je: 'Ik kan die 2500 Simdollar direct betalen.' Verdien dan 5 punten voor Koken en raak bevriend met Kas Braakhekke (50%). Je hebt nu weer een baantje! Je kan het beoefenen in Eettent Kade 13. Praat dan met Dagobert Duit en zeg: 'Prettige dag, meneer Duit.' 'Ik vermaak me prima!' 'U bent vast een drukbezet man.' 'De Simveld Triathlon?' 'Kan ik iets doen?' 'Een superidee.' Praat dan met Elke en weg. 'Ik zit in de show! Ik ben een deelnemer!' Doe mee aan de wedstrijd ************************ Nu moet je de Hopla Haan= -Op hol geslagen haan die je achterna rent- vangen (hij zit meestal 's nachts aan de dokken waar de haai ondersteboven hangt en overdag zit hij meestal aan Eettent Kade 13 in de zandbak) maar zie dat hij je niet neerpikt! Je moet ook nog 6 punten voor lichaam verdienen en dan naar het Jippiejee Café gaan en op een stier rijden! Ga dan naar sportschool FlexMex en sla Woeste Willy knock-out! Praat dan met Dagobert en zeg: 'Het is gelukt! Ik heb alle drie de onderdelen gedaan!' Praat opnieuw met hem (Dagobert) en zeg: 'Als ik wat groter zou wonen, wat zeg jij dan?' Als je 10000$ hebt, ja en 3 promoties hebt verdiend bij Jamsessie of Pizza Spektakel praat je met Dagobert en zeg je: 'Ik kan de 10.000 Simdollar nu betalen.' Praat dan met Henk en zeg: 'Ik verhuis naar het landhuis!' 'Zeker weten! Ik ben nu rijker dan Dagobert Duit. 'Oké, ik ben klaar.' Deel 5 ****** Gefeliciteerd! Je woont nu in Landgoed Tevree! Neem alles maar uit de verhuisbox (rechtdoor lopen) en richt je huis in. Richt een standbeeld op *********************** Eerst moet je populariteit 50 bereiken en 30 aluminiumblikjes verzamelen. Praat dan met Sipke en zeg: 'Weet jij toevallig een beeldhouwer?' Praat dan met Dirk en zeg: 'Hé, Dirk, voel je je beter dan gewoonlijk?' 'Wat voor mysterie?' 'Lijpe Lemmings?' 'Wil je bij hun club?' 'Waar komen ze bij elkaar?' Ga bij de 'Lijpe Lemmings Club' ******************************* Val Nina Natter eerst goed lastig (-50%). Wees niet bang als ze zegt dat ze niet meer met je wil praten, na een paar dagen kan je haar terug uitschelden. Praat met Nina en zeg: 'Wil je even kijken of ik goed kan rotsduiken?' 'Moet ik op mijn knieën?' 'Tja, als je het zo zegt...' De wegversperring naast het Jippiejee Café is nu weg en daar zijn de Duikrotsen. Praat nu met Nina en zeg: 'Hé! Ik ben nu officieel een Lijpe Lemming!' Je hebt nu weer een baantje! Praat dan met Max Arts en zeg: 'Dag dokter, waar ga je heen?' 'Zou ik naar binnen mogen?' 'Waar kan ik subsidiegeld vinden?' Ga bij het VirtuChem lab ************************* Ga nu in de schuur die tijdelijk terug open is en ga in het kleine kamertje beneden. Je ziet dat de hooiblok verdwijnt en dat er een luik tevoorschijn komt. Doe A op het luik en je komt nu in een geheime kelder waar een raket staat. Doe er A op en kies 'Repareren' en dan 'In zak stoppen'. Praat met je oom en zeg: 'Waarom lag er een raket onder de schuur?!' Raak dan bevriend met Dagobert (80%) en verdien 7 punten voor Inzicht. Als je 80% bevriend bent met Dagobert zeg je: 'Voelt u er wat voor om een wetenschappelijk experimentje voor mij te financiëren? 'En waar kan ik een belangrijke wetenschappelijke ontdekking doen?' Praat met Max en zeg: 'Bedankt voor de VirtuChem-tip, Max. Je hebt nu weer een baantje, in het VirtuChem lab. Ga nu naar Kim en zeg: 'Ga je morgen oefenen met de band?' 'Eh... nee. Hoezo?' 'Wie heeft je gitaar gestolen?' 'Kan ik helpen?' Arresteer de man van het busje ****************************** Overtuig nu Jan de Man dat Henk Schimmig de gitaar heeft gestolen van Kim (60%) Zeg tegen Jan: 'Rechercheur, die Henk Schimmig deugt voor geen meter.' 'Diefstal!' Ga een camera kopen bij Paula's Prullen en ga dan naar oom Kinkels huis (praat met Henk en zeg: 'Lach 'ns naar het vogeltje!'. Praat dan met Kim en zeg: 'We hebben Henk Schimmig betrapt!' Praat dan met Jan en zeg: 'Hallo, meneer de rechercheur, wat is het laatste nieuws?' 'Ik zoek een bezigheid.' 'Wat is het voor project?' 'Als je het echt druk hebt, kom ik je wel helpen.' Dan staat er automatisch bij 'Diensten' op je telefoon: 'Beeldhouwer'. Doe A en hij zal zeggen dat hij een standbeeld van je zal maken (je kan het niet zien...). Ga nu naar Suzan Zwoeger en zeg: 'Hallo, Suzan, hoe gaat h-' 'Waarin verschil je van de andere kandidaten?' 'Wat zijn je programmapunten?' 'Bedoel je dat ik nu een verkiezing kan aanvragen?' 'Ouwe Piet is niet echt een burgemeesterstype.' Neem het stadje in bezit! ************************* Als je $10000 hebt, praat je met Suzan en zeg je: 'Ik heb de $10.000 bij elkaar!' Dan moet je proberen om minstens 60 populariteit te hebben en relatie -50% zien te krijgen met Ouwe Piet. Als je relatie -50% is met Ouwe Piet is zeg je: 'Ik denk dat ik ook voor het burgemeesterschap ga, Meneer Piet.' Praat nu met Suzan en zeg: 'Bedankt voor het advies , Suzan. Binnekort ben ik de nieuwe BURGEMEESTER van Simveld!' Einde zomer *********** Maak nu 13 vrienden, 3 promoties bij Wetenschapper of Rotsduiker, repareer de raket en plaats ze op de lanceerplaats in je tuin (ga naar buiten aan de kant van de openhaard en boven je is de lanceerplaats= grijze lanceergedeelte met acht bollen er rond. Praat nu met oom Kinkel, die in je huis is binnengedrongen, en zeg: 'Oom Kinkel, wat doet u zo ver van de boerderij?' 'Zo snel als de Hopla Haan!' 'Bedankt, oom Kinkel!' 'Maar... ik wil niet weg. Dit is mijn thuis.' 'Maar...' 'Ik snap het.' Ga nu naar buiten en je ziet daar iedereen van Simveld die afscheid van je nemen. Je ziet nu je raket in de ruimte lanceren, maar niet voor lang... Hier zijn wat Gameshark-codes om het gemakkelijker te maken *********************************************************** *Wegens mensen die me steeds vragen wat je hiermee moet doen, zeg ik het volgende. 1) Als je deze wil invoeren kan je in de winkel voor zo'n €15 een Gameshark-machine kopen en koppelen aan je GBA of GBA SP. 2) Als je een emulator gebruikt klik je bovenaan op: -Cheats -Cheatlijst -In de cheatlijst klik je op 'Gameshark...' -Nu typ je in het balkje naast 'Code' de code in. Dit moét je eerst invoeren wil je alle andere cheats gebruiken, bekijk als het een 'opstart-code'. 0000D897 000A 1001F266 0007 Oneindig Geld 83003954 FFFF Maximum Geld 83003954 967F 83003946 0098 Maximum Populariteit 83003982 7FF8 Honger Meter Blijft Altijd Vol 33003A03 0063 Douche Meter Blijft Altijd Vol 33003A07 0063 Bed Meter Blijft Altijd Vol 33003A0B 0063 Relatie Meter Blijft Altijd Vol 33003A0F 0063 Rust Meter Blijft Altijd Vol 33003A13 0063 Bad Meter Blijft Altijd Vol 33003A17 0063 TV Meter Blijft Altijd Vol 33003A1B 0063 Huis Meter Blijft Altijd Vol 33003A1F 0063 Maximum Aluminium Blikjes 33003A30 0063 Maximum Oude Glas Kruikjes 33003A31 0063 Maximum Mechanische Radjes 33003A32 0063 Maximum Gloeistaven 33003A33 0063 Maximum 3-geoorde muizen 33003A34 0063 Maximum Persoonlijkheid Netjes 3300397A 000A Hartelijk 3300397B 000A Actief 3300397C 000A Speels 3300397D 000A Aardig 3300397E 000A Maximum Vaardigheden Koken 330039EB 000A Technisch 330039EF 000A Creatief 330039F3 000A Lichaam 330039F7 000A Inzicht 330039FB 000A Charisma 330039FF 000A Maximum Populariteit (Bij iedereen) 43003988 6400 00000018 0004 Druk op R om tijd te versnellen als je onderstaande code hebt ingevoerd 74000130 02FF E300395C 0010 Alle Spullen (Als je iets koopt in de winkel crasht je spel!) 43003A30 6363 00000003 0002 ******************************************************************************* 7. Credits ********** Bedankt voor het gebruiken van mijn walkthrough! Als je nog iets wil aanmerken, kan je het gerust naar mijn e-mail adres sturen! Deze walkthrough is opgericht 17 maart 2004 en op 21 mei 2004 afgewerkt. Gelieve niets te stelen= kopiëren/ knippen/aan te passen! Gemaakt door Cpke122.