+----------------------------------------------------------------------------+ | | | ESCAPE FROM MONKEY ISLAND | | | | FAQ/Walkthrough voor PlayStation 2 – Geschreven door Patt3rson | | | | Laatste versie, sinds 9 januari 2006 – Copyright Patt3rson | | | | patt3rson(at)gmail(punt)com – www.gamechoice.nl | | | +----------------------------------------------------------------------------+ ============================= = I N H O U D S O P G A V E = ============================= ___________________ \ 1 / INTRODUCTIE / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ 1A – Rechten 1B – Toevoegingen 1C – Voorbereiding ____________ \ 2 / GAME / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ 2A – Verhaal 2B – Personages 2C – Besturing ___________________ \ 3 / WALKTHROUGH / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ 3A – Proloog 3B – Act I: Things To Do On Mêlée Island When You’re Dead 3C – Act II: Enter The Manatee 3D – Act III: Escape From Monkey Island 3E – Act III+: Guybrush Kicks Unusually Large Butt __________________ \ 4 / AFSLUITING / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ 4A - Slotwoord 4B - Credits ============================= = 1 = I N T R O D U C T I E = ============================= ___ /_1_\__________ \ A / RECHTEN / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Het schrijven van FAQ’s en walkthroughs vergt veel tijd en moeite, schrijvers steken er dan ook een hoop werk in. Werk stelen van anderen is uit den boze en één van de ergste misdaden die je in het schrijven kunt begaan. Bovendien is het strafbaar, want alle bestanden op sites vallen onder de internationale wet van kopieerrechten en gebruik zonder toestemming is dus aan te vechten via de rechtbank. De nieuwste versie van dit bestand is meestal te vinden op http://www.gamefaqs.com. Voor vragen en of opmerkingen over dit bestand, waaronder ook de walkthrough, kan men ook terecht op onderstaand adres. Alleen serieuze vragen waarvan het antwoord niet in dit bestand te vinden is zullen worden behandeld. Dit document mag niet verspreid of gekopieerd worden in delen of in het geheel. Dit bestand mag alleen geprint of opgeslagen worden voor eigen gebruik. Voor gebruik op andere manieren of locaties moet eerst schriftelijke toestemming van de auteur verkregen worden. Toestemming kan aangevraagd worden op onderstaand adres, maar wordt niet gegarandeerd! Tref je het bestand op een andere plek aan dan de locaties die hier onder staan weer gegeven laat het dan weten via hetzelfde adres. [CONTACTADRES] patt3rson(at)gmail(punt)com [TOEGESTANE LOCATIES VAN DIT DOCUMENT] http://www.gamechoice.nl http://www.gamefaqs.com http://www.neoseeker.com ___ /_1_\_______________ \ B / TOEVOEGINGEN / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Omdat PlayStation Clan niet meer bestaat en het tegenwoordig GameChoice is heb ik de links en namen daarvan aangepast. Ook is Menneke Cheats uit de officiële toegestane locaties van de walkthrough verwijderd en heb ik mijn e-mail adres geupdate als dat nog niet gedaan was. ___ /_1_\________________ \ C / VOORBEREIDING / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Voor een review en beoordeling van de game ga je naar http://www.gamechoice.nl. Lees eerst onderstaande tips voordat je met de game of het lezen van de walkthrough begint. Deze aanwijzingen bevatten waardevolle informatie over het gebruik van de FAQ of de game. De game maakt gebruik van beide analoge pookjes. Zowel met de pijltjes als met de linker stick kan je Guybrush, het speelfiguur, bewegen. Als je bij bruikbare dingen in de buurt staat of als je andere opties hebt worden deze in een lijstje weergegeven. Met het rechter pookje kan je op en neer gaan in dit lijstje om de optie die jij wilt te selecteren. Guybrush kan met voorwerpen en andere dingen op drie manieren omgaan. Met kruisje krijg je de standaard actie die je geselecteerd hebt in het lijstje, meestal heeft dat te maken met kijken. Vierkantje is er om voorwerpen op te rapen als dat mogelijk is. Lukt het niet een voorwerp op te rapen, dan kan je dit voorwerp meestal meteen ter plekke gebruiken en dat doe je met driehoekje. Het overslaan van tekst en filmpjes kan, ook al is het geen goed idee omdat het getoonde of vertelde waardevolle informatie kan bevatten. Soms ben je echter sneller klaar met lezen en is de persoon nog steeds bezig die zin uit te spreken. Met L1 kan je er voor zorgen dat je een zin verder gaat in het gesprek. Filmpjes zijn door te spoelen met Select. =============== = 2 = G A M E = =============== ___ /_2_\__________ \ A / VERHAAL / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Guybrush Threepwood, Mighty Pirate, komt net terug van zijn huwelijksreis met zijn vrouw Elaine Marley. Het blijkt dat ze door haar lange afwezigheid dood verklaard is, waardoor ze haar positie als gouverneur praat is geraakt. Jij gaat op pad om dit ongedaan te maken en krijgt daarbij de erfenis van haar opa in handen. Deze bevat het geheim tot de Ultimate Insult, een machtig wapen waarmee de eigenaar iedereen angst in kan boezemen en laten doen wat hij wil. De Australiër Ozzie Mandrill heeft zijn zinnen op dit hebbeding gezet en slaat de armen ineen met oude bekende LeChuck om zijn doel te bereiken. Guybrush bezoekt opnieuw Monkey Island om hier een stukje voor te steken. ___ /_2_\_____________ \ B / PERSONAGES / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ [GUYBRUSH] Guybrush Threepwood is de held van de Monkey Island serie en dus deze keer ook weer. Getrouwd met Elaine Marley en in het bezit van vreemde humor. [LECHUCK] Charles L. Charles is de tegenkandidaat van Elaine, maar het blijkt een vermomming van Guybrush’ aartsrivaal LeChuck. [OZZIE] Een Australiër met de grote droom van het Caribische gebied een amusementspark te maken en alle piraten uit te roeien of opnieuw op te voeden. [ELAINE] De vrouw van Guybrush en gouverneur van Mêlée Island. Ze houdt van Guybrush, maar ze heeft duidelijk de broek aan en vindt hem soms achterlijk. [PETE] Pegnose Pete werkt voor Ozzie Mandrill en berooft vermomd als Guybrush de bank. Door zijn neusprothese wordt hij echter gesnapt. [JOJO] Jojo Jr. is de apenprins van Monkey Island en de beste in Monkey Kombat totdat jij hem verslaat. [HORATIO] H.T. Marley is de opa van Elaine en is mysterieus verdwenen. Door zijn initialen staat hij ook bekend als Herman Toothrot. [IGNATIUS] Ignatius Cheese is eigenaar van de Scumm Bar en ondertussen navigator. Hij komt bij je bemanning nadat je hem verslagen hebt in Insult Arm Wrestling. [CARLA] Bekend uit eerdere Monkey Island games. Opnieuw maakt ze deel uit van je bemanning nadat je haar een makkelijk overheidsbaantje hebt gegeven. [OTIS] Ook bekend uit eerdere games, maar zijn Monkey Island trauma is duidelijk groter dan dat van Carla. [TIMMY] Timmy is een aapje die duidelijk een bekende is van Guybrush en Elaine. Hij duikt overal op waar Guybrush ook komt. [DAVE] Deadeye Dave is de blinde eigenaar van de prothesewinkel op Lucre Island en zijn neus is erg waardevol, zijn Abomination Of Nature niet. [MEATHOOK] Schijnbaar ook een bekende uit de Monkey Island reeks. Hij mist zijn handen, maar toch is hij een goed kunstenaar. [MURRAY] Murray de pratende schedel kwam al eerder voor in Monkey Island games en hij is nu portier bij het Planet Threepwood restaurant. [STAN] Ook Stan is bekend van eerdere Monkey Island games en geeft Guybrush nu een praatje en een foldertje om hem onroerend goed aan te smeren. [JUMBEAUX] Jumbeaux LeFeet is de zoon van de legendarische piraat Tiny LeFeet en zijn papegaaien zijn zeer speciaal. [CANARD] Inspecteur Canard houdt je vast op Lucre Island totdat je jouw onschuld hebt kunnen bewijzen. [MARCO] Marco de Pollo is een schoonspringer die vroeger gepest werd en waarvan jij nu moet winnen. [ALLEGRO] Allegro Rasputin is de dode priester die nog steeds werkzaam is in de kerk van LeChuck op Monkey Island. [BRITTANY] Bewoonster van Lucre Island en werkzaam als bankmedewerker. Een lokale schaakspeler is helemaal weg van haar. [CASABA] Een admiraal van een schip dat voor Jambalaya Island ligt en piraten beschiet op een nabijliggend eiland. [HELLBEARD] Op een klein dor eilandje waar verschoppelingen zitten tref je Hellbeard aan, een poppenkastspeler die met Guybrush en LeChuck poppetjes speelt. [RIVERS] Mevrouw Rivers is de lerares op de school om piraten te hervormen. Jij bent haar op één na slechtste student en trapt steeds in je valse brandalarm. [MUNGLE] Één van je klasgenoten tijdens de lessen van mevrouw Rivers. Hij zakt omdat hij te lomp en stom is. [YANGJA] Je andere klasgenoot op piraten hervormschool. Zij is beter dan Mungle, maar zakt vanwege haar slechte houding. ___ /_2_\____________ \ C / BESTURING / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Hieronder staan alle knoppen van de PlayStation controller. Niet alle knoppen hoeven een functie te hebben in het spel zelf! Dit zijn de standaard instellingen, het is mogelijk dat de besturing naar eigen wens in te stellen is! Check de handleiding of de menu’s om er achter te komen hoe. PIJLTJES: Boven - Beweeg speelfiguur naar boven Beneden - Beweeg speelfiguur naar beneden Links - Beweeg speelfiguur naar links Rechts - Beweeg speelfiguur naar rechts SYMBOLEN: Driehoekje - Gebruiken Kruisje - Interactie Vierkantje - Oprapen Rondje - Bekijken SCHOUDER: L1 - Zin doordrukken L2 - Inventaris R1 - Omhoog in optielijst R2 - Omlaag in optielijst STICKS: L3 - Wereldkaart Linker Analoog - Beweeg speelfiguur R3 - Interactie Rechter Analoog - Selecteer in optielijst FUNCTIE: Start - Pauze Select - Filmpjes doordrukken =========================== = 3 = W A L K T R O U G H = =========================== ___ /_3_\__________ \ A / PROLOOG / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Na de intro zit je vastgebonden aan de mast van een schip. Ondertussen is je vrouw Elaine aan het vechten. Zodra je de controle hebt trap je met driehoekje de bak met hete kolen links in beeld om. Hierdoor vallen de kolen op de grond, waarna je met vierkantje een kool opraapt en met je voeten in de lucht houdt. Draai dan naar rechts richting het kanon en kies er voor de kool naar het geladen kanon te schoppen. Hierdoor worden de vijanden verslagen en ga je door naar het eerste echte deel van het spel. ___ /_3_\_______________________________________________________ \ B / ACT I: THINGS TO DO ON MÊLÉE ISLAND WHEN YOU’RE DEAD / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Je komt aan op Mêlée Island en wordt alleen begroet door Timmy het aapje. Hij neemt je mee naar het huis van de gouverneur, daar staat een vent het huis te bekogelen. Zodra je de controle terug hebt vraag je aan de man om er mee te kappen, daarna vraag je wat er voor nodig is om hem te laten stoppen. Daarna ga je over op wat de nummers zijn die hij mompelt. Breek het gesprek af en loop naar rechts, door de poort en naar Mêlée Town. Bij de splitsing ga je rechts het beeld uit en loop je helemaal door naar de Scumm Bar. Rechts achter in de bar zit een dronken vent, spreek hem aan en vraag hem naar de Pretzels. Check z’n ballon en keer dan terug naar de ingang van de bar. Praat daar met de kleine darter en na zijn opmerking zeg je dat hij bezig is met het maken van gaatjes in de muur. Vraag daarna waarom er zoveel gaatjes zijn en daarna geef je ze de opdracht om de ballon te raken. Kap het gesprek af en keer terug naar de man waar de ballon was, je kan nu de Pretzels oprapen en er mee de bar verlaten. Op je weg naar links kom je twee bekende piraten tegen. Spreek ze aan en zeg dat ze je bekend voor komen, daarna zeg je dat je samen een cruise naar Monkey Island gemaakt hebt. Als ze uitgepraat zijn vraag je ze of ze zich aansluiten bij je bemanning. Eerst weigeren ze, maar biedt ze overheidsbaantjes aan en ze gaan mee. Beëindig het gesprek en loop helemaal naar links om uit te komen op de wereldkaart. Rechts op het eiland is de haven, ga daar naar toe en raap de lekke binnenband op die links naast het huisje ligt. Keer hiermee terug naar het huis van de gouverneur dat je meteen vanaf de kaart kunt bereiken. Benader het huis dichterbij en gebruik daar de lekke binnenband op de vreemd uitziende cactus. Als de band geplaatst is ga je naar het kanon en bied je de vent de Bowl Of Jerky Pretzels aan. Deze moet je eerst via L2 uit je inventaris halen voordat je ze aan kunt bieden. Terwijl hij weg is rommel je wat met de katapult. Hij gaat op de cactus mikken, waardoor de rots terug komt en het kanon onschadelijk maakt. Elaine komt opdagen en ze geeft wat nuttige informatie. Ga via Mêlée Town naar de Scumm Bar en praat met de piraat die links achterin zit, meneer Cheese. Vraag hem ook of hij zich aansluit bij je bemanning en zeg hem de waarheid dat je naar Lucre Island gaat. Hij zegt echter dat hij niet kan, vraag hem waarom en daarna waarom hij dat denkt. Daarna wil je natuurlijk weten hoe je hem kunt overtuigen toch mee te gaan naar Lucre Island, maar vraag hem eerst naar Insult Arm Wrestling. Als je dat in die volgorde doet kan je aanbieden om dat spel te spelen en dat hij mee moet als je wint. Dat accepteert hij, dus nu moet je Insult Arm Wrestling tegen hem doen. Het principe is simpel en grappig, dus ik zal niet de oplossingen geven maar wel zeggen hoe het werkt. Jij mag eerst een opmerking maken waarop Cheese dan reageert. Als dit de juiste reactie is neemt hij de overhand, daarna mag hij een opmerking maken. Het winnen zit hem echter in de reacties die jij kiest op zijn opmerkingen, dus probeer te bepalen welke reactie goed aansluit op zijn opmerking en als je de juiste kiest kom je een stapje dichter bij de overwinning. Als je dit vaak genoeg achter elkaar wint dan win je ook het spel. Weet je het juiste antwoord op een opmerking niet, dan kan je proberen deze opmerking later zelf te maken en te hopen dat Cheese het goede antwoord geeft. Na het behalen van de overwinning sluit Cheese zich bij je aan, dus verlaat de bar en keer terug naar het huis van de gouverneur. Via de voordeur ga je naar binnen en loop je naar de rechter kant van de kamer. Links naast het raam staat een kastje met porselein en ook een overheidsdocument. Raap dit op en laat het aan Elaine zien nadat je het zelf gelezen hebt. Hierdoor zal Elaine het tekenen, stop het document weg en praat met Elaine. Zeg dat je problemen hebt met het krijgen van een schip, omdat je er geen in beslag mag nemen. Je krijgt van haar een item, stop dan het gesprek en ga terug naar Mêlée Town. Keer terug naar Carla en Otis, rechts bij de splitsing, en pak het Signed Cushy Government Job Contract er bij om het aan hen te kunnen geven. Je hebt nu de bemanning bij elkaar en voor het schip moet je naar de haven. Geef het Mêlée Island Gubernatorial Symbol aan de vrouw bij het hutje. Ze laat je zien welk schip van jou is en ook je bemanning komt opdagen. Daarna vaar je naar Lucre Island, waarna je weer verder kunt spelen. Rechts boven in beeld ga je de trap op. Hier loopt een eend rond die je op moet rapen en loop dan helemaal naar links door het dorp. Verderop staat rechts in beeld een blauw gebouw met de naam Law Office er op. Daar moet je naar binnen om automatisch in gesprek te gaan met de advocaten. Je krijgt van hen een brief en ze gaan aan de slag met het probleem. Verlaat het gebouw en ga de bank binnen, die zit er links naast. Lees nog even de brief die je gekregen hebt en praat dan met het meisje achter de balie. Zeg dat je een aantal spullen uit je kluisje wilt hebben, waarna je daar naar toe gaat. Ondertussen wordt de bank overvallen en zit jij opgesloten. Als je weer wat kunt doen raap je drie sponsen op, een grote, een kleine en een middelmatige. Ook pak je de handdoek van de grond en het zwaard van de tafel. De kleine spons ligt trouwens onder de handdoek. Kijk in de openstaande kluis om een muziekdoos te ontdekken die je daarna opraapt. Er achter staat een fles drank, dus neem die ook mee. Benader dan de deur en gebruik het zwaard op het onderste scharnier. Het scharnier breekt en het zwaard ook, gebruik dit gebroken zwaard op de gleuf in de deur. Gebruik alle drie de sponsen van klein naar groot op het zwaard dat in de opening zit en daarna giet je de drank over de sponsen heen. De deur gaat open, maar je wordt meteen naar de gevangenis gebracht. Achter in beeld staat een openstaande kist met stekels, er voor staat een potje kippenvet dat je op moet rapen. Verlaat de gevangenis en loop naar het parfumkraampje links in beeld. Links van het kraampje liggen lege flesjes, raap daar één van op en pak dan ook de cologne op van het kraampje. Ga hier weg en loop naar links om terug te komen bij de bank. Er naast vind je een rioolput, gebruik daar het Broken Sword op en raap dan het deksel op. Onderzoek deze door op rondje te drukken als je deze bekijkt in je inventaris en onthoud de namen die genoemd worden. Nog verder naar links is het Palace Of Prostheses, daar ga je naar binnen om te praten met Deadeye Dave die achter de balie staat. Zeg eerlijk wie je bent en daarna dat je op zoek bent naar iets voor je vrienden. Vraag eerst of hij toevallig iets gratis voor je heeft en hij zal een verhaaltje gaan vertellen. Je moet als het kan de namen noemen die op het riooldeksel stonden, hierdoor krijg je een huid. Je kunt dit nog diverse malen herhalen met andere namen om andere protheses te krijgen, zoals een hoofd, een lever, een hart, ingewanden, een maag, een voet en een kont. Deze items, behalve de huid, kan je met elkaar combineren om de Abomination Of Nature te krijgen. Dit heeft verder geen nut, dus je hoeft het niet te doen, als je de huid maar hebt. Pak de muziekdoos er bij en laat deze horen aan Dave. Terwijl deze aan het spelen is bekijk je de linker mand met protheses en raap je de rode houten hand er uit op. Pak de muziekdoos weer op en haal de Handkerchief er bij, laat deze ruiken aan Dave. Je hebt hier nog niet veel aan, dus verlaat de winkel en ga naar de Bait Shoppe, deze vind je helemaal in het begin bovenaan de trap vlakbij je schip. Rechts staat een bordje met Free, raap daar wat gratis aas op en pak dan de Wooden Prosthetic Hand uit je inventaris om die op het termietencircus er naast te gebruiken. Dit was alles wat je hier moest doen, dus verlaat de winkel en loop naar links tot je bij de bank komt. Gebruik de Prosthetic Skin op de rioolput en spring er dan op met driehoekje om de bank binnen te komen. Klim naar beneden via de ladder en je kunt meteen aan een touwtje trekken om het licht aan te doen. Raap de ScupperWare doos op en klim dan weer via de ladder omhoog. Onderzoek de vreemde schaduw op de muur helemaal links en je vindt een neusprothese. Inspecteur Canard neemt hem van je af, maar je hebt wel een deel van je opdracht volbracht. Verlaat de bank en volg het stenen pad precies links onder het beeld uit om bij twee schakers te komen. Spreek de linker vent aan en kies één van de beginopmerkingen. Zeg dan dat zijn vriend erg gefocust op het spel lijkt te zijn. Daarna spreek je ook die vent aan, de rechter persoon dus. Breek eerst de stilte en roep dan de naam van Brittany. Spreek de andere man aan en roep iets dat hem afleidt. Wissel steeds tussen beide personen en leid ze af totdat ze met elkaar ruzie gaan maken. Hierdoor krijg je de kans de klok tussen hen in op te pakken en mee te nemen. Als je die hebt ga je terug de trap uit en naar rechts door het dorp. Bij het klein heb je achter een inham en daar vind je de House O’ Sticks. Na een tijdje hier binnen staan komt meneer Mandrill weer opdagen. Als hij weg is raap je de houtresten op die nog op de grond liggen, daarna verlaat je de winkel en keer je terug naar de bank. Rechts van de bank volg je het pad het dorp uit en loop je verder naar het huis wat verder links op de wereldkaart. Pluk hier alleen de bloem bij de fontein weg en ga meteen weer weg, loop door naar het moeras en gebruik daar het Bait op de Empty Spritzer Bottle. Gooi daarna ook de Wood Shavings bij dit Home-Made Perfume en daarna ook nog de bloem. Haal deze creatie uit je inventaris en gebruik het op het stroompje water links onder in beeld. Verlaat het moeras, ga terug naar Lucre Town en naar de winkel van Deadeye Dave (Palace Of Prostheses!). Pak je zelf gemaakte parfum er bij en gebruik deze op Dave. Hij zal een naam noemen, onthoud deze. Op de balie staat ook een File Retrieval System, deze moet je gebruiken in combinatie met de naam. Voordat je aan de juiste informatie kunt komen moet je weten hoe dat ding werkt. De naam bestaat uit drie delen, deze controls ook. Het konijn staat voor de letters A tot en met D, de palmboom voor E tot en met H, de pompoen is voor de letters I tot en met M, het aapje voor N tot en met S en de banaan voor T tot en met Z. Nu moet je dus de drie delen draaien naar de beginletter van ieder deel van de naam. Ik had bijvoorbeeld Umberto D. Clown, wat neer komt op banaan, konijn, konijn. Er zijn vele andere namen mogelijk, maar je weet nu hoe je de controls kunt gebruiken voor de juiste combinatie. Als je klaar bent druk je op driehoekje, waardoor de juiste gegevens voor je gehaald worden. Hierop staan een aantal richtingen aangegeven bij bepaalde tijden, het is handig deze over te nemen anders moet je steeds in je inventaris kijken. Verlaat de winkel en ga via de wereldkaart naar het moeras. Zet de Clock op het vlot en gebruik daarna het vlot zelf. Er komt een klokje in beeld te staan met een tijd. Zoek deze tijd op in de overgenomen tabel en kijk welke richting er bij hoort. N is noord, S is zuid, E is oost en W is west. Via deze richting moet je dan het scherm verlaten. Dit doe je een aantal keren achter elkaar en je komt op wonderbaarlijke wijze jezelf achter een hek tegen. Hij gaat je een aantal items geven als je hem benadert, onthoud de volgorde waarin je die krijgt. Je krijgt in totaal een sleutel, een rubber kip, een touw en een pistool. Één van deze items krijg je pas aan het eind. Daarna spreek je hem nog eens aan, onthoud het antwoord dat hij geeft na jouw vraag. Pak dan de sleutel er bij die je gekregen hebt en open daarmee de poort. Je krijgt nu het vierde item en de andere Guybrush gaat er vandoor. Check opnieuw welke kant je volgens de klok op moet en vaar die kant op. Herhaal dit weer een paar keer en opnieuw kom je een andere Guybrush tegen bij een hek. Jij bent nu de Guybrush aan de andere kant van het hek en je moet exact doen wat de vorige Guybrush eerst bij jou deed. Vaar dus naar hem toe en geef hem de drie items die hij je gaf, in de juiste volgorde, en reageer ook zoals jij eerst reageerde. Als je dit allemaal precies goed doet zal Guybrush de poort open maken zodat jij verder kunt gaan. Vertrouw opnieuw op de klok om de juiste richtingen op te gaan en je komt bij het huisje van Pegnose Pete. Leg aan en luister wat de mensen binnen zeggen, dat is interessant voor het verhaal. Als je weer de controle terug hebt gebruik je eerst het Tin Of Chicken Grease op de deurmat waar Welcome op staat en daarna gebruik je de gevonden eend op het raam van het huisje. Pegnose is gevangen en je keert automatisch terug naar de gevangenis. Eerst krijg je nog even te zien hoe het Elaine vergaat, daarna mag je weer verder spelen. Verlaat de gevangenis en ga naar de Bait Shoppe bovenaan de trap bij je schip. Pak daar wat gratis aas en ga via de wereldkaart naar Ozzie Mandrill’s huis links op de kaart. Ga zijn huis nu ook echt binnen en je gaat met hem in gesprek. Het maakt niet echt uit wat je zegt, dus loop gewoon het gesprek door en vraag wat je wilt. Breek het gesprek af als je er genoeg van hebt en pak dan de Cologne uit je inventaris om deze op het vogelbekdier (Platypus!) te spuiten. Ozzie breekt zijn stok en gaat een nieuwe halen, als hij weg is keer je ook snel terug naar Lucre Town en door naar het House O’ Sticks. Pak de Termite- Infested Prosthetic Hand op en gebruik deze rechts in beeld op de stok die klaar staat voor Ozzie. Deze komt niet veel later binnen en neemt de stok mee. Volg hem terug naar zijn huis en spreek hem binnen weer aan. Zeg hem meteen recht voor z’n raap dat hij degene is die jou er in heeft geluisd en daarna zeg je dat er veel buit was. Ozzie gaat er vandoor en laat weer een spoor achter, volg het naar buiten en loop achter Ozzie aan door het bos naar een schiereilandje. Zoek achter de bomen naar een geheime doorgang en klim daar naar beneden. Druk op de knop aan het hoofd van de tafel en je hebt al zicht op de buit. Klim weer terug naar boven en loop naar achter om de mogelijkheid te krijgen in het water te duiken. Onder water doe je het aas in de ScupperWare doos en haal deze uit je inventaris. Als de lichtgevende vissen langs zwemmen open je de doos zodat je er één opsluit en je een soort zaklamp hebt. Nu kan je de geheime deur links zien, dus loop daar de grot in. Pak de Marley Family Heirlooms op en je zult een klein schroefje laten vallen, Guybrush weet waar het voor is dus vergeet het niet mee te nemen. Verlaat de grot en volg de weg terug naar de wereldkaart, keer terug naar Lucre Town en ga de gevangenis in. Pak de Itty-Bitty Brass Screw en geef deze aan inspecteur Canard. Na het filmpje keer je terug naar Mêlée Island, waar Guybrush verslag doet aan Elaine als Charles komt opdagen en zijn ware identiteit onthult. ___ /_3_\____________________________ \ C / ACT II: ENTER THE MANATEE / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Je krijgt nu de kans om wat vragen te stellen aan Elaine, dus vraag wat je wilt. Uiteindelijk zal Elaine haar plan vertellen en je wat tips geven, waarna ze er vandoor gaat en je weer verder kunt spelen. Verlaat ook het huis en loop door naar Mêlée Town, waar je rechts in beeld een gebouw ziet met allemaal fakkels. Ga daar naar binnen en loop naar de handvormige tafel om daar de vinger van te gebruiken. Er verschijnt een vrouw en je gaat met haar in gesprek. Vraag haar naar de Ultimate Insult en je krijgt drie opties, ga ze allemaal af zodat je vraagt wat het is, hoe je het maakt en waar het is. Zeg dat je het niet meer wilt hebben over de Ultimate Insult en vraag daarna wat de Marley Heirlooms er mee te maken hebben. Ze gaat wat selecties maken uit de kist die je dan apart bij je hebt, er mist echter een vierde blauw item dat op Mêlée Island te vinden zou moeten zijn. Vraag wat je moet doen met de bruidscadeaus en breek dan het gesprek af. Zorg dat je op de wereldkaart komt en loop daar naar de haven. Benader de machine waar Grog op staat om daar mee aan het werk te gaan. Haal eerst het kwartje uit het teruggeefvakje nadat je daar in hebt gekeken en gooi dan het kwartje weer in de machine. De machine werkt niet mee, dus je moet even geweld gebruiken. In deze juiste volgorde schop, sla, schud en schreeuw je tegen de machine waardoor er aardig wat blikjes uit komen. Raap één van de blikjes op en loop er mee naar je roze schip dat hier aan de steigers ligt. Voorop het schip zit een boegbeeld, gebruik daar de Earrings op en ze zal tegen je gaan praten. Gebruik daarna ook de Necklace en de Pen On Chain op haar. Keer terug naar de wereldkaart en loop naar het huis rechts boven op de kaart. Steek over via de brug en ga het huis binnen. Spreek Meathook aan, je eerste opmerking maakt niet uit maar vraag hem daarna naar de Ultimate Insult. Zeg hem daarna eerst dat je op zoek bent naar het vierde cadeau, ga daarna door over de kaart die hij maakte. Kap het onderwerp af en vraag hem dan waar de kaarsjes voor zijn. Hij zet z’n oude kwasten neer, dus breek het gesprek helemaal af en kijk naar de emmer om er daarna de kwast uit te halen. Verlaat deze locatie en keer terug naar het dorp, daar ga je de Scumm Bar binnen die nu ineens de Lua Bar heet. Op de eerste tafel vanaf de deur liggen eetstokjes, raap deze op en neem plaats op één van de krukken langs de bar waar een schilderijtje boven hangt. Roep de serveerster er bij en vraag of je wat eten mag bestellen. Dat mag, dus bestel iets dat gekookt is. Ze gaat aan de slag, pak zelf de Paint Brush er bij en steek deze in het aandrijvingmechanisme zodat de vlammende boot recht onder het schilderij stopt, maar wel in de achterste baan! De kok komt kijken naar de schade, dus jij kan snel oversteken naar de andere kant van het restaurant en de keuken in duiken. Links onder in beeld is een stoomgenerator, gebruik daar het Can Of Grog op en kijk wat er gebeurt met het schilderij. Daarna krijg je het aangeboden van de kok, het is het blauwe item waar we naar zochten. Verlaat de Lua Bar en ga via de wereldkaart naar de haven. Raap een blikje Grog op onderweg naar je schip en geef daar het Blue Painting aan het boegbeeld. Kijk wat er mee gebeurt en daarna is de planning te vertrekken naar Jambalaya Island. Geef een antwoord als Elaine wat vraagt en je geeft haar het symbool terug voordat je echt op weg gaat. Aangekomen op Jambalaya Island verlaat je het strand via de trap richting het dorp zelf. Het hoogste gebouw met het bord er op is Planet Threepwood, loop daar naar toe en praat met de pratende schedel, Murray. Hij is een bekende uit voorgaande Monkey Island games, dus vraag wat je wilt weten om meer informatie daarover te krijgen. Breek het gesprek dan af en ga naar de koffieshop in het midden van het scherm, kijk daar door het rechter raam naar de Empty Groggoccino Cup voordat je naar binnen gaat. Eenmaal binnen haal je deze van achter de planten van de vensterbank af. Check de tas van de vrouw in het midden van de winkel en haal dan de StarBuccaneer’s Logo Mug er uit. Het lege groggoccino kopje geef je aan de man achter de balie zodat hij deze weer vult. Voordat je de winkel weer verlaat raap je helemaal links van de balie een bagel op. Buiten loop je rechts boven het beeld uit om op de wereldkaart te komen, waar je rechts op het eiland naar het huis loopt. Links van de deur op een richeltje staat een potje lijm, raap deze op en spreek dan de man achter de balie aan. Vraag hem naar de pamfletten en daarna of hij nu met Real Estate bezig is. Breek het gesprek dan af, drink uit de Cup O’ Groggoccino die je bij je hebt en spreek Stan dan weer aan. Vraag hem meer te vertellen over de Time-Share Deal en dan om het hele verhaal te vertellen. Na afloop krijg je een coupon, waarmee je weer terug keert naar het dorpje. Het gebouw meteen rechts van je is de Micro Groggery, daar moet je naar binnen. Links in beeld zie je een variant van een soort mechanische stier, gebruik daar het Jar Of Glue op en praat dan met de barman en vraag hem wat dat ding met het zadel is. Vraag daarna waarom dat ding hier staat en daarna weer of je een poging mag wagen. Vanwege de lijm win je makkelijk de prijs. Spreek de barman weer aan en vraag om een drankje. Verlaat de bar er mee en ga naar Planet Threepwood, bij Murray de pratende schedel. Lees eerst het menu links van de deur en spreek daarna de serveerster aan. Zeg dat je meteen wilt bestellen en bestel wat je wilt, zowel qua eten als drinken. Ze vraagt hoe je wilt betalen, dus zeg dat je een Mega Monkey Meal ticket hebt. Je neemt vanzelf plaats en spreek de Jolly Pirate aan. Neem zijn aanbod aan en geef willekeurig antwoord op de vragen die hij stelt tot hij klaar is en je de tekening krijgt. Combineer deze tekening met het Jar Of Glue en deze combinatie weer met de StarBuccaneer’s Logo Mug. Gebruik deze nieuwe nep mok dan op de echte mok die op tafel staat. Sta op van de kruk en eet de Mini-Bagel op, daarna sta je met de restanten er van. Stop deze weg en verlaat het restaurant. Buiten loop je naar het standbeeld in het midden van het plein en lees je wat er op het plakkaat staat. Spreek dan de toerist aan en vraag hem naar de Ultimate Insult, heb het dan over de bronzen piratenhoed. Kap het onderwerp af en zeg dan dat hij een leuke combinatie aan heeft. Vraag hem daarna wat hij doet en daarna over de bovenkant van het standbeeld. Breek het gesprek daarna helemaal af en keer terug naar de haven en je schip. Stap in de roeiboot die er naast ligt en je komt op de wereldkaart. Vaar naar het schip in het midden er van en na een beschieting leg je er naast aan. Je gaat in gesprek met de man aan boord, zeg hem gewoon eerlijk wie je bent en wat je doet, het wordt toch verdraaid. Daarna mag je hem nog vragen stellen, maar dat is niet nodig. Kap het gesprek dus af en vaar hier weg, leg je bootje aan in het zuiden van het rechter eiland. Loop naar het hutje verder naar links en spreek de pop van LeChuck aan en kies steeds de bovenste opmerking zodat je uiteindelijk met de Guybrush pop praat. Vraag hem of je de poppenspeler mag spreken en daarna nog een keer. Vraag de poppenspeler naar de Ultimate Insult. Breek het gesprek af en laat hem snel het blauwe schilderij zien. Als hij daarvoor al weg duikt moet je de acties herhalen tot je weer de kans krijgt dit te doen en als het lukt zal hij schreeuwend weg rennen. Raap de poppen op die hij achter laat en ga dan naar het wit met blauwe gebouw meer rechts op het eiland. Spreek de vrouw aan die voor de deur staat en zeg dat dit een vreemde plaats is voor een school. Ze legt uit wat de school precies doet, zeg daarna dat je wel mee wilt doen. Je woont nu een les bij en aan het eind krijg je vragen. Beantwoord deze alsof je nog niet gerehabiliteerd bent, als een piraat dus, meestal is het bovenste antwoord het beste. Je wordt met een leuke muts de klas uit gestuurd. Gebruik het alarm dat rechts in beeld te zien is en loop weer de school binnen, check de kist links onder in beeld en pak snel het fluitje voordat de lerares terug komt. Als je weer buiten bent loop je weg bij de school en rechts via het pad langs het water het beeld uit. Je gaat automatisch in gesprek en wordt beschoten. Praat met de grote piraat die blijft staan en noem de Ultimate Insult, daarna dat hij nogal groot is en vraag daarna of hij familie is van Tiny LeFeet. Praat door over zijn vader om er achter te komen of je tot nu toe alles goed gedaan heb. Dit is namelijk een kritiek punt in de game, want als je op Jambalaya Island niet genoeg over het standbeeld hebt gepraat dan zal Jumbeaux niet veel zeggen over z’n vader. Pas als je op Jambalaya Island gehoord hebt dat het standbeeld gevandaliseerd is kan je verder met Jumbeaux. Hiervoor onderzoek je het standbeeld en praat je met de toerist daar over en over de bronzen hoed. Uiteindelijk kan je met Jumbeaux praten over zijn vader, de Friendly Pirate. Blijf doorvragen over het onderwerp tot je er achter komt wat er met de hoed gebeurd is. Vraag waar hij ligt en dan of je hem mag lenen als je hem vindt. Stop dan over dit onderwerp en vraag hem naar zijn papegaaien, ook wie welke is en wat ze kunnen. Breek het gesprek helemaal af en loop rechts het beeld uit om bij wat rotsen te komen. Gebruik het fluitje dat je bij je hebt en de papegaaien komen opdagen. Één daarvan geef je de Wimpy Grog, de ander stel je een simpele vraag waarop jij het antwoord ook weet, zoals de rekenvraag. Hierdoor weet je welke papegaai dronken is en daardoor kan je ook degene herkennen die de waarheid spreekt, dat zou natuurlijk ook dezelfde kunnen zijn. Spreek de papegaai die de waarheid spreekt aan en vraag waar je heen moet om de hoed te vinden. Ga dan in die richting en herhaal de vraag bij de eerlijke papegaai. Blijf dit herhalen tot de eerlijke papegaai uiteindelijk zegt dat je nergens meer heen moet. Je kunt best een paar keer verder lopen in de richting die gezegd wordt, want als het heel ver is krijg je steeds hetzelfde te horen. Uiteindelijk kom je dus bij de juiste rots, haal daar de handpoppen tevoorschijn en kies wat opmerkingen om een ruzie te veroorzaken en Casaba op de rots te laten schieten. Je vindt dan de bronzen hoed waar je naar op zoek was. Keer terug naar je roeibootje en vaar daarmee terug naar Jambalaya Island. Loop door de stad en rechts er uit om op de wereldkaar te komen, daar loop je door naar de grote rots links op de kaart. Je gaat in gesprek met de gast die aan het springen was. Stel je eerst voor en vraag hem dan hoe hij aan duiken begonnen is. Laat het hem vertellen en vraag daarna of hij nog steeds duikt om de kinderwoorden te doen vergeten. Vraag hem of je mee mag doen aan de wedstrijd en of je tegen hem mag springen. Kap het gesprek af en gebruik de half gekauwde bagel met het flesje baby olie wat hier op de tafel staat. Loop daarna de tent in om je automatisch om te kleden en volg daarna de steiger naar links om met de juryleden te praten. Zeg dat je mee wilt doen aan de wedstrijd en na een test ben je toegelaten. Keer terug naar Marco en laat hem het certificaat zien. Zeg dat je er klaar voor bent en als Marco gesprongen heeft spring jij gewoon achter hem aan zonder verder iets te doen. Spreek daarna het rechter jurylid aan, de hippie, en vraag wat er mis was met je sprong. Hij zal je uitleggen welke richtingen bij welke sprongen horen, dus onthoud dat of schrijf het op. Waag opnieuw een sprong door Marco weer uit te dagen en luister naar de moves die gedaan moeten worden. Je sprong bestaat uit drie delen en per deel moet je de juiste richting drukken om Marco’s sprong precies na te doen. Als je een duik goed hebt afgerond spreek je na afloop het linker jurylid aan en vraag je hem waarom hij zulke lage scores geeft. Breek het gesprek af en pak de Time Share Brochure er bij, kijk er naar en geef hem aan het linker jurylid. Spreek Marco aan om nog een sprong te wagen en kopieer zijn moves perfect zoals net. Voordat je springt moet je echter de Dunce Cap op zetten. Na je sprong krijg je de maximale score en moet je nogmaals springen. Nu mag jij eerst en dus zelf een combinatie bedenken, dus druk willekeurig drie richtingen in. Door de olie verliest Marco deze wedstrijd en krijg jij de beloning. Na het filmpje keer je vanzelf terug naar Mêlée Island voor nog een onthullend filmpje. ___ /_3_\_____________________________________ \ D / ACT III: ESCAPE FROM MONKEY ISLAND / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Ren onder het scherm uit en je komt op de wereldkaart, loop door naar de Cluttered Clearing. Raap de kokosnoot op die voor de hut ligt en spreek de man aan de links van het kampvuur staat. Dat gebeurt eigenlijk vanzelf, dus breek het gesprek af en keer terug naar de wereldkaart. Loop nu naar de Canyon, onder in het midden van het scherm. Daar aangekomen zie je rechts onder in beeld een cactus staan, raap de bananenplukker op die er tegen aan ligt. Keer terug naar de wereldkaart en naar het strand waar je begon. Links boven in beeld zie je bananen hangen, met de bananenplukker moet je die drie keer gebruiken zodat de boel op de grond valt. Zorg weer dat je op de wereldkaart komt en ga naar Vista Point links op de kaart. De volgende puzzel gaat om timing. De bedoeling is dat je stenen in het juiste kanaal gooit (Links, rechts of in het midden!) en door ze tegen elkaar aan te laten botsen moet je zorgen dat er één in het middelste gat onder in beeld valt. Hiervoor gebruik je de takken, want deze dienen als markeerpunt. Ga achter de stapel stenen staan, vanaf daar heb je alle opties beschikbaar. Raap een steen op en gooi deze in het rechter kanaal. Zodra deze bij de eerste tak komt gooi je nog een steen er achter aan. Als die tweede steen bij dezelfde tak komt gooi je een derde steen in het middelste kanaal. Pak weer een steen, als de vorige een tak raakt gooi je deze in het linker kanaal. Raap voor de laatste keer een steen op, gooi deze ook in het linker kanaal zodra de vorig een tak raakt. Hierdoor lanceer je een rots in het lava. Via de wereldkaart kan je daar naar toe, alleen om even het lava en de stroming te checken. Op de wereldkaart ga je dan naar het Volcano Castle, loop naar binnen en check de schilden boven de deur (Iets verder naar binnen lopen en omkeren!). Gebruik de Banana Picker er op en loop dan over het bruggetje heen om een priester te ontmoeten. Maak de opmerking over het lava in de kerk en zeg dan Funerals. Vraag hoe het lava helpt bij trouwplechtigheden en daarna of je het eens mag proberen. Blijf doordrammen en je mag het toch doen. De bedoeling is dat je tijdens de rit bijstuurt en een pad vrij maakt naar de fles die op één van de eilandjes ligt. Je kunt het keer op keer opnieuw proberen, maar je moet uiteindelijk langs de fles varen en deze pakken met je Banana Picker. Daarna moet je nog bijsturen zodat je in het aparte plasje lava terecht komt. Daar kan je uitstappen en links omhoog lopen om bij een palmboom te komen. Duw deze om en steek over naar de andere kant, keer terug naar de wereldkaart en naar het strand waar je begon. Geef een banaan aan Timmy het aapje en hij zal achter je aan lopen. Neem hem mee naar de Canyon en geef hem daar nog een banaan voordat je de mijnschacht rechts in loopt. Zorg dat Timmy mee gaat en benader de dikke metalen deur aan het eind. Doe het luikje open en gooi er een banaan doorheen om Timmy naar de andere kant te krijgen. Doe het luikje dan weer dicht en gebruik een banaan op het kijkgat. De deur gaat open zodat jij door de tunnel kunt lopen. In de volgende ruimte gebruik je de Banana Picker op de Wheed Whipper tussen de machines. Keer terug daar de tunnel, verlaat de mijngang en de vallei en ga via de wereldkaart naar het Lava Field. Steek weer over via de boom en gebruik de Weed Whipper op het onkruid rondom het plasje lava. Hierdoor stroomt er lava in de mijnschacht en in de tunnel. Loop dan rechts het beeld uit en steek over via de andere brug, ga het dorp rechts boven op de kaart binnen. Breek het gesprek met Jojo af en benader het aapje links in een hut met de accordeon. Pak de Shields er bij en gebruik deze, het aapje jat ze maar jij kan de accordeon oprapen. Spreek Jojo weer aan en zeg dat hij een vette hoed heeft, vraag wat hij bedoelt met wat hij zegt en daarna wat Monkey Kombat is en hoe dat werkt. Hij legt je een aantal dingen uit over dit spel wat je ook zult moeten spelen. Vraag eerst nog wat je nog meer wilt weten en kap dan het onderwerp, daarna kan je Jojo uitdagen voor een potje Monkey Kombat. Hij wil echter nog niet, dus daag de andere apen uit die op het eiland lopen. De varianten van welke houding wint en welke woorden nodig zijn om te wisselen verschillen per game, dus je zult ze zelf in kaart moeten brengen door te oefenen. Door wedstrijden te doen kan je opschrijven welke houdingen van elkaar winnen en met welke commando’s je tussen twee specifieke houdingen kunt wisselen. Hoe meer je opschrijft, hoe meer je nog weet te doen en hoe sneller je ook kunt winnen om weer nieuwe dingen te leren. Uiteindelijk zal Guybrush zeggen dat hij er klaar voor is Jojo te verslaan, zelfs als je nog niet alles onder de knie hebt. Bewaar je aantekeningen voor later! Neem het tegen Jojo op en versla hem met Monkey Kombat om zijn hoed van hem te krijgen. Daarna keer je terug naar de wereldkaart en ga je naar de Campsite via het Lava Field. Sla bij aankomst meteen je spel op, het kan hier wel eens mis gaan. Als je dat gedaan hebt gooi je in de juiste volgorde de Coconut, de Milk Bottle en de Accordion naar Herman’s hoofd. Hij krijgt z’n geheugen terug en vertelt je een hoop dingen, zoals wie hij werkelijk is. Spreek hem nogmaals aan en zeg dat LeChuck nu gouverneur is, vraag daarna of hij het echte geheim van Monkey Island weet. Als het goed is geeft hij je nog een gouverneur zegel en zie je een filmpje. Keer via het Lava Field terug naar de andere kant van de wereldkaart en ga helemaal naar rechts om bij het grote apenhoofd te komen. Gebruik daar de Banana Picker op de neus van de aap en de Bronze Hat op het hoofd. Daarna loop je via de mond naar binnen en onderzoek je de ruimte tot je het Prominent Slot vindt, gebruik daar het Mêlée Island Gubernatorial Symbol op om Act III af te sluiten. ___ /_3_\_______________________________________________ \ E / ACT III+: GUYBRUSH KICK UNUSUALLY LARGE BUTT / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Rechts op het eilandje ligt een grote plank, loop er naar toe om deze op te rapen en gebruik hem dan op de kleine toren vlakbij. Klim in deze kleine toren en spring op de grote plank, waardoor je op de grote toren terecht komt. Haal de grote schakelaar over en bekijk een lang filmpje waarin de gebeurtenissen elkaar snel opvolgen. Uiteindelijk sta je met de grote robotaap tegenover het levende LeChuck standbeeld. Je moet Monkey Kombat tegen hem doen, maar niet op de normale manier. De bedoeling is dat je steeds op een Draw uit komt, dat doe je door naar dezelfde houding te veranderen als het LeChuck standbeeld. Hierdoor weet Elaine te ontsnappen, LeChuck neemt Ozzie te grazen en na een grote ontploffing is het avontuur afgelopen. Aan het eind kan je nog één opmerking maken tegen Elaine, maar daarna is het toch echt voorbij. =========================== = 4 = A F S L U I T I N G = =========================== ___ /_4_\____________ \ A / SLOTWOORD / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Monkey Island is echt een briljante game. Vrolijke graphics en muziek en vooral ijzersterke humor. Ik speelde de game al heel lang geleden eventjes, huurde hem later nog eens uit de videotheek en schafte hem toen zelf toch maar aan. Uiteindelijk blijkt de game vrij kort te zijn, maar wel aartsmoeilijk. ___ /_4_\__________ \ B / CREDITS / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ [LUCASARTS] De Monkey Island serie is al heel lang succesvol en ze maken de opmerking van Guybrush over z’n onbreekbare vijf games contract wel waar maken. [SVEN COLBERS] Voor de hulp tijdens de tweede keer spelen van deze game, het helpen met de walkthrough en het regelen van het gratis huren. [GAMEFAQS] Voor het plaatsen van dit document. [NEOSEEKER] Voor het plaatsen van dit document.