EN HELTÄCKANDE SPELGUIDE TILL: L E G E N D E N O M _____________ / ________ / ______________ _____ _______ ______ /_/ / / \ _________ | \ / \ __ \ \ / / / | | \| | | | | \ \ / __ \ / / | |______/| | | | | \ \ / / \ \ / / | ______ | | | | | | | / /____\ \ / / | | \| | | | | | | / ________ \ / / | | | | | | / / / / \ \ / / | |_________/| | |_______/| | |__/ / / / \ \ / / __ /_____________| /___________| /______/ /__\ /__\ / /______/ / /___________/ L I N K S U P P V A K N A N D E Zelda 4 för Nintendos GameBoy Guidens delar: 1: Historien bakom Zelda 4 2: Några buggar (bug=fel) 3: Några tips 4: Links hjälpmedel 5: Vapen och rustningar 6: Föremål 7: Sångerna 8: Kartsystemet 9: Var alla sjösnäckor finns 10: Var alla hjärtbitar finns 11: Guide till alla nivåer 12: Vad Nintendo Magasinet tyckte 13: Emulatorer 14: Game Genie koder (Game Genie=Spel Ande) 15: Zelda 5 1 HISTORIEN BAKOM ZELDA 4 Efter att ha besegrat Ganon (egentligen Ganondorf) i Super NES äventyret Zelda - A Link to the Past, var Link Hyrules stora hjälte. Men han var fortfarande ung och hade mycket att lära, så han seglade ut på havet för att utforska nya världar. På vägen hem utbröt en kraftig storm och Links båt gick på grund och förliste. Link hade en otrolig tur och lyckades överleva. Han spolades upp på en strand där han sedan svimmade av utmattning. När han vaknade igen befann han sig i en mjuk och skön säng. Link hade blivit upphittad av den unga flickan Marin som tagit hand om honom. Hon berättade att han kommit till den tropiska ön Koholint och att det var omöjligt att ta sig därifrån. De hade inga båtar, bara en flotte som enbart kunde användas på öns floder och eftersom Koholint låg så långt bort från Hyrule var det ingen idé att kalla på hjälp. Link börjar istället utforska den vackra ön och hittar ett enormt ägg som ligger högst uppe på ett berg. En vis uggla berättar för honom att i ägget bor en magisk jätte-fisk som faktist kan hjälpa Link att komma hem igen. Det enda problemet är att fisken sover väldigt djupt och kan bara väckas om en speciell sång spelas på åtta olika instrument samtidigt. Eftersom Link vill återse Hyrule och sin kära Zelda, börjar han genast leta efter de åtta instrumenten. Det är då han får höra historien om att ön och dess invånare bara existerar i fiskens dröm. Vad händer då om Link lyckas väcka den sovande jätten (som egentligen är en blåval)? Och är hans eget äventyr också bara en dröm? Historien bakom Links fjärde äventyr verkar mycket komplicerad och Link vet inte hur han ska göra för att både få komma hem till Hyrule och samtidigt rädda de snälla människorna på ön. Du kan själv följa med Link och se hur det går. I november 1993 släpptes äntligen The Legend of Zelda - Links Awakening i Sverige. Med sina fyra megabit är det största GameBoy- spelet någonsin (förutom Wario Land 2 som släpptes senare) och jag utlovar mycket äventyrande på den fantastiska ön. Det har länge pratats om ett Zelda-spel till Game Boy och nu är det alltså äntligen här. Grafiken påminner mest om A Link to the Past fast det är så klart svart-vitt, men med Super Game Boy kan du få lite färger i alla fall. Musiken och de flesta fiender kommer ifrån originalet, The Legend of Zelda. Link kan nu hoppa med hjälp av fjädern (fast Link kan hoppa i Zelda 2 & 5 också) och han kan flytta sin sköld. Han kan också använda vissa föremål på fler sätt än förut. Det finns massor av föremål att finna och grottor att utforska och eftersom Link inte befinner sig i Hyrule hittar han ingenstans och vet inte heller vilka människor han kan lita på. Några gamla bekanta stöter han dock på och snälla féer finns som vanligt lite varstans. 2 NÅGRA BUGGAR I SPELET o En gång när jag startade om spelet efter ha spelet ett tag, blev spriterna som normalt bygger upp blixten i intro sekvensen inte riktigt påbörjades och istället så var några nivå bygg block använda. o Också en gång, i rummet R7C3 i Angler´s Tunnel (nivå #4) så gick jag en typ av moonwalk (mångång) över krukorna och över väggen mot kistan när spelet plötsligt hängdes. Det finns andra fel också, alla välkända vid det här laget. Någon dag kanske jag har tid att beskriva dem här. Bug rapporten nedanför hade jag inte tid att bekräfta: o Få kraftarmbandet. Gå tillbaka till där svampen är. Hugg ner buskarna och få svampen. Ta ett steg öst. Stå med ansiktet mot söder. Försök lyfta väggen. Ifall det är gjort rätt, kommer du att plocka upp en sten och du kommer att se en del av en dörr. o I Eagle´s Tower (Nivå #7) någon hoppade från andra våningens golv till fjärde våningen utan att varpa eller förstöra pelarna. 3 NÅGRA TIPS Stjäla: Du kan stjäla från affären genom att ta en sak och springa ut när affärs innehavaren tittar bort. Men, ifall du gör så, kommer du att bli dödad när du återvänder till affären. Efter du har stulit kommer alla att kalla dig för "Theif" (=Tjuv) istället för ditt riktiga namn. Så stjäl inte! Ny musik: Ifall du skriver in ditt namn som "ZELDA" med stora bokstäver (versaler), när du startar ett nytt spel så kommer musiken att vara annorlunda. Förstoringsglas: Vägar till Vind Fisken. När du har fått förstoringsglaset, gå till Mabe Villages bibliotek för att läsa boken "Dark Secrets and Mysteries of Koholint Island." Så kommer du att få en av följande vägar till Vind Fisken: Väg 1 - Höger, Upp, Upp, Höger, Upp, Upp, Höger, Upp. Väg 2 - Vänster, Vänster, Upp, Höger, Höger, Upp, Vänster, Upp. Väg 3 - Vänster, Upp, Höger, Upp, Vänster, Upp, Höger, Upp. Väg 4 - Höger, Höger, Höger, Höger, Upp, Upp, Upp, Upp. Arga kycklingar: I byn Mabe så kan du hugga en eller flera kycklingar cirka 50 gånger med ditt svärd så blir du överfallen av massvis med flygande kycklingar. Borde inte det vara censur att överfalla oskyldiga djur på det sättet enligt Nintendos hårda regler?! Spara pengar: Du kan spara pengar på detta sätt. När du har tillräckligt med rupies så att du kan handla det du vill ha. Välj det du vill ha och så fort affärsinnehavaren börjar ta bort dina pengar, tryck på A, B, Select och Start samtidigt en gång. Du får upp en ruta med tre val. Välj "Save & Quit". När du startat ditt spel igen så har du kvar alla dina pengar och du har ditt nyinköpta föremål kvar! Bra va?! :) Bombpilar: Utrusta Link med pilbågen och bomber, och tryck på A och B samtidigt och en bomb kommer att flyga iväg. Bumerang vapen: Om du har bumerangen, kraftarmbandet och tuppen kan du göra ett häftigt vapen. Kasta iväg bumerangen och använd kraftarmbandet för att lyfta tuppen. Nu kommer bumerangen att cirkla runt dig och ta kål på alla fiender runt om dig. Marin babblar: När Marin slår följe med Link så kommenterar hon mycket. Hon blir arg för att du har sönder krukor och slår kycklingar. Se vad hon säger när du gräver med spaden. Roligt spel: När Marin följer efter Link besök Trendy Game. Då kommer Marin att ta över kontrollerna och plocka upp Mr. Trendy med klon. Hård landning: Ifall du skulle ramla ner från en kant när Marin följer efter Link, så se till att akta dig så att Marin inte landar på dig. Hon ber om ursäkt, men det gör fortfarande ont! Pulver pulver: Du kan göra intressanta saker med pulvret. Kasta lite pulver på spökgraven (Ghost´s Grave), träden framför Seashell Mansion, och benen i öknen. Få ett hjärta: När du ser Goombas i spelet, hoppa på dem istället för att hugga med svärdet. När du hoppar så får du alltid ett litet hjärta som fyller på din energi. Hål under buskar: Ibland är det ett hål under en buske. Ifall du försöker lyfta en buske och det inte går, så vet du att det är ett hål under. Var försiktigt! Slutet - The End: Ifall du klarar av spelet utan att förlora ett liv, så istället för en fiskmås flygandes över "THE END", så kommer en bevingad Marin att flyga ovanför. 4 LINKS HJÄLPMEDEL Alla föremål, vare sig de är gömda i grottor, under stenar eller vaktade av hemska monster, är viktiga för Link. Se till att bomba, lyfta och slå på allting så att du inte missar något. ______________________________________________ ! Sköld ! ! Links sköld skyddar honom mot pilar ! ! och stenar. Lär dig använda den ! ! rätt så slipper du bli träffad när ! ! fienden anfaller. ! !____________________________________________! ______________________________________________ ! Svärd ! !Svärdet är det allra viktigaste vapnet. ! !Det du finner på stranden i början är ! !bra, men det finns ett ännu mäktigare ! !svärd som du hittar senare i spelet. ! !____________________________________________! ______________________________________________ ! Sömnsvamp ! !Leta efter svampen i den mystiska ! !skogen. Ge den till häxan så börjar ! !hon koka ihop något i sin gryta. ! !____________________________________________! ______________________________________________ ! Magiskt pulver ! !Det magiska pulvret är gjort på sömn- ! !svamp efter ett mystiskt recept och ! !gör dina värsta fiender ofarliga. ! !____________________________________________! ______________________________________________ ! Fjäder ! !Fjädern gör att Link kan hoppa, vilket ! !han bara kunnat i Zelda 2 tidigare. Du ! !hittar den i den första borgen. ! !____________________________________________! ______________________________________________ ! Kraftarmband ! !Detta magiska armband gör att Link ! !kan lyfta väldigt tunga saker. Det ! !finns två olika kraftarmband i spelet. ! !____________________________________________! ______________________________________________ ! Spade ! !Med spaden kan du gräva och leta ! !skatter. Du kan köpa den i en by ! !ganska tidigt i spelet. Priset är ! !200 rupier. ! !____________________________________________! ______________________________________________ ! Kastkedja ! !Med hjälp av denna kan du ta dig över ! !avgrunder. Den kan också användas för att ! !attackera fiender eller nå föremål som är ! !utom räckhåll. ! !____________________________________________! ______________________________________________ ! Magisk stav ! !När du hittar den magiska staven kan ! !Link skjuta eldbollar mot fiender och ! !tända facklor utan att behöva stå intill ! !dem. ! !____________________________________________! ______________________________________________ ! Pilbåge ! !Bågen kan självklart bara användas om ! !du har pilar till den. Tar de slut måste ! !du genast köpa fler i någon affär. ! !____________________________________________! ______________________________________________ ! Bomber ! !Leta efter sprickor i väggarna, tänd ! !stubinen och spräng dig fram. Med ! !kraftarmbandet kan Link också lyfta upp ! !bomber och kasta på fienden. ! !____________________________________________! ______________________________________________ ! Flöjt ! !Flöjten är Links mest berömda hjälpmedel. ! !Men vad händer när han blåser i flöjten ! !den här gången? ! !____________________________________________! ______________________________________________ ! Pegasus stövlar ! !Med de här stövlarna kan Link springa ! !snabbare än du trodde var möjligt. På det ! !sättet kan han krossa både det ena och det ! !andra. ! !____________________________________________! ______________________________________________ ! Yoshi-docka ! !Yoshi verkar vara populär även på Koholint. ! !Men var finner du dockan och vad gör du med ! !den? ! !____________________________________________! ______________________________________________ ! Simfötter ! !När du hittat simfötterna är det bara ! !att hoppa i vattnet. Tryck på A för ! !att simma och B för att dyka. ! !____________________________________________! ______________________________________________ ! Medicin ! !Om du har medicin på lager när dina ! !hjärtbehållare tar slut, fylls de ! !automatiskt på igen. ! !____________________________________________! ______________________________________________ ! Gyllene löv ! !Fem gyllene löv lär finnas i närheten ! !av ett slott. När du har alla fem kan ! !du byta dem mot en nyckel. ! !____________________________________________! ______________________________________________ ! Snäckor ! !Snäckorna finns lite här och var ! !på Koholint. Vad Link ska med dem ! !till får du reda på senare i spelet. ! !____________________________________________! __________________________________ 4 >Precis som i alla de tidigare 4 4 Zelda-spelen kan du hitta 4 4 både karta och kompass i 4 4 alla borgar. Tryck på Start 4 4 för att få fram kartan och 4 4 se var du befinner dig. 4 4________________________________4 Kompassen har en ny funktion som gör att när Link går in i ett rum med en nyckel hör du ett pip. Bra funktion ifall nyckeln är dold. 5 VAPEN OCH RUSTNINGAR BOMBER Bomber kan bara hittas efter du har köpt spaden, eller åtminstone besökt Bottle Grotto. De kan hittas precis överallt i spelet. Besegra fiender och leta i borgar för att hitta dem. BUMERANG För att få bumerangen måste du ha spaden, förstoringsglaset och några bomber. Gå till Toronbo Shores och öppna en grotta genom bombning. Vid kart koordinaten 5-P. För att komma dit från Sale´s Banana Shop, gå höger en skärm och ner en skärm. Använd en bomb på sprickan i väggen för att komma in. Tala sedan med Goriyan därinne och byt spaden emot bumerangen. Ifall du inte har förstoringsglaset kommer han inte vara där. PILBÅGE OCH PILAR Pilbågen och pilar kan köpas när som helst, men de är väldigt dyra. Du behöver dem inte riktigt förrän du har kommit till Face Shrine. KASTKEDJA - HAKSKOTT För att få kastkedjan, måste du slåss emot Master Stalfos fyra gånger. För att hitta Master Stalfos för första gången (ifrån ingången till Catfish´s Maw), gå vänster två rum och upp tre rum. För att hitta Master Stalfos för andra gången (ifrån där du slogs första gången), gå höger ett rum, upp ett rum, vänster ett rum, tillbaka till det högra rummet och tryck på en knapp för att öppna den högra dörren. Gå ner ett rum, tillbaka upp ett rum, och sedan höger ett rum. För att hitta Master Stalfos för tredje gången (ifrån där du slogs andra gången), gå vänster ett rum, upp två rum, vänster ett rum, och sedan upp ett rum till Stalfos tredje lya. För att hitta Master Stalfos för fjärde gången (från entrén), gå vänster tre rum och ta trappan. När du kommer ut från passagen, besegra den slutliga Master Stalfos för att få kastkedjan. Ifall den slutliga Master Stalfos inte är i rummet, måste du se till att du är säker på att du har besegrat de tre första. MAGISK STAV Den magiska staven finns i Turtle Rock, i det uppre högra hörnet. Du måste ha hittat de första sex små nycklarna för att nå den. För att komma dit (från starten), gå upp två rum, höger två rum, upp ett rum, sedan vänster tre rum (använd en bomb). Lås upp stenen, gå sedan tillbaka till höger ett rum. Använd kastkedjan till botten i mitten av rummet, lås upp den blockerande stenen och ta trappan. När du går ut, gå ner ett rum för att hitta Blaino. Undvik Blainos attacker, slå honom sedan bakifrån flera gånger för att besegra honom och få dörren gå upp. Gå upp ett rum, öppna sen kistan för att få den magiska staven. Ifall det är tre stenar i vägen, tryck på kristallomkopplaren i början av nivån, kom sedan tillbaka till kistan. SPEGELSKÖLDEN Spegelskölden hittas i Eagle´s Tower på högra sidan på andra våningen. För att få den (från entrén) gå höger två rum, lås upp den högra dörren längst upp, gå sen upp ett rum och ta trappan. Från toppen av trappan gå upp ett rum, vänster ett rum, sen ner två rum och hugg på kristall- omkopplaren med ditt svärd eller med hjälp av kastkedjan. Gå upp ett rum hoppa sen ner i det hål längst till höger för att komma till första våningen. När du landar, gå höger ett rum och ner ett rum gå tillbaka upp ett rum genom dörren längst till höger och ta trappan. Öppna en kista i rummet för att få spegelskölden. FÖRSTA SVÄRDET För att få första svärdet, gå till Toronbo stranden vid kart koordinaten 3-P. För att komma dit (från Marins hus), gå vänster en skärm, ner fem skärmar, och höger två skärmar. För att ladda upp svärdet, håll ner knappen som du använder svärdet med, vänta tills det glöder och släpp knappen. Det kommer att tillåta dig göra Virvlande Blad tekniken. ANDRA SVÄRDET För att få andra svärdet, gå till Seashell Mansion vid kart koordinaten 11-I efter du har samlat 20 hemliga snäckor. Du kommer att bli belönad med ett kraftigare svärd. För att ladda upp svärdet, håll ner knappen som du använder svärdet med, vänta tills det glöder och släpp knappen. Det kommer att tillåta dig göra Virvlande Blad tekniken. 6 FÖREMÅL BANANER (BANANAS) För att få från Banan säljaren (vid koordinaten 4-O), måste du byta in Konserverade hundmaten du fick från mini Bow-Wow vid Madame Meow Meows hus. BORSTE (BROOM) För att få borsten, Link måste byta ett brev från geten till Mr. Write. Mr. Writes hus finns vid koordinaten 1-D. För att komma dit från Marins hus, gå vänster två skärmar, upp fyra skärmar, höger en skärm, upp två skärmar, vänster en skärm, och upp en skärm. Använd fjädern för att komma över hålen i backen och gå in i Mr. Writes hus. KONSERVERAD HUNDMAT (CANNED DOG FOOD) För att få konserverade hundmaten, byt bandet (ribbon) med Mini Bow-Wow i Madame Meow Meows lilla skjul till höger om hennes hus. Vid koordinaten 2-K. FISKEKROK (FISH HOOK) För att få fiskekroken, byt borsten som du fick ifrån Mr. Write med Grandma Ulrira vid koordinaten 2-L. SIMFÖTTER (FLIPPERS) Simfötterna finns vid Angler´s Cave. För att få dem (från början av palatset), gå upp ett rum, höger ett rum, lås sen upp den högra dörren med en liten nyckel. Gå höger ett rum och lås upp den uppre dörren, sedan går du upp tre rum och låser upp stenen som har ett nyckelhål. Gå vänster ett rum, lås upp den uppre dörren, gå sen upp ett rum och besegra Vatten Cephalopoden för att öppna den uppre dörren. Gå upp ett rum, sen vänster ett rum för att komma till rummet med simfötterna. FLÖJT (FLUTE - OCARINA) Flöjten finns i Dröm Helgedomen (Dream Shrine) och kan bara hittas efter du har hittat Pegasus stövlarna. Res till Dröm Helgedomen i Mabe Village (koordinaten 4-I). Gå in i Dröm Helgedomen, gå fram till sängen, lägg dig ner och somna. När du väl börjat drömma, arbeta dig genom drömmen använd ditt svärd och Pegasus stövlarna för att krossa kristallerna ända tills du hittar flöjten. GYLLENE LÖVEN (GOLDEN LEAVES) För att hitta de gyllene löven måste du söka både inne och utanför slottet. Det första lövet hittas genom besegra en man som kommer ut från de sex hålen till höger om slottet vid 11-F. För att hitta andra lövet besegra Kråkan vid 9-F. För att besegra Kråkan, kasta en sten på den så att den börjar flyga. Innan den flyger iväg träffa Kråkan med en till sten för att besegra den. Inne i slottet, gå vänster ett rum från entrén och besegra alla fiender för att förtjäna det tredje Gyllene lövet. Från tredje lövet, gå upp ett rum, höger ett rum, ta trappan och gå vänster ett rum. Ta trappan till andra våningen, gå sedan ner till ett litet rum och bomba den vänstra statyn i väggen. Besegra Armos Statyn som dyker upp för att förtjäna det fjärde lövet. Från fjärde lövet, gå höger ett rum, ner ett rum, vänster ett rum, och ner ett rum för att lämna slottet. När du väl är utanför, gå till höger och gå in i den högra dörren för att återbesöka slottet. Därifrån du gick in, plocka upp en kruka och kasta den på dörren för att öppna den. Gå genom dörren och besegra en fiende som har Morgon Stjärnan (The Morning Star) för att förtjäna det femte lövet. HIBISKUS (HIBISCUS) För att få Hibiskus, måste du byta ananasen från kocken i Djurbyn (Animal Village) med Papahl, Quadruplets pappa vid koordinaten 10-B. VAXKAKA (HONEY COMB) För att få vaxkakan, måste du ha Pegasus stövlarna. Ta trästaven som apan Kiki gav dig, till Tarin vid koordinaten 8-I. Tarin kommer att slå ner en bikupa med staven, och lämna kvar en bit vaxkaka. Ifall Tarin inte är där, se till att du har talat med alla i Djurbyn. BREV (LETTER) För att få brevet, res till getens hus i Djurbyn vid koordinaten 14-M; byt Hibiskus emot brevet. FÖRSTORINGSGLAS (MAGNIFYING GLASS) För att få förstoringsglaset, placera Sjöjungfru fjällen (Mermaid Scale) i Sjöjungfru statyn vid koordinaten 10-O för att få fram en gömd trappa. Gå in i grottan för att få förstoringsglaset. SJÖJUNGFRU FJÄLLEN (MERMAID SCALE) För att få Sjöjungfru fjällen, byt ut halsbandet (Necklace) som fiskaren gav dig till Sjöjungfrun vid koordinaten 10-M. HALSBAND (NECKLACE) För att få halsbandet, byt fiskekroken som Grandma Ulrira gav dig med fiskaren under bron vid koordinaten 11-O. PEGASUS STÖVLARNA (PEGASUS BOOTS) Pegasus stövlarna hittas vid toppen av Key Cavern, på vänstra sidan. Från starten av Key Cavern kasta en kruka på dörren för att öppna den, gå upp fyra rum och ta trappan. När du kommer ut, gå höger ett rum och ta en annan trappa. När du kommer ut, gå upp ett rum, vänster ett rum, och upp ett rum för att komma in i ett rum med två Dodongo ormar. Besegra ormarna genom att använda dina bomber och dörren till höger kommer att öppna sig. Gå genom dörren till höger för att få Pegasus stövlarna. ANANAS (PINEAPPLE) För att hitta ananasen, byt ut vaxkakan som Tarin gav dig, med kocken. Kockens hus finns i Djurbyn vid koordinaten 14-N. MAGISKT PULVER (MAGIC POWDER) För att få magiska pulvret, måste du först hitta en sömnsvamp. Efter du har fått svärdet från Toronbo stranden, gå till det uppre-vänstra hörnet av Mabe Village för att hitta ingången till mystiska skogen vid koordinaten 1-J. Från skylten vid ingången till mystiska skogen, gå upp tre skärmar, höger två skärmar och gå in i en tunnel. Vid andra sidan av tunneln, plocka upp sömnsvampen (Sleepy Toadstool mushroom) på vänstra sidan av skärmen. Med sömnsvampen, gå till häxans hus (vid koordinaten 6-G) och välj att använda sömnsvampen med A eller B knappen och gå fram till henne och använd sömnsvampen så får du det magiska pulvret. FÖRSTA KRAFTARMBANDET (FIRST POWER BRACELET) Det första kraftarmbandet finns i uppre-vänstra hörnet av Bottle Grotto. För att få det behöver du två små nycklar. Från entrén, gå upp ett rum, höger två rum, ner ett rum, höger ett rum, upp ett rum, höger ett rum och upp ett rum till ett rum med två stenblock nära centrum. Flytta blocken emot varandra för att avslöja en dold trappa. När du kommer ut från passagen, gå upp ett rum och besegra en Hinox med ditt svärd. Gå sen höger ett rum, upp två rum och vänster ett rum till ett rum med två fyrfat. Använd ditt magiska pulver på fyrfaten och besegra de två spökena med ditt svärd för att få fram en kista som innehåller första kraftarmbandet. ANDRA KRAFTARMBANDET (SECOND POWER BRACELET) Det andra kraftarmbandet hittas nära det nedre-högra hörnet i Face Shrine. För att komma dit (från entrén), gå vänster ett rum, ta sen den vänstra vägen upp två rum. Gå vänster ett rum, sedan placera en bomb nära kristall omkopplaren och ställ dig i uppre-högra hörnet. Efter bomben exploderar, gå upp ett rum och använd en bomb för att komma till höger ett rum. Besegra fienderna i det rummet för att få fram en trappa; ta trappan och arbeta dig fram till utgången. Gå upp ett rum för att finna kistan som har det andra kraftarmbandet. BAND (RIBBON) För att få bandet, byt Yoshi dockan som du fick ifrån Trendy Game med Quadruplets mamma vid koordinaten 3-I. ROCS FJÄDER (ROC´S FEATHER) Rocs fjäder hittas nära det uppre-vänstra hörnet i Tail Cave. Du behöver en liten nyckel. Gå upp ett rum och vänster ett rum från entrén. Besegra alla fiender i rummet för att öppna dörren. Gå upp tre till rum, använd lilla nyckeln längs vägen. Knuffa stenblocket längst till vänster ett steg till höger för att öppna den vänstra dörren, gå sen vänster ett rum och besegra Spiny Beetles med din sköld och ditt svärd för att få fram en trappa. Gå till andra sidan av trappan och upp två rum för att hitta Rocs fjäder. SPADE (SHOVEL) Link kan köpa spaden på verktygs affären i Mabe Village. Använd spaden för att gräva upp varierande föremål som rupier eller bomber från marken. Någon i området runt Toronbo stranden kanske vill byta spaden mot ett kraftfullt vapen. TRÄSTAVEN (WOODEN STICK) För att få trästaven, byt bananerna med apan Kiki vid koordinaten 12-H. När han har byggt klart bron kommer han att lämna trästaven efter sig. YOSHI DOCKA (YOSHI DOLL) För att få Yoshi dockan, gå till Trendy Spelet (Trendy Game) vid koordinaten 4-L. Ta Yoshi dockan som är i mitten av spelet. 7 SÅNGERNA FÖRSTA SÅNGEN: MANBOS MAMBO (FIRST SONG: MANBO´S MAMBO) För att få den första sången, "Manbos Mambo", res till Manbos lya vid koordinaten 11-C. För att komma dit (från Crazy Tracy´s Shop - Affär), gå vänster en skärm, upp två skärmar, höger tre skärmar, sedan upp en skärm och gå in i grottan. Efter du har gått in i grottan, gå höger en skärm och ta trappan. Gå höger en skärm och ta en till trappa. Gå höger två skärmar, gå sen ut från grottan genom botten dörren. Gå höger två skärmar och ramla ner från klippan och gå vänster en skärm. Gå in i grottan för att hitta Manbo. ANDRA SÅNGEN: FROG SONG OF SOUL (SECOND SONG: FROG SONG OF SOUL) För att få Frog Song of Soul, res till skyltlabyrinten vid koordinaten 5-M. För att komma dit från Marins hus, gå höger en skärm, upp en skärm, höger en skärm och ner två skärmar. Läs skylten följ sedan riktningarna till nästa skylt och läs den. Läs den, och gå vidare till nästa skylt, och så vidare till Mamus lya. (Det är viktigt att notera att varje pil du kommer att se, pekar direkt till nästa skylt; ifall du måste ta en omväg för att undvika något väghinder, var säker på att återvända till den exakta linjen som du gick på för att hitta nästa skylt.) Tala med Mamu, och han kommer att lära dig Grod Sången av själen (the Frog Song of Soul) för 300 rupier. TREDJE SÅNGEN: WIND FISH BALLAD (THIRD SONG: WIND FISH BALLAD) För att få Vindfiskens ballad, tala med Marin när som helst efter du har fått flöjten. Link måste ha alla åtta instrument för att ordentligt spela balladen och väcka Vindfisken. 8 KARTSYSTEMET Riktningar till ställen på kartan anges oftast i koordinater som "3-F" eller "14-B". Dessa koordinater hänvisar till ställen på en karta med 16 rutor gånger 16. 16*16=256 (Nintendo 256? ;) Alltså 256 rutor. Du kan gärna rita en hemma för att lätt hitta till rätt koordinater. För att göra en rutkarta, ta en bit rutat papper och rita upp en stor fyrkant som är 16 rutor från vänster till höger. Markera rutan från toppen till botten med bokstäverna A till P. Sätt en punkt på t ex "A-6" på ditt papper och jämför med kartan som spelet visar när du trycker på "Select". Och markera översta raden med siffrorna 1 till 16. Lycka till! 9 VAR ALLA SJÖSNÄCKOR FINNS #1. Mabe Village. Hugg ner buskarna söder om affären. Snäckan är gömd under en. #2. Mabe Village. Ta spaden till lilla boden som är förbunden med Madam Meowmeows hus. Där lilla Bow-Wov bor. Gräv där i syd-östra #3. The Tail Cave. Bomba den vänstra väggen i rum 4-D för att hitta sjösnäckan i rum 4-C. #4. Mystiska skogen. Efter ha fått kraftarmbandet, återvänd hit och plocka upp skalet i den södra delen av skogen. #5. Ukuku Prairie. Ta spaden till öppningen nära "Ghost´s Grave", och gräv i området omgivet av plantor. #6. Seashell Shrine. Gå till "Shrine" när du har exakt 5 snäckor för att plocka upp en sjätte. #7. Ukuku Prairie. Ett "X" markerar stället norr om Key Cavern. Använd spaden för att gräva i mitten av korset. #8. Ukuku Prairie. På platån öst om Key Cavern, uggle skylten säger till dig att gräva nära honom. Det finns en snäcka där. #9. Ukuku Prairie. Efter ha besegrat Moblins på skärmen med de släta stenarna, plocka upp en sten för att hitta en snäcka. #10. Ukuku Prairie. Alldeles öst om Seashell Shrine, hugg ner några buskar. Det finns en gömd snäcka där. #11. Seashell Shrine. Gå till "Shrine" när du har exakt 10 snäckor för att plocka upp en elfte. #12. Martha's Bay. På skärmen där du kan se en sjöjungfru staty över bukten, hugg ner buskarna för att hitta en snäcka. #13. Richard's Villa. Efter du har gett de Gyllene löven till Richard, ner i den hemliga passagen. Ta vänstra sidan för en snäcka. #14. Vid Tail Cave. Väster om Tail Cave finns ett ensamt träd. Använda Pegasus stövlarna och spring in i det för att plocka upp en snäcka. #15. Vid Telefonhytten. Alldeles väst om Key Cavern finns ett annat träd nära telefonhytten. Spring in i trädet för att plocka upp en snäcka. #16. Martha's Bay. Gräv i området när Uggel skylten Nord-Öst om Sjöjungfru statyn. #17. Yarna Öknen. Gå till östra gränsen om Yarna Desert och lyft upp ett stenblock för att hitta en snäcka. #18. Face Shrine. Använd det andra kraftarmbandet för att flytta en staty i Face Shrine. Följ stegen för att hitta en snäcka. #19. Vid Key Cavern. Nära Key Cavern finns en ö där en sjösnäcka växer. #20. Martha's Bay. Du hittar en misstänkt ö söder om Marta´s Bay, med en buske på den. Demolera busken för att få snäckan. #21. Ghost's House. Efter du har lämnat tillbaka spöket till hans grav, kommer han att säga till dig att du ska titta i hans hus för en snäcka. Snäckan finns under en kruka. #22. Tal Tal Mountains. Korsa bron till höger om ägget. Plocka upp en sten för att hitta en snäcka. #23. Tal Tal Mountains. Arbeta dig fram till skattkistan genom att gå genom många grottor. #24. Nära Face Shrine. Gå ut ifrån Face Shrine från rum 1-A för att komma till en skattkista. I kistan du ser finns en snäcka. #25. Utanför Kanalet Slott. Nå de hemliga trapporna Syd-Väst om Kanalet Slott genom att använda tuppen (rooster) för att flyga över de 5 hålen. #26. Inne i Turtle Rock. Fall igenom hålen längst till vänster med Hinox för att landa på en kant. Gå norrut för att hitta en snäcka i en skattkista. 10 VAR ALLA HJÄRTBITAR FINNS #1. Mabe Village. Fall ner från brunnen ovanför. Det finns en hjärtbit där nere. Du behöver svärdet för att hugga undan buskarna. #2. Mystiska skogen. Gå in i stocktunneln. Ifall du har kraftarmbandet, flytta stenarna så du får tillgång till skattkistan. #3. Kanalet Slott. När du har fått simfötterna, simma hela vägen runt västra sidan om slottet. Den Syd-Västra skärmen, dyk nära botten på skärmen för att hitta en till del. #4. Fiskedammen. Ifall du fångar alla fiskar i fiskespelet, så kommer sista fisken ha en bit hjärta. #5. Ukuku Prairie. Använd en bomb för att komma in i en hemlig grotta. Använd sen Pegasus stövlarna för att ha sönder kristall- block och hitta en vägg som du kan bomba. Bomba väggen och gå in för att hitta en hjärtbit. #6. Tal Tal Heights Vattengrotta. Efter du har klarat Anglers grotta, gå höger flera skärmar tills du ser en grotta. Gå in i den och dyk under vattnet för att hitta en hjärtbit. #7. Östra Tal Tal Mountains. Korsa repbron och hugg ner buskarna. Nu kan du få en hjärtbit som du har sett ett bra tag. #8. Koholint Prairie. Du behöver Rocs fjäder för att hoppa över hålen som omger denna. Det är öster om Mystiska skogen. #9. Yarna Öknen. Efter besegrat Lanmola, ramla i sandhålet. Bomba norra vägen för att plocka upp en till bit. #10. Djurbyn. Ta vägen utanför östra staketet. Använd Kastkedjan för att nå hjärtbiten. #11. Kyrkogården (Cemetery). Gå till kyrkogårdens hemliga passage och tryck upp gravstenen. Du kan använda kastkedjan för att få den här biten, eller hoppa diagonalt över hålet med Link. #12. Västra Tal Tal Mountains. Efter kommit ut i från Turtle Rock (Sköldpaddsklippan) genom bakvägen, så ser du en hjärtbit. Plocka upp den. 11 GUIDE TILL ALLA NIVÅER NIVÅ 1: TAIL CAVE HUR DU KOMMER IN I TAIL CAVE FÅ MAGISKA PULVRET För att få magiska pulvret, måste du först hitta en sömnsvamp. Efter du har fått svärdet från Toronbo stranden, gå till det uppre-vänstra hörnet av Mabe Village för att hitta ingången till mystiska skogen vid koordinaten 1-J. Från skylten vid ingången till mystiska skogen, gå upp tre skärmar, höger två skärmar och gå in i en tunnel. Vid andra sidan av tunneln, plocka upp sömnsvampen (Sleepy Toadstool mushroom) på vänstra sidan av skärmen. Med sömnsvampen, gå till häxans hus (vid koordinaten 6-G) och välj att använda sömnsvampen med A eller B knappen och gå fram till henne och använd sömnsvampen så får du det magiska pulvret. HITTA TAIL KEY För att få Tail Key, gå till Tvättbjörnen i den mystiska skogen (vid koordinaten 4-G). Använd magiska pulvret som häxan gav dig för att transformera Tvättbjörnen till din vän Tarin och bryta labyrint förbannelsen över skogen. Gå upp en skärm och öppna kistan för att få Tail Key. GÅ IN I TAIL GROTTAN När du väl har Tail Key, gå till kart koordinaten 4-N. För att komma dit från biblioteket, gå ner en skärm, höger tre skärmar, sen tillbaka vänster två skärmar medans du går nedanför träden. Gå ner en skärm och höger en skärm till entrén till Tail Key. Använd Tail Key på statyn som har ett nyckelhål. HUR DU KLARAR TAIL CAVE I TAIL CAVE: SPRICKAN PÅ VÄGGEN För att komma förbi väggen på vänstra sidan om Tail Cave, måste du ha bomber. Tyvärr, så kan du inte få bomber förrän du har klarat nivå två: Bottle Grotto. Efter du klarat Bottle Grotto och fått bomberna från köp mannen i Mabe Village, återvänd till Tail Cave och använd en bomb på väggen. ROCS FJÄDER Se del 6. MARDRÖMSNYCKELN (THE NIGHTMARE KEY) För att hitta Mardrömsnyckeln, behöver du en liten nyckel och Rocs fjäder. Från entrén, gå upp ett rum och vänster ett rum, besegra sen monsterna för att öppna dörren. Gå upp ett rum och höger två rum, och var säker att du går längst upp i rummet. Gå upp ett rum, hoppa över gapet med fjädern, lås upp stenblocket och gå upp för trappan. Gå vänster ett rum och öppna kistan för att få Mardrömsnyckeln. HITTA BOSSEN: MOLDORM För att hitta Moldorm från entrén på Tail Cave, gå upp ett rum och vänster ett rum. Besegra monsterna för att öppna dörren. Gå upp ett rum och höger två rum, och var säker på att du går längst ner i rummet. Lås upp dörren på högra sidan av rummet, gå sedan höger två rum och slåss emot Rolling Bones. Besegra honom genom att hoppa över den rullande pelaren och slå honom med ditt svärd. När han är besegrad, gå upp ett rum till Mardrömsnyckeln dörren. Öppna dörren med din Mardrömsnyckel, och gå in för att slåss emot Moldorm. BESEGRA MOLDORM För att besegra Moldorm, använd din sköld och ditt svärd. Stå med ryggen emot väggen för att skydda dig själv. När Moldorm är inom räckhåll, hugg hans svans med svärdet. Vänta tills han har saktat ner så att han inte knuffar ner dig för då får du slåss emot Moldorm en gång till. Repetera processen tre gånger till för att besegra honom. När du har besegrat honom, får du instrumentet Full Moon Cello. NIVÅ 2: Bottle GROTTO HUR DU KOMMER IN I Bottle GROTTO HITTA BOW-WOW När du kommer tillbaka till Mabe Village efter ha klarat Tail Cave, kommer byborna säga att något hemskt har hänt Madame Meow Meows hund. Bow-Wow. När du talar med Madame Meow Meow, informerar hon dig att Moblins har kidnappat honom och tagit han till deras lya. För att rädda Bow-Wow, gå till Moblins gömställe. För att komma dit från Madame Meow Meows hus, gå vänster en skärm, upp fyra skärmar, höger en skärm, upp två skärmar, höger tre skärmar, upp en skärm och höger en skärm för att hitta entrén till Moblins gömställe. Gå in och utforska en kort distans för att hitta Moblins ledare. Hoppa ur hans vägg när han laddar upp och in i väggen. Medans han är förlamad, slå honom med svärdet. Repetera detta mönster åtta gånger, gå sen till högra rummet och befria Bow-Wow. Efter du har räddat honom, återvänd till Madame Meow Meow i Mabe Village. HITTA ENTRÉN TILL Bottle GROTTO Tala med Madame Meow Meow, ta sedan Bow-Wow ut på en promenad i Goponga träsk vid kart koordinaten 5-C. För att komma dit från Madame Meow Meows hus, gå vänster en skärm, upp fyra skärmar, höger en skärm, upp två skärmar, vänster en skärm, upp en skärm och höger två skärmar till träsk området. Medans Bow-Wow äter upp blommorna i vägen, ta dig till det uppre-högra hörnet av träsket för att hitta ingången till Bottle Grotto. HUR DU KLARAR Bottle GROTTO KOMMA TILL ANDRA RUMMET Det första problemet som många har inuti Bottle Grotto är att komma igenom andra rummet. När du kommer in i andra rummet, använd det magiska pulvret för att tända de båda fyrfaten på plattformen i mitten av rummet och öppna dörren. DEN SISTA LILLA NYCKELN För att få den sista lilla nyckeln från entrén, gå upp ett rum höger två rum, ner ett rum, höger ett rum och upp ett rum för att komma till ett rum med två Mimics. (Mimics är monster som imiterar dina rörelser.) Ladda upp ditt svärd och gör Virvlande Blad tekniken på Mimicerna när de står bakom dig. När du besegrat dem får du en liten nyckel. FÅ FÖRSTA KRAFTARMBANDET Se del 6. MARDRÖMS NYCKELN För att få Mardröms nyckeln från entrén, gå upp ett rum, höger två rum, ner ett rum, höger ett rum, upp ett rum, höger ett rum och upp i ett rum med två block nära rummets centrum. Knuffa blocken emot varandra för att avslöja en hemlig trappa. Ta trappan och när du kommer ut från passagen, gå upp ett rum, höger ett rum, upp två rum, höger tre rum och ner ett rum. Besegra först de kanin-liknande monstren, sedan Keese (fladdermusen) och sen Stalphos (skelettet) i den ordningen för att få fram Mardröms nyckeln. HITTA BOSSEN: ANDEN För att hitta Anden i Bottle Grotto från entrén, gå upp ett rum höger två rum, ner ett rum, höger ett rum, upp ett rum, höger ett rum och upp i ett rum med två block nära rummets centrum. Knuffa blocken emot varandra för att avslöja en hemlig trappa. Ta trappan och när du kommer ut från passagen, gå upp ett rum, höger ett rum upp två rum, sedan höger fyra rum och besegra alla fiender i rummet för att få fram en trappa. Ta trappan och gå in i passagen. För att komma igenom passagen, plocka upp en kruka och bär den till stegen. Stå på plattformen med ansikte; den extra vikten från krukan kommer att få plattformen sjunka till botten. Använd Mardröms nyckeln för att gå upp ett rum och möta Anden. När du har besegrat honom, får du instrumentet Conch Horn. BESEGRA ANDEN För att besegra Anden, vänta tills han är i krukan, hugg då krukan med svärdet. Plocka upp krukan med ditt kraftarmband och kasta den i bakre väggen. Repetera processen två gånger till för att ha sönder Andens kruka och tvinga honom att slåss emot dig. Undvik hans attacker och träffa honom åtta gånger med svärdet för att besegra honom. NIVÅ 3: KEY CAVERN HUR DU KOMMER IN I KEY CAVERN HITTA KANALET SLOTT Innan du kan gå in i Key Cavern, är det flera föremål du måste hitta och byta med. Du behöver följande föremål i denna ordning: En Yoshi docka, ett band, hundmat och några bananer. När du väl har bytt till dig föremålet som du behöver, gå till Richards Villa vid kart koordinaten 7-N. Richard kommer att be dig att gå till hans förra slott och hitta de fem Gyllene löven som han lämnade när han var tvungen att fly. För att komma in i Kanalet slott från Richards hus, gå höger en skärm, upp tre skärmar, höger en skärm, upp två skärmar, höger en skärm, upp en skärm och höger två skärmar för att hitta apan Kiki. Ge bananerna till Kiki för att få honom göra en bro. Efter du kommit över bron, gå upp tre skärmar, vänster en skärm och hugg ner en liten buske för att avslöja en trappgång som leder till slottet. GYLLENE LÖVEN Se del 6. HITTA SLIME KEY Ta de fem Gyllene löven till Richards Villa vid koordinaten 7-N. Tala med Richard för att ge honom löven, flytta sen lådan i toppen av rummet till höger för att få fram en gömd trappa. Gå ner för trappan, gå rakt upp och gå tillbaka. Från trappan, gå vänster en skärm, sen höger två skärmar för att komma ut. Arbeta dig fram till höger till fältet med hål genom att hugga ner buskar; gå ner en skärm, höger en skärm, upp en skärm, sedan vänster en skärm för att hitta en uggel-staty. Gräv framför statyn med spaden för att hitta den gömda Slime nyckeln. HUR DU KOMMER IN I KEY CAVERN För att komma in i Key Cavern, res till koordinaten 6-L och använd Slime Key för att öppna grinden. Från Richards hus, gå upp en skärm vänster en skärm och upp en skärm för att komma till låset. Efter du öppnat grinden, gå ner en skärm, höger en skärm, ner en skärm, höger en skärm och upp tre skärmar. Gå till vänstra sidan av skärmen och gå tillbaka ner en skärm, och hoppa vänster två skärmar tvärsöver de små öarna i dammen för att hitta entrén till Key Cavern. HUR DU KLARAR KEY CAVERN TUFFA STÄLLEN I KEY CAVERN För att öppna dörren i första rummet i palatset, använd kraftarmbandet och kasta en kruka på dörren så öppnas den. För att nå kistan i rummet till höger om startpunkten i Key Cavern, måste du använda Pegasus stövlarna. Efter du hittar dem senare i den här nivån, använd stövlarna för att springa till högra sidan av rummet och förstöra det runda objektet som knuffar iväg dig. När det har blivit förstört, öppna kistan och hitta en liten nyckel. PEGASUS STÖVLARNA Se del 6. MARDRÖMS NYCKELN För att få Mardröms nyckeln från där du hittade Pegasus stövlarna, gå ner ett rum, höger ett rum (använd en bomb), och upp till ett rum med ett stort hål i det. Använd Pegasus stövlarna och Rocs fjäder för att göra ett springande hopp över hålet, gå sen upp ett rum. Efter du har gått upp, gör ett till springhopp över hålet för att nå kistan med Mardröms nyckeln. HITTA BOSSEN: SLIME EYES För att hitta Slime Eyes från starten av Key Cavern, kasta en kruka på dörren för att öppna den, gå sen upp fyra rum och ta trappan. När du kommer ut, gå höger ett rum och ta en till trappa. När du kommer ut, gå upp ett rum och vänster ett rum. Ta pil vägen i uppre-högre hörnet av rummet upp ett, höger ett rum, ner ett rum och ta trappan. När du tar trappan, kommer du till en sid-vy skärm. Ramma det stora sten- blocket med dina Pegasus stövlar, sedan fortsätt höger till utgången. Efter du kommit ut, gå vänster ett rum, sen upp ett rum (använd Mardröms nyckeln) för att hitta Slime Eyes lya. Spring in väggen för att tvinga honom komma fram. När du har besegrat honom, får du instrumentet Sea Lily´s Bell. BESEGRA SLIME EYES För att besegra Slime Eyes, spring in i honom med svärdet och Pegasus stövlarna snabbt fem gånger för att dela honom i två seperata ögon. Efter han delats, använd svärdet och hugg varje öga två till tre gånger var för att göra slut på dem. NIVÅ 4: ANGLER´S CAVE HUR DU KOMMER IN I ANGLER´S CAVE Innan du kan komma in i Angler´s Cave, måste du resa till Djurbyn, få valrossen att flytta på sig, hitta Angler´s Key och hitta entrén till Angler´s Cave. LOKALISERA DJURBYN För att hitta Djurbyn, gå till koordinaten 11-K och hugg ner de små buskarna för att avslöja en trappgång. Gå in i trappgången och gå till andra sidan, gå sen ner två skärmar och höger en skärm för att komma till Djurbyn. Tala med alla i byn för att lära om valrossen som blockerar vägen till Yarna öknen. FLYTTA VALROSSEN För att komma förbi valrossen, behöver du Marins hjälp. Ge vaxkakan till kocken i Djurbyn, tala sen med henne senare för en ledtråd om Marin. Återvänd till Djurbyn och få veta att Marin har gått till havet. Res till Toronbo Shores vid koordinaten 6-P för att hitta Marin. För att komma dit från Marins hus, gå vänster en skärm, ner fyra skärmar, höger en skärm och ner en skärm. Tala med Marin och kommer att gå med på att följa dig till valrossen. (Du måste ha flöjten annars kommer inte Marin att hjälpa dig.) När du återvänder till valrossen, kommer Marin att sjunga. Valrossen kommer att flytta på sig och du kan gå in i Yarna öknen. HITTA ANGLER´S KEY För att få Angler´s Key från där valrossen var, gå höger en skärm, sen upp tre skärmar för att slåss emot Lanmola. När det har blivit besegrat, kommer Angler´s Key att komma fram och falla ner i ett avloppshål nära. Gå i avloppshålet för att landa i ett rum med nyckeln, plocka upp den och gå höger en skärm och ut från grottan. GÅ IN I ANGLER´S CAVE Gå till låset till Angler´s Cave vid koordinaten 12-C. Använd Angler´s Key för att öppna entrén till grottan, gå sedan till koordinaten 12-B. För att komma dit från låset, gå vänster två skärmar, ner en skärm och klättra upp för en stege upp en skärm. Gå vänster två skärmar, upp en skärm och in i grottan. Efter du gått in i grottan, gå höger en skärm och ta trappan, gå sen höger en skärm och ta en annan trappa. Gå höger två skärmar, sen ut från grottan genom botten dörren. När du väl är ute, gå höger tre skärmar och ramla av en klippkant för att landa vid entrén till Angler´s Cave. HUR DU KLARAR ANGLER´S CAVE DET SID-SKROLLANDE RUMMET MED STORA FALLANDE STENBLOCK För att komma förbi sid-skrollande rummet med två stora fallande block, stå till vänster en sekund för att få den falla. Klättra sen uppför stegen ovanför dig, hoppa på toppen av blocken när det rör sig tillbaka uppåt. Hoppa till det lilla blocket ovanför stegen och klättra uppför stegen för att komma ut. FÅ SIMFÖTTERNA Se del 6. FÅ MARDRÖMS NYCKELN För att få Mardröms nyckeln från där du hittade simfötterna, gå ner två rum och vänster ett rum för att komma till ett rum med fem stycken tegelpannor och en pool med vatten på golvet. Gå på tegelpannorna tills en av dem blinkar. När det blinkar gå till en annan tegelpanna och se om den blinkar. När du upptäcker ordningen av stegen som får alla fem tegelpannor att blinka i en rad, avslöjas en hemlig trappgång. (För en ledtråd på ordningen kolla in andra rum som har blinkande tegelpannor.) Ta trappan. När du kommer ut, gå ner ett rum och öppna en kista som innehåller Mardröms nyckeln. HITTA ANGLER FISH För att hitta Angler fisken från Mardröms nyckeln, gå upp ett rum, höger ett rum och upp ett rum, gå sen på en omkopplare för att öppna dörren. Gå upp genom dörren, lås sen upp stenblocket med en liten nyckel och ta trappan. När du kommer ut, gå vänster ett rum, sedan upp ett rum och ta trappan till Angler fiskens lya. När du har besegrat honom, får du instrumentet Surf Harp. BESEGRA ANGLER FISH För att besegra den rasande Angler fisken, stå till vänster om den och hugg den lysande bollen på dess huvud hela tiden. Fisken blinkar när den tar skada. Under striden, den kommer att ramma dig. När den gör det, var redo att undvika blocken som faller ner från ovanför. Det tar ungefär 15 träffar med svärdet för att besegra Angler fisken. NIVÅ 5: CATFISH´S MAW HUR DU KOMMER IN I CATFISH´S MAW HITTA DET VILSNA SPÖKET Innan du kan komma in i Catfish´s Maw, måste du hitta det vilsna spöket och ta honom till hans viloplats. För att hitta spöket, återvänd till dammen i Djurbyn vid koordinaten 14-O. Utforska Djurbyn för att hitta det vilsna spöket. TA HEM SPÖKET Efter du hittat spöket, kommer han att be dig att ta hem honom. Gå till huset vid koordinaten 7-P. För att komma dit från Sale´s Banana Shop, gå höger tre skärmar och ner en skärm. Gå in i huset och låt spöket se sig omkring. Efter en liten stund, kommer han att be dig ta honom till hans grav vid koordinaten 5-G. För att komma dit från Crazy Tracy´s Shop, gå vänster en skärm och ner tre skärmar. Klättra uppför stegen till vänster för att hitta graven. GÅ IN I CATFISH´S MAW För att hitta Catfish´s Maw efter du har tagit tillbaka spöket, gå till Martha´s Bay vid koordinaten 10-N. För att komma dit från Djurbyn, gå vänster en skärm, upp en skärm, vänster en skärm, och hoppa i vattnet. Simma ner en skärm, vänster en skärm och ner en skärm för att hitta entrén. Använd A knappen för att dyka när du simmar nära de stora stenarna längs vänstra sidan av palatset för att hitta en tunnel. Gå genom tunneln för att få tillgång till palatset. HUR DU KLARAR CATFISH´S MAW BESEGRA DET STORA SKELETTET: MÄSTARE STALFOS För att besegra Master Stalfos, det stora skelettet, måste du använda en kombination av svärdet och bomberna. Hugg Stalfos med svärdet för att lämna honom i en hög med ben. När han är nere, placera kvickt en bomb på högen med ben. Du slåss emot honom fyra gånger i Catfish´s Maw. HUR DU FÅR KASTKEDJAN Se del 5. FÅ MARDRÖMS NYCKELN Mardröms nyckeln kan bara hittas efter du har hittat kastkedjan. Från entrén till Catfish´s Maw, gå vänster två rum, upp tre rum, höger ett rum, upp ett rum, vänster ett rum och upp ett rum. Tryck på A knappen för att dyka i det mörka vattnet och hitta ett sid-skrollande område. Lämna det sid-skrollande området till vänster, använd sen kastkedjan för att komma över gapet. Kistan på andra sidan har Mardröms nyckeln. HITTA BOSSEN: SLIME EEL För att hitta Slime Eel från entrén, gå vänster två rum, upp ett rum, vänster ett rum och upp ett rum. Använd kastkedjan för att komma över bron, gå sen upp ett rum och vänster ett rum och slåss emot Gohmas. Skjut Gohmas ögen medans de är öppna med pilbågen, för att besegra dem och öppna en dörr till höger. Gå höger ett rum och ta trappan. När du kommer ut från passagen, gå vänster ett rum och upp ett rum för att hitta Slime Eel. När du har besegrat honom, får du instrumentet Wind Marimba. BESEGRA SLIME EEL För att besegra Slime Eel, stå i ett hörn och vänta tills han sticker ut huvudet. När han gör det, stå direkt framför honom och använd kastkedjan för att dra honom till dig. Det drar ut antingen Slime Eel eller en bedragare. Den riktiga Slime Eel har ett blinkande hjärta. För att besegra bedragaren, hugg det i svansen två gånger med svärdet. För att besegra den äkta, måste du träffa Slime Eels hjärta ungefär 12 gånger med ditt svärd. NIVÅ 6: FACE SHRINE HUR DU KOMMER IN I FACE SHRINE HITTA FACE KEY För att hitta Face Key, gå till det södra Face Shrine vid 13-K. För att komma dit från Djurbyn, gå vänster en skärm, upp tre skärmar, höger fyra skärmar och ner en skärm till ett område fyllt med statyer. Rör statyn för att aktivera dem, och besegra dem med din pilbåge. Arbeta dig upp till uppre-vänstra hörnet i staty området för att hitta en byggnad. Gå in i byggnaden och gå upp två rum för att hitta en stor Armos riddare. Besegra den med pilbågen för att få Face Key. GÅ IN I FACE SHRINE För att hitta Face Shrine från Djurbyn, gå upp två skärmar och hoppa i vattnet. Simma upp en skärm och höger två skärmar. Klättra uppför stegen till en liten ö. Rör Armos statyn längst till vänster för att aktivera den. Besegra den med pilbågen för att avslöja en trappgång. Ta trappan och gå genom grottan för att komma ut på en trång kant. Använd Face Key på nyckelhålet för att öppna Face Shrine´s dörr. HUR DU KLARAR FACE SHRINE TUFFA STÄLLEN I FACE SHRINE För att komma till kistan i det lägre-högra hörnet i Face Shrine, gå ner ett rum från där du ser den. Stolparna framför trappan i det botten-vänstra hörnet måste vara i NER position. Ta trappan, sedan hoppa av kanten till höger för att landa på stolparna som är upp. Använd fjädern för att hoppa över en stolpe till den lägre-högra stegen. Klättra upp för stegen och följ vägen upp ett rum för att hitta kistan. För att flytta de stora elefant statyerna som finns i palatset, måste du ha det andra kraftarmbandet, som hittas på den här nivån. När du har det, kan du lätt lyfta statyerna men inte gå omkring bära på dem. För att lösa pusslet med häst huvudena, plocka snabbt upp dem och kasta dem. När du får dem landa uppåt, öppnas en dörr eller en kista kan dyka upp. Det finns inget knep för att få dem landa rätt. Försök hela tiden tills du lyckas. FÅ DET ANDRA KRAFTARMBANDET Se del 6. FÅ MARDRÖMS NYCKELN För att få Mardröms nyckeln, gå höger två rum från entrén, sedan upp tre rum för att hitta Smasher. Besegra Smasher genom att använda andra kraftarmbandet och kasta tillbaka hans bollar på honom, gå sen upp ett rum. Lyft elefant statyn för att avslöja en trappgång. När du kommer ut från passagen, gå upp ett rum och använd en elefant staty för att öppna dörren till vänster. Gå vänster två rum och ta trappan. När du kommer till andra sidan, gå ner ett rum, vänster ett rum och upp två rum till kistan som har Mardröms nyckeln. HITTA BOSSEN: FACADE För att hitta Facade från entrén, gå först in i warpen som finns där efter du besegrat Smasher. Gå upp ett rum och lyft elefant statyn för att avslöja en trappgång. När du kommer ut från passagen, gå ner ett rum och besegra alla fiender för att öppna dörren till höger. Gå höger ett rum, sedan upp två rum för att hitta Facade. När du har besegrat honom, får du instrumentet Coral Triangle. BESEGRA FACADE För att besegra Facade, undvik de flygande objekten genom att hoppa eller träffa dem med svärdet. När alla objekt är borta, släpps snabbt en bomb vid Facades ansikte. (Han blinkar när han tar skada.) Fem träffar förgör Facade. NIVÅ 7: EAGLE´S TOWER HUR DU KOMMER IN I EAGLE´S TOWER Innan du kan komma in i Eagle´s Tower, måste du lära dig Frog Song of Soul, väcka tuppen och hitta Bird Key. FÅ FROG SONG OF SOUL Se del 7. VÄCKA TUPPEN För att väcka tuppen, återvänd till Mabe Village och besök vindflöjen vid koordinaten 3-J. Knuffa vindflöjen uppåt för att avslöja en gömd trappgång. Ta trappan och gå upp till högen med ben på en höjd platt- form i vattnet. Stå brevid benen och spela Frog Song of Soul för att få tuppen. FÅ BIRD KEY För att få Bird Key efter du fått tuppen, gå till hönshuset vid koordinaten 11-A. För att komma dit från Crazy Tracy´s Shop, gå vänster en skärm, upp två skärmar, höger tre skärmar, sedan upp en skärm och in i grottan. När du är inne i grottan, gå höger en skärm och ta trappan. Gå höger en skärm och ta trappan, gå sedan höger två skärmar och ut från grottan genom botten dörren. När du är ute, gå höger fyra skärmar och klättra upp för stegen en skärm. Gå vänster två skärmar för att hitta hönshuset. Tala med mannen i hönshuset, gå sen in i grottan nedanför. Använd hönan (stå emot den och tryck på A) och följ vägen till kistan som innehåller Bird Key. GÅ IN I EAGLE´S TOWER För att hitta Eaglés Tower, gå till 15-A. För att komma dit från hönshuset, ta trappan ner till den lägre nivån, gå sen höger två skärmar. Gå ner en skärm, sen höger en skärm och in i grottan. Gå höger en skärm och ut från grottan. Gå höger igen och ta trappan och gå in i grottan. Arbeta din väg till berget genom flera korta grottor tills du kan nå den lilla byggnaden vid koordinaten 16-A. Gå vänster en skärm och använd Bird Key på hålet för att rotera tornet och hitta entrén. HUR DU KLARAR EAGLÉS TOWER KROSSA DE FYRA PELARNA I det uppre-högra hörnet på andra nivån, finns klotet på en upphöjd plattform. Bär klotet till de fyra rummen i centrum av andra våningen och kasta den på alla fyra pelarna. De första tre pelarna är rätt så lätta att komma till, men den sista i lägre-vänster är väldigt svår. För att komma till den, bär klotet till rummet med tre-av-samma-slag monster. Kasta klotet över gapet till toppen centrum av rummet, besegra sen monstren genom att få dem att passa. Gå vänster ett rum, upp två rum, sen gå höger ett rum och bomba ett hål i lägre-vänstra hörnet i rummet. Gå ner två rum, använd en till bomb längs vägen, för att komma tillbaka till rummet där du lämnade klotet. Använd kastkedjan över gapet, plocka sen upp klotet och bär det upp ett rum till den sista pelaren. Förstör pelaren för att ändra tredje nivåns layout. FÅ SPEGEL SKÖLDEN Se del 5. FÅ MARDRÖMS NYCKELN För att få Mardröms nyckeln från entrén till tredje våningen, gå upp ett rum och höger ett rum för att hitta Grim Creeper. Besegra alla sex fladdermöss för att skrämma iväg honom, öppna Warpen och öppna en dörr som går uppåt. Gå upp genom dörren, knuffa sen två block emot varandra för att avslöja Mardröms nyckeln. HITTA BOSSEN: EVIL EAGLE För att hitta Evil Eagle från entrén till Eaglés Tower, gå på Warpen som du öppnade när du besegrade Grim Creeper. När du kommit till andra sidan av Warpen, gå vänster två rum, sen upp ett rum med Mardröms nyckeln. Stå i det uppre-vänstra hörnet i rummet och använd kastkedjan för att korsa till topp-högre hörnet. Gå ner ett rum, höger ett rum och ta trappan för att hitta Evil Eagle. När du har besegrat honom, får du instrumentet Organ of Evening Calm. BESEGRA EVIL EAGLE För att besegra Evil Eagle, är det extremt viktigt att undvika bli bort- blåst från tornet av vinden hans vingar skapar. När Eagle flyger förbi dig, träffa honom med kastkedjan eller bumerangen. När han bomb-dyker emot dig, undvik attacken och försök träffa honom. Ifall han svävar ovanför dig och blåser vindar mot dig, använd din spegelsköld och gå in i vinden för att inte bli bortblåst från kanten. Det är väldigt svårt att undvika men, med träning kan du göra det. Ifall du faller av, återfår Eagle sin hälsa och du måste börja om från början. NIVÅ 8: TURTLE ROCK HUR DU KOMMER IN I TURTLE ROCK Turtle Rock finns vid västra änden av Tal Tal Mountains, vid koordinaten 1-B. För att komma dit från hönshuset, gå vänster en skärm och använd kastkedjan för att komma över gapet till vänster. Gå vänster en skärm för att hitta Marin. Ta dig över till henne för att rädda henne, gå sedan vänster en skärm och hugg ner busken för att avslöja en gömd trappgång. Gå in i trappgången, och arbeta dig fram till andra sidan. När du väl är ute, gå vänster, sedan uppför stegen till en kista. Gå vänster en skärm, hoppa nerför en klippa och gå ner en skärm. placera en bomb vid topp-mitten av skärmen, gå sen in i hålet för att hitta en enorm flamma. Använd din spegelsköld för att gå säkert genom flamman, gå sen vänster och ta trappan. Följ vägen som går till vänster tills du når en enorm sten med ett sköldpadde huvud och två armar som sticker ut från den. Spela Frog Song of Soul för att väcka sköldpaddan, förstör den med svärdet för att öppna Turtle Rock. HUR DU KLARAR TURTLE ROCK FÅ DE SMÅ NYCKLARNA Få tillräckligt med nycklar för att utforska Turtle Rock är väldigt svårt. För att hitta första nyckeln (från start), gå upp ett rum, vänster ett rum, upp ett rum, vänster ett rum, ner ett rum, vänster ett rum, upp ett rum och besegra alla fiender i rummet. För att hitta den andra lilla nyckeln (från start), gå upp två rum, höger tre rum (använd bomber), ner ett rum (använd bomber) och fyll rummet med golv för att avslöja en liten nyckeln. För att hitta den tredje lilla nyckeln (från start), gå upp två rum, höger ett rum, upp ett rum, höger två rum, upp två rum och besegra mumierna. För att hitta den fjärde lilla nyckeln (från tredje lilla nyckeln), gå vänster fyra rum och ta trappan utanför. Gå höger och in i Turtle Rock igen, kasta sedan ner bomber till Dodongo ormarna för att besegra dem och få fram en kista som har lilla nyckeln. För att hitta den femte lilla nyckeln (från fjärde lilla nyckeln), gå vänster tre rum och ner ett rum. Skjut statyn vid toppen av rummet för att få fram den lilla nyckeln. För att hitta den sjätte lilla nyckeln (från femte lilla nyckeln), gå vänster ett rum och öppna kistan. Efter du har hittat magiska staven, kan du hitta den sjunde lilla nyckeln. För att få den (från start), gå upp ett rum, vänster ett rum, upp ett rum, vänster ett rum, upp ett rum och tänd de två fyrfaten med magiska staven för att få fram den lilla nyckeln. FÅ MAGISKA STAVEN Se del 5. FÅ MARDRÖMS NYCKELN För att få Mardröms nyckeln (från start), gå upp två rum och höger ett rum. Använd det blinkande blocket för att skapa en väg till höger, gå sedan höger ett rum och ta trappan. När du kommer ut, gå vänster ett rum för att hitta Eld Cephalopoden (det ser ut som en skalbagge som cirklar i rummet). För att besegra den, stå i det lägre-högra hörnet av rummet och träffa den bakifrån flera gånger när den när går förbi för att öppna en dörr som går upp. Gå upp ett rum. Knuffa det blinkande blocket för att fylla tomma ställen i rummet och få Mardröms nyckeln. HITTA BOSSEN: HOT HEAD För att hitta Hot Head (från entrén), gå upp två rum och höger ett rum. Använd det blinkande blocket för att skapa en väg till höger, gå sedan höger ett rum och ta trappan. Använd magiska staven för att gå vänster genom is kuberna. När du kommer ut, gå upp ett rum för att hitta Hot Head. När du har besegrat honom, får du instrumentet Thunder Drum. BESEGRA HOT HEAD För att besegra Hot Head, måste du skydda dig själv med spegel skölden och kontra med magiska staven. Blockera hans attacker, och attackera snabbt med magiska staven. Snabbhet är nyckeln, för att han delvis helar han sig själv när han går tillbaka i lavan. (Hans energi blir återställd.) ÄGGET HUR DU KOMMER IN I ÄGGET Ägget finns vid toppen av berget Tamaranch, vid kart koordinaten 7-A. För att komma in, stå framför det och spela the Ballad of the Wind Fish. HITTA BOSSARNA För att hitta sista bossens lya, måste du framgångsrikt utforska den upprepande passage labyrinten inne i ägget. För att hitta lösningen, återvänd till biblioteket i Mabe Village (vid koordinaten 1-L). Läs boken i det lägre-högra hörnet av biblioteket som heter "Dark secrets and Mysteries of Koholint Island". Ifall du har förstoringsglaset, så kan du läsa en urgamla texten. Informationen i boken ger dig lösningen till labyrinten. (Notera: Dessa riktningar varierar från spel till spel, så ifall du slutar spelet för en dag, måste du återvända till biblioteket för att få nya riktningar.) BESEGRA BOSSARNA Den sista bossen transformerar till många olika former. Den följande listan beskriver varje form och ger dig hjälp så att du kan besegra dem. Första formen: För att besegra Giant Gel, undvik hans attacker när han studsar omkring i rummet. När det än rör vid golvet, använd ditt magiska pulver. Tre träffar från ditt magiska pulver besegrar den. Andra formen: För att besegra Agahnims skugga, undvik hans attacker medans du försöker reflektera hans eldbollar med svärdet eller spaden. Fem träffar upplöser Agahnim. Tredje formen: För att besegra Moldorms skugga, undvik den medans den studsar omkring i rummet. Använd spegel skölden för att skydda dig och träffa hans svans med svärdet. Det krävs mer än ett dussin träffar för att besegra Moldorm. Fjärde formen: För att besegra Ganons skugga, utrusta dig med svärdet och Pegasus stövlarna. Undvik hans attacker medans du oupphörligen springer in i honom med stövlarna och svärdet. Även fast han attackerar obarmhärtligt, krävs ungefär tolv träffar för att besegra honom. Femte formen: För att besegra Lanmolas skugga, undvik hans attacker medans den jagar dig omkring i rummet. När du får chansen, träffa honom med magiska staven. Det tar bara en träff från magiska staven för att besegra den. För att besegra Dethl, utrusta med pilbågen och fjädern. Hoppa över armarna medans de roterar runt i rummet. När ögat i centrum av kroppen öppnas, skjut det med dina pilar. Var väldigt försiktig, det tar mer än 20 träffar för att övervinna Dethl och få hemligheten om Koholint ön. Äntligen, står du framför din sista motståndare, eller hellre motståndare. De säger: "We were born of nightmares... To take over this world, we made the Wind Fish sleep endlessly! If the Wind Fish doesn´t wake up, this island will never disappear! We would have been the masters of this place... But you had to come here and disrupt our plans! Heh heh! You can never defeat us!!! Let´s rumble!" Det här säger ugglan när du klarat sista bossen: "Hoot! Young lad, I mean... , the hero! You have defeated the Nightmares! You have proven your wisdom, courage and power! ... ... ... ... As part of the Wind Fish´s spirit, I am the guardian of his dream world... But one day, the Nightmares entered the dream and began wrecking havoc. Then you, , came to rescue the island... I have always trusted in your courage to turn back the Nightmares. Thank you, ... My work is done... The Wind Fish will wake soon. Good bye... Hoot! ... ... ... ... ... ... ... ..." Och Vindfisken säger: "I AM THE WIND FISH... LONG HAS BEEN MY SLUMBER... IN MY DREAMS... AN EGG APPEARED AND WAS SURROUNDED BY AN ISLAND, WITH PEOPLE, ANIMALS, AN ENTIRE WORLD! ... ... ... ... BUT, VERILY, IT BE THE NATURE OF DREAMS TO END! WHEN I DOST AWAKEN, KOHOLINT WILL BE GONE... ONLY THE MEMORY OF THIS DREAM LAND WILL EXIST IN THE WAKING WORLD... SOMEDAY, THOU MAY RECALL THIS ISLAND... THAT MEMORY MUST BE THE REAL DREAM WORLD... ... ... ... ... COME, ... LET US AWAKEN... TOGETHER!!" "PLAY THE EIGHT INSTRUMENTS! PLAY THE SONG OF AWAKENING!!" Grattis, du har löst spelet! 12 VAD NINTENDO MAGASINET TYCKTE Nintendo Magasinet var en svensk TV-spelstidning som tyvärr är nerlagd. Sveriges bästa TV-spelstidning just nu är Super PLAY i stället för Nintendo Magasinet. Super PLAYS hemsida --> http://www.atlantic.medstroms.se/splay NM Nr. 11-12 1993 Recensionen var i bilagan Power Player 40-41, som bara prenumenanter fick med tidningen. 10 är det högsta betyget. Grafik 9,0 Ljud 9,0 Spelkontroll 9,0 Underhållning 10,0 Patricks betyg Spelet jag väntat på så länge svarade upp till alla mina förväntningar och lite till. Fak- tum är att spelet är av nästan samma höga klass som A Link to the Past och detta till en liten bärbar maskin som inte ens har möj- ligheten att visa några färger. Detta måste ses som en bragd. Nintendo har gjort det igen! Ett toppspel som kommer att räcka mycket längre än julmaten. ________ _Betyg:10_ Tobias betyg Det här är utan tvivel det bästa Game Boy-spelet jag spelat. Link´s Awakening är en värdig uppfölja- re på A Link to the Past trots att det är till en 8-bitarsmaskin med svart-vit skärm. Grafiken är suverän precis som musiken och framförallt är spe- let så otroligt kul. Det går bara inte att slita sig när man väl börjat. Jag rekommenderar att ni sätter Link´s Awakening tillsammans med Mario All Stars högst upp på julens önske- lista. För bättre julklappar får man leta efter. ________ _Betyg:10_ Alla andra TV-spelstidningar gav också Zelda 4 toppbetyg! Bergsalas hemsida --> http://www.nintendo-se.com 13 EMULATORER En emulator är ett program som "lurar" din dator att den är något annat än vad den egentligen är och som möjliggör att du får spela alla gamla TV-spel och arkadspel. Det finns också emulatorer för: Nintendo 64, GameGear, Commodore 64, och PsX med flera. Och var hittar man alla dom här frågar ni? På Internet så klart genom att söka i en sökmotor till exempel http://www.altavista.digital.com, www.evreka.com http://www.lycos.se, http://www.yahoo.com eller http://www.webcrawler.com. Ifall du är intresserad av emulatorer så besök då http://www.davesclassics.com för information om jättemånga olika emulatorer. Du kan även ladda ner den emulator du vill ha. Ifall ni har en dator hemma men inte har Internet-abbonemang så kan ni kolla på orten där ni bor, och titta ifall det inte finns ett Internet C@fe där man kan för en mindre summa få surfa och ladda hem det man vill ha. Härifrån kan du få tag på Game Genie koder: http://www.galoob.com Det är företaget som har uppfunnit Game Genie. Sök gärna i en sökmotor efter spel så hittar du till nya spelsajter. Eller chatta med mIRC på Undernet på kanalerna #emu #emuroms #emutech #consolcopiers eller på #emulation med annat folk som också håller på och emulerar så att säga. Mirc kan laddas ner gratis för Windows 3.X och Windows 95 & 98 ifrån http://www.mirc.co.uk De bästa emulatorerna för: NES (Nintendo Entertainment System) = NESticle och fwNES Game Boy = VGB-DOS, GameBoy 97 och No$gmb Super Nintendo = Snes9X och Zsnes Mega Drive = Genecyst Enligt min åsikt. Jag hoppas att ni har en PC och minst 486DX2 processor och 8 Meg i RAM så ska det inte vara några problem att spela NES och GameBoy-spel. Eftersom PC är mycket bättre än Macintosh och allt annat tjafs, så finns de flesta och bästa emulatorerna till PC. Oftast för MS-DOS. Det är lagligt att ha en emulator. Ifall du ska ha några ROMs alltså spel, så måste du ha originalspelet. Då kan du ha spelet på din hårddisk som backup kopia. Ifall du inte har själva spelet så är det olagligt. 14 GAME GENIE KODER FAO-999-4C1 Evig energi 09C-56B-E6E + 09C-74A-E6E Alla föremål du får startar vid maximal kraft--när du får ett föremål, måste du ha en ledig plats (antingen A eller B) 054-EE9-E6E Få 5 rupier för varje rupie 324-EE9-E6E Få 50 rupier för varje rupie FF4-EE9-E6E Få 255 rupier för varje rupie FAF-BDA-4C1 + FAF-B2A-4C1 Oändligt med rupier (rupier blir inte avdragna för inköp du har råd med) The Legend of Zelda is a trademark of Nintendo of America Inc. Ifall du vill ha koder till Zelda 1, 2 och/eller 3 eller andra spel, så besök Galoobs hemsida på http://www.galoob.com 15 ZELDA 5 1998 så kommer Zelda 5 att släppas i hela världen. Tack vare Nintendo 64:as kapacitet så kommer nog Zelda - The Ocarina of Time att bli världens bästa spel någonsin! Det är bara Shigeru Miyamoto som kan överträffa sina egna spel. Ingen annan kan göra bättre spel än Zelda och Mario! Zelda 5 är helt 3D och man kan rida på en häst. Zelda 5 kommer till 64DD i en uppgraderad version. Game Boy Color är Game Boy Pocket fast med färg. En ny färg version av Zelda 4 är under produktion. Man reser emellan två tids-perioder i Zelda 5, och i den ena är Link vuxen och kan hantera lite tyngre vapen. Men i den andra tiden är Link ung och orkar inte bära så tunga vapen. I Zelda 5 så använder man den analoga kontrollen. Kamera-vinklarna är tyvärr bestämda och man kan inte ändra dem som i Super Mario 64. Själva spelet har jag hört ska vara i "guld" som Zelda 1 & 2. Zelda 5 har inbyggt batteri-minne. Det är bra eftersom man inte behöver lägga ner pengar på ett minnes-kort! Zelda 5 är alltså ett spel att se fram emot! Man kan undra var Nintendo hade varit idag ifall Shigeru Miyamoto inte jobbat där. Ett stort tack till Shigeru Miyamoto för hans arbete inom TV-spelsbranschen. Han är den bästa TV-spelsskaparen någonsin! Tänk på att det blir roligare att klara spelet på egen hand utan hjälp av någon guide, men ifall ni kör fast så kan ni ta hjälp av guiden. Denna guide är översatt och komponerad av mattiac@usa.net