+----------------------------------------------------------------------------+ | | | ICO | | | | FAQ/Walkthrough voor PlayStation 2 – Geschreven door Patt3rson | | | | Laatste versie, sinds 9 januari 2006 – Copyright Patt3rson | | | | patt3rson(at)gmail(punt)com – www.gamechoice.nl | | | +----------------------------------------------------------------------------+ ============================= = I N H O U D S O P G A V E = ============================= ___________________ \ 1 / INTRODUCTIE / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ 1A – Rechten 1B – Toevoegingen 1C – Voorbereiding ____________ \ 2 / GAME / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ 2A – Verhaal 2B – Personages 2C – Besturing ___________________ \ 3 / WALKTHROUGH / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ 3A – Tombs 3B – Fear Of Falling 3C – Symmetry East 3D – Water And Wood 3E – Symmetry West 3F – The Sea 3G – Final Fights __________________ \ 4 / AFSLUITING / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ 4A – Slotwoord 4B – Credits ============================= = 1 = I N T R O D U C T I E = ============================= ___ /_1_\__________ \ A / RECHTEN / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Het schrijven van FAQ’s en walkthroughs vergt veel tijd en moeite, schrijvers steken er dan ook een hoop werk in. Werk stelen van anderen is uit den boze en één van de ergste misdaden die je in het schrijven kunt begaan. Bovendien is het strafbaar, want alle bestanden op sites vallen onder de internationale wet van kopieerrechten en gebruik zonder toestemming is dus aan te vechten via de rechtbank. De nieuwste versie van dit bestand is meestal te vinden op http://www.gamefaqs.com. Voor vragen en of opmerkingen over dit bestand, waaronder ook de walkthrough, kan men ook terecht op onderstaand adres. Alleen serieuze vragen waarvan het antwoord niet in dit bestand te vinden is zullen worden behandeld. Dit document mag niet verspreid of gekopieerd worden in delen of in het geheel. Dit bestand mag alleen geprint of opgeslagen worden voor eigen gebruik. Voor gebruik op andere manieren of locaties moet eerst schriftelijke toestemming van de auteur verkregen worden. Toestemming kan aangevraagd worden op onderstaand adres, maar wordt niet gegarandeerd! Tref je het bestand op een andere plek aan dan de locaties die hier onder staan weer gegeven laat het dan weten via hetzelfde adres. [CONTACTADRES] patt3rson(at)gmail(punt)com [TOEGESTANE LOCATIES VAN DIT DOCUMENT] http://www.gamechoice.nl http://www.gamefaqs.com http://www.neoseeker.com ___ /_1_\_______________ \ B / TOEVOEGINGEN / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Omdat PlayStation Clan niet meer bestaat en het tegenwoordig GameChoice is heb ik de links en namen daarvan aangepast. Ook is Menneke Cheats uit de officiële toegestane locaties van de walkthrough verwijderd en heb ik mijn e-mail adres geupdate als dat nog niet gedaan was. ___ /_1_\________________ \ C / VOORBEREIDING / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Voor een review en beoordeling van de game ga je naar http://www.gamechoice.nl. Lees eerst onderstaande tips voordat je met de game of het lezen van de walkthrough begint. Deze aanwijzingen bevatten waardevolle informatie over het gebruik van de FAQ of de game. In de game zal Yorda regelmatig aangevallen worden door geesten. Deze geesten verschijnen uit zwarte portalen in de grond en willen Yorda daarin meenemen. Als Yorda gepakt wordt door een geest ga je zo snel mogelijk naar het portaal waar de geest haar in mee neemt, zodat je haar er meteen weer uit kan trekken. Het is moeilijk dood te gaan in deze game, maar Yorda niet redden is één van die manieren om het wel af te leggen. Laat Yorda dus nooit alleen, tenzij het in de walkthrough beschreven staat of als je haar echt niet mee kunt nemen. Yorda kan niet in kettingen klimmen bijvoorbeeld, dus dat moet je toch echt alleen doen. Houd wel in de gaten waar Yorda dan is, want je moet haar snel kunnen helpen als dat nodig is. =============== = 2 = G A M E = =============== ___ /_2_\__________ \ A / VERHAAL / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Er is weinig te vertellen over het achterliggende verhaal van Ico. Het schijnt dat jongens met horens niet echt geliefd zijn in het dorp waar Ico woont, en laat Ico nou net zelf ook horens hebben. Een aantal mensen uit zijn dorp brengen hem naar een afgelegen kasteel, naar een grote zaal waar het barst van de tombes. Blijkbaar ben je niet de eerste en waarschijnlijk ook niet de laatste jongen met horens die hier zal komen. Tenminste, als jij er niets aan doet. Tijdens het verlaten van het kasteel veroorzaken de dorpelingen een aardbeving, waardoor Ico uit zijn tombe valt en weer vrij is. Nou ja, vrij ook weer niet. Hij moet nog steeds het kasteel veilig zien te verlaten. Onderweg komt hij het meisje Yorda tegen. Ze spreekt een taal die je niet verstaat en is heel geheimzinnig. Ico besluit haar mee te nemen en samen te ontsnappen. Maar daar is de moeder van Yorda natuurlijk niet blij mee, dus die zal er alles aan doen om Ico en Yorda binnen het kasteel te houden. De geesten van de geofferde gehoornde jongens helpen haar daar bij en maken het Ico knap lastig Yorda bij zich te houden. ___ /_2_\_____________ \ B / PERSONAGES / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ [ICO] Ico is een kleine jongen die helaas de pech heeft gehad geboren te worden met hoorns. Tenminste, laten we hopen dat die hoorns pas later kwamen, anders moet het geen prettige ervaring geweest zijn voor Ico’s moeder om van hem te bevallen. Ico wordt gevreesd of gehaat door zijn dorpelingen en wordt verbannen naar een afgelegen kasteel waar hij zijn dood zou moeten vinden. [YORDA] Yorda is een klein meisje en is net als Ico opgesloten in het grote kasteel. Ze zit in een grote kooi, hangend aan het plafond van een gigantisch hoge ruimte. Ico bevrijdt haar uit de kooi en besluit haar mee te nemen. Yorda heeft magische krachten, net als het zwaard waarmee de dorpelingen de magische deuren openen. Yorda is hulpeloos en een zware last. [QUEEN] De moeder van Yorda maakt de dingen nog eens lastiger. De koningin (Waarvan?) heeft Yorda nodig om zelf verder te kunnen leven, dus mag Yorda absoluut niet uit het kasteel ontsnappen. Haar leger van overleden gehoornde slachtoffers helpen haar hierbij. De moeder van Yorda is dus de slechterik van dit stuk en waarschijnlijk ook de reden waarom de dorpelingen zo bang zijn. ___ /_2_\____________ \ C / BESTURING / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Hieronder staan alle knoppen van de PlayStation controller. Niet alle knoppen hoeven een functie te hebben in het spel zelf! Dit zijn de standaard instellingen, het is mogelijk dat de besturing naar eigen wens in te stellen is! Check de handleiding of de menu’s om er achter te komen hoe. PIJLTJES: Boven - Beweeg speelfiguur naar boven Beneden - Beweeg speelfiguur naar beneden Links - Beweeg speelfiguur naar links Rechts - Beweeg speelfiguur naar rechts SYMBOLEN: Driehoekje - Springen Kruisje - Loslaten Vierkantje - Slaan Rondje - Interactie SCHOUDER: L1 - NIET IN GEBRUIK L2 - NIET IN GEBRUIK R1 - Yorda roepen/vastpakken R2 - Inzoomen STICKS: L3 - NIET IN GEBRUIK Linker Analoog - Beweeg speelfiguur R3 - NIET IN GEBRUIK Rechter Analoog - Beweeg camera FUNCTIE: Start - Pauzemenu oproepen Select - NIET IN GEBRUIK =========================== = 3 = W A L K T R O U G H = =========================== ___ /_3_\________ \ A / TOMBS / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Als je na de intro eindelijk de controle krijgt over Ico loop je meteen naar rechts. Hier gaat een trap naar boven. Volg deze trap omhoog en je komt aan het einde bij een hendel. Haal deze hendel over en precies onder je zal een deur open gaan. Ga via één van de trappen, links of rechts van je, naar beneden en ga door de deur die je net open gemaakt hebt. In de volgende kamer beklim je de richels tot je onder een ketting staat. Klim omhoog en spring naar achteren van de ketting af. Als je hoog genoeg zat kom je in het raam terecht, als je te laag zat land je er voor op een richel. Zorg in ieder geval dat je via dat raam deze ruimte verlaat. Je komt in een hele grote kamer terecht. Loop naar links, waar je een ladder zult zien in de hoek. Beklim de ladder en volg de lange trap tot je helemaal aan het einde bent en bij een ketting aan komt. Klim in de ketting en volg dan het pad verder. Hier krijg je Yorda te zien, die helemaal boven in een grote kooi aan het plafond hangt. Het pad houdt hier ook op, dus klim via de richel in het openstaande raam om naar buiten te gaan. Loop buiten twee ramen naar rechts, het eerste raam zit namelijk dicht, en klim daar weer door naar binnen. Volg het pad naar links tot je bij een hendel komt. Haal deze hendel over en Yorda zal naar beneden zakken. Leuk, want nou mag jij ook weer helemaal naar beneden gaan. Om jezelf een hoop gedoe te besparen kan je het beste gewoon naar rechts lopen en je daar naar beneden laten vallen. Je moet nog steeds een stuk lopen, maar je hoeft niet meer door de ramen te klimmen. Loop dus gewoon verder naar rechts en klim via de ketting naar beneden. Blijf de trap naar beneden volgen en daal af via de ladder. Precies tegenover deze ladder zit aan de andere kant van de zaal nog een ladder. Loop dus naar rechts en beklim die ladder. Volg het pad verder naar rechts en klim naar de richel boven de grote poort. De kooi waar Yorda in zit hangt voor je, dus neem een aanloop en spring er boven op. Als Yorda uit de kooi is en aangevallen wordt door een geest is het eerste wat jij doet de fakkel oppakken die boven je op de grond te zien is. Gewapend met je levensbedreigende stok ga je de geest te lijf die Yorda meeneemt. Neem Yorda bij de hand met de R1 knop. Ico zal wat zeggen en daarna kan je weer verder. Sleep Yorda mee naar de magische deuren achter de kooi. Yorda zal ze open maken zodat jij er door kunt. Neem Yorda weer bij de hand en neem haar mee door de deur. Terwijl je haar vast houdt beklim je de lage richel. Laat haar los, beklim de hoge richel en druk aan de rand op R1 om haar omhoog te helpen. Terwijl je haar vast hebt loop je door de deur. Buiten zie je meteen boven je een bank staan, dit zijn de savepoints van Ico. Pak Yorda vast en ga er op zitten, zonder Yorda werken de banken niet. Sla je spel op. Sta op, grijp Yorda’s hand weer vast en ren naar rechts over de brug heen. Onderweg stort de brug in, dus vergeet niet Yorda vast te houden! Trek haar omhoog en sleep haar verder naar de andere kant van de brug. Yorda zal de magische deuren weer openen, neem haar mee naar de andere kant er van nadat je op de schakelaar bent gaan staan recht voor de deur. Als je de trap in deze kamer aanraakt zullen er weer geesten verschijnen. Let op Yorda en mep ze allemaal neer totdat de zwarte gaten in de grond verdwijnen en iedereen uitgeschakeld is. Aan één kant van de trap zie je een krat. Duw het krat weg en een trap zal verschijnen. Pak Yorda vast en beklim de trap om naar buiten te gaan. Volg het pad op de richel langs het kasteel tot je weer door een deur gaat. Laat Yorda los en laat je hier over de railing zakken. Boven je zie je trappen. Ga niet de trappen op maar volg ze naar rechts, waar je langs de muur een ketting moet zien hangen. Klim in de ketting en draai je rug naar de richel toe. Spring uit de ketting en haal de hendel over. De deur die Yorda tegenhield is nu open, tijd om Yorda te gaan halen dus. Op het moment dat je terug naar beneden wilt gaan zullen er geesten verschijnen. Schakel ze uit en bewaar daarna je spel bij de bank onderaan de trap waar Yorda net boven stond. Daar moet je wel eerst Yorda voor vast houden! Neem Yorda mee naar de ketting en laat haar even staan. Klim zelf naar boven en duw het krat naar beneden. Druk op R1 om Yorda omhoog te helpen en ga dan samen door de deur die hier boven is. Ga met de trap omhoog, loop verder naar links en ga nog hoger via nog een trap. Als je boven bent word komen er weer geesten aanvallen. Houd Yorda uit de buurt van hun zwarte gaten. Het is niet alleen voorbij als Yorda er in verdwijnt, je valt zelf ook makkelijk naar beneden op die punten. Vanaf de trap waarmee je hier boven kwam loop je helemaal naar links als je de geesten verslagen hebt. Hier loopt een klein trappetje naar beneden, waar ook weer een ladder te vinden is. Daal via de ladder af naar de rails beneden. Roep Yorda ook naar beneden en volg het spoor dan naar boven toe. Blijf het spoor volgen en je komt bij een spoorwagentje. Klim er op en grijp de hendel vast door rondje ingedrukt te houden. Druk de hendel naar links om het karretje die richting in te laten rijden. Rij terug naar de ladder waar Yorda als het goed is op je staat te wachten. Trek haar op het karretje en gebruik dit karretje om verder door naar links te rijden. Je gaat de bocht om en komt vanzelf op een punt waar je niet meer verder kan. Klim op de verhoging en sla je spel op bij de bank die hier staat. ___ /_3_\__________________ \ B / FEAR OF FALLING / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Trek Yorda mee en beklim de verhogingen. Als je bij het gat komt laat je Yorda los en spring je er overheen. Roep dan Yorda als je naast het gat staat. Ze zal naar je toe springen, dus zorg dat ze niet valt en trek haar omhoog. Loop met Yorda verder naar rechts, waar je aan de muur een buis ziet hangen. Laat Yorda weer los en grijp de buis vast, slinger dan via de buis verder naar rechts tot je op een platform met een hendel komt. Haal deze hendel over zodat de hijskraan gaat werken. Loop verder naar rechts, waar je allerlei smalle richels langs de muur ziet waarmee je omhoog kan klimmen. Doe dat dus en je zult bij de hijskraan komen. Loop voorzichtig over de kraan en laat je via de ketting op het blok zakken. Ga op het hoekje staan dat het dichtst bij Yorda in de buurt komt en roep daar dan. Ze zal naar het blok springen zodat jij haar er op kunt helpen. Klim zelf weer omhoog via de ketting en klim via de richels weer terug naar de hendel. Haal de hendel over en de hijskraan zal het blok met Yorda er op naar de andere kant verplaatsen. Klim weer via de richels rechts van de hendel omhoog en loop weer voorzichtig de hijskraan op. Laat je zakken via de ketting en spring naar het platform naast het blok. Help Yorda ook van het blok af door aan het randje je hand uit te steken en haar op het platform te trekken. Sla je spel hier op bij de bank als je dat wilt. Je kunt daarna door de deur het kasteel weer binnen gaan of via een ronde trap naar beneden gaan. Kies eerst voor de deur links van de bank en ga het kasteel binnen samen met Yorda. De trap recht voor je is nutteloos want zo kom je uit bij een kapotte brug. Ga links of rechts en laat Yorda hier terwijl je zelf naar de andere kant van deze grote zaal loopt, waar je ook weer een trappetje aantreft en een poort naar buiten. Gebruik de vensterbanken van de raampjes om helemaal omhoog te klimmen. Klim op de houten balk die hier hangt en blijf deze volgen zonder af te slaan totdat je bij een grote kroonluchter komt. Spring op deze kroonluchter en geef een mep tegen de ketting met je stokje. De paal onder de brug verzwakt en je valt zelf op de brug. Links loopt dood, dus loop naar rechts en je komt uit bij de deur waardoor je hier binnen kwam. Pak Yorda weer vast en ga door die deur om weer terug te komen bij het ronde platform met de bank. Je kan Yorda even achterlaten bij de bank terwijl je zelf via de ronde trap naar beneden gaat. Voordat je de deur door gaat die je onderaan de trap zult tegenkomen pak je eerst een bom op. Neem de bom mee door de deur en plaats deze bij de beschadigde paal die de brug nog omhoog houdt. Links van die paal ligt de kroonluchter met nog enkele brandende kaarsen. Steek je stok aan en steek daarmee weer de bom aan. Zorg dat je uit de buurt bent als de bom ontploft! De brug zal instorten en jij gaat terug door de deur waardoor je binnen kwam. Volg de ronde trap weer naar boven en neem Yorda weer mee door de deur die hier boven het kasteel binnen gaat. Nu is de brug een pad naar beneden, dus ga het trappetje voor je neus af en breng Yorda naar de magische deuren. Ondertussen zal je aangevallen worden door Yorda, maar ze zullen allemaal verdwijnen als je Yorda bij de deuren krijgt. Houd haar dus goed vast en ren zo snel mogelijk naar die rare beelden, de magische deuren dus. Neem Yorda mee naar de ruimte achter deze deuren. Ook hier word je weer aangevallen en is het beter naar de deuren te rennen, dus houd Yorda goed vast en ren gewoon van de deur af waar je net uit kwam. Bij de splitsing ga je rechts, want links is een gat waar geesten uit komen. Ga over het bruggetje en blijf het pad volgen. Je komt voorbij een ander geestenportaal, maar ren daar gewoon overheen en dan verder de trap af. Onderaan de trap ga je naar links en dan zie je vanzelf een trap omhoog boven je, waar ook de magische deuren zijn te vinden. Yorda rent al meteen door de opening, dus doe dat ook. Einde game? Dacht het niet! Na de charmante vertoning van Yorda’s moeder heb je weer de controle over Ico. Links van de hoofdpoort staat een bank waar je het spel kunt opslaan. Op deze grote buitenplaats staan acht pilaren met daarop een vuurkorf, vier aan iedere kant van het hoofdpad. Trek al deze pilaren dichter naar het pad toe en bij allemaal zal het vuur aan gaan. Verlaat dan de buitenplaats door dezelfde poort als dat je gekomen bent. Ga de trap af, rechtsaf en daar weer de trap op. Volg het pad terug naar de splitsing en ga links om terug te komen bij de poort richting de grote zaal met de kroonluchter. Vergeet Yorda niet mee te nemen! Ga niet de ruimte met de kroonluchter binnen maar ga bij de poort naar links. Pak een bom op en ga dan helemaal naar rechts, voorbij de poort, om bij een houten barricade te komen. Leg de bom neer, loop terug naar de poort en steek je stok aan bij de vuurkorf naast de poort. Steek de bom aan met je stokje en zorg dat je uit de buurt bent. Neem Yorda mee naar de ruimte achter de opgeblazen barricade. Loop de trap af en dan helemaal naar rechts om bij een bank te komen. Ik raad je aan hier je spel op te slaan, er komen zo een hoop geesten! Als je daar mee klaar bent ga je de trappen verder naar beneden af en de genoemde geesten zullen verschijnen. Schakel ze allemaal uit en zorg dan dat je helemaal onderaan de trappen komt. Het zijn er best veel en ze hebben ook best veel portalen geopend. Als ze allemaal uitgeschakeld zijn kan je rustig verder puzzelen. Onderaan de trappen is een poort. Zowel links als rechts is een schakelaar die werkt als je er iets op zet. In de inham tussen de trappen staat een kist. Schuif deze kist op één van de twee schakelaars en zet Yorda op de andere. De poort gaat open, maar je moet Yorda even achter laten. In de ruimte achter de net geopende poort zie je rechts in beeld een ladder. Klim via deze ladder naar boven en loop een stukje naar rechts. Spring naar de ketting om deze vast te grijpen en klim verder naar boven. Ga hier door de poort weer naar buiten en duw de kist naar beneden. Spring er achter aan en haal Yorda van de schakelaar, als ze niet al aan de wandel was gegaan. Ondertussen zijn er geesten verschenen, dus schakel deze eerst uit voor je verder gaat. Schuif daarna de kist op de schakelaar waar Yorda eerst stond. De poort zal weer open gaan, neem deze keer Yorda mee naar binnen. Laat haar hier even staan en beklim weer de ladder rechts in beeld. Loop naar rechts, klim in de ketting en ga boven door de poort naar buiten. Loop verder naar links en dan naar boven door een andere opening weer terug naar binnen. Volg het pad tot je niet meer verder kunt lopen en klim dan op de smalle richel aan de muur. Schuif naar rechts tot je onder de ladder staat en spring om op de ladder te komen. Klim zo ver mogelijk met de ladder omhoog en spring dan naar achteren om de ketting vast te grijpen. Blijf aan de ketting hangen, maar draai met je gezicht naar het platform boven in beeld, waar je ook de magische deuren ziet. Slinger heen en weer met de ketting en spring op het platform. Trek zo snel mogelijk Yorda omhoog en breng haar naar de magische deuren, want ondertussen zijn er weer geesten verschenen. Als het je niet lukt Yorda op tijd omhoog te krijgen dan zul je de geesten moeten verslaan en een deel opnieuw moeten doen om weer op het platform te komen. Het doel is Yorda bij de magische deuren te krijgen en er daarna samen met haar doorheen te gaan. Je komt in een open veld met onder andere een windmolen. Loop naar de andere kant van deze windmolen, waar je in de hoek een blok ziet staan. Klim hier op en via dat blok op de richel hoger aan de molen. Schuif naar links en klim een aantal richels verder omhoog tot je weer vrij kunt bewegen. Loop om naar de andere kant en draai je om. Vanaf hier moet je naar de draaiende wieken springen. Wacht tot de wiek een beetje omhoog is gekomen maar nog niet horizontaal is en spring er dan naar toe. Je zult de wiek vastgrijpen, waarna je zo snel mogelijk naar rechts beweegt en uiteindelijk in de top van de wiek terecht komt. Als de wiek helemaal verticaal is spring je er af om bovenop de molen te komen. Volg het pad, pas op voor het afgebrokkelde stuk, naar een trap en daarna naar de magische deuren. Ga verder naar links, laat je twee keer wat lager vallen en haal de hendel over. Spring op de brug en ga aan het randje staan om Yorda te roepen. Help haar naar de overkant en klim dan samen terug naar de magische deuren, Yorda zal ze voor je openen. Aan de andere kant hangt in het midden van de ruimte een ketting. Klim naar boven, waardoor geesten weer Yorda aan zullen vallen. Ga dus zo snel mogelijk weer naar beneden en versla ze allemaal. Als je dat gedaan hebt klim je weer via de ketting naar boven en ga je naar rechts de trap af. Er zitten hier een aantal gaten in de grond afgedekt met roosters. Er is één gat zonder rooster dus spring daar in. Loop van het hek achterin af waar Yorda staat en loop het water in. Links en rechts zitten schakelaars. Ga op de rechter staan zodat het hek voor Yorda open gaat en roep haar dan bij je. Plaats Yorda op de schakelaar links zodat er een ander hek open gaat waar jij snel voorbij loopt voordat Yorda besluit van de schakelaar af te stappen. Je ziet door een de beweging van de camera wel waar dit hek zit. Aan de andere kant loopt een pijp langs de muur omhoog. Klim via deze pijp omhoog en spring boven naar de overkant, terug naar het gedeelte met gras. Loop naar het gat waar je zelf in sprong en roep Yorda en help haar naar boven. Loop de trap weer op om Yorda bij de magische deuren te krijgen. Neem Yorda mee naar de andere kant en stap samen in de lift. Haal de hendel over om met de lift naar boven te gaan. Stap allebei uit en loop verder door naar rechts. Negeer de hendel aan de muur, je kunt er toch niet bij. Loop er langs, laat Yorda los en laat je voorzichtig zakken bij de opening in het hek naar een richel iets verder naar beneden. Laat je nog een keer vallen en trek je dan op aan de richel waar je aan hangt. Schuif naar links tot je niet verder kunt en klim dan op de richel boven je. Schuif weer door naar links en baan je een weg door te zakken en te schuiven naar het platform helemaal links onder langs deze muur. Loop de hoek om en klim via de platformen omhoog om bij weer een muur met richels te komen. Beklim de eerste richel, schuif naar links en klim dan zo ver mogelijk naar boven. Schuif terug naar rechts om weer veilig uit te komen op een houten platformpje. Naast het platform staat een kist, schuif deze van de richel onder in beeld af, richting Yorda dus. Meteen zullen geesten weer aanvallen, dus zorg dat je bij Yorda bent en haar beschermt. Als ze allemaal verslagen zijn sleep je de kist onder de hendel aan de muur die je eerder niet kon bereiken. Klim op de kist en haal de hendel over. Een ketting komt tevoorschijn aan de andere kant van deze ruimte. Schuif de kist terug naar de plek waar je hem naar beneden duwde en klim op de richel. Help Yorda ook omhoog. Bewaar je spel bij de bank als je wilt. Links van de bank is een grote opening, dus ga naar boven en klim via de richels aan de muur naar de overkant. Als je aan de overkant bent zullen weer geesten verschijnen. Ga niet terug om Yorda te helpen maar loop via de houten plank naar de uitgerolde ketting en laat je zakken tot je op de hoogte bent van een raampje in de muur, wat helemaal onderaan de ketting is. Slinger aan de ketting en vlieg door het raampje. Versla hier de geesten tot de portalen verdwijnen. Klim dan door het raampje waar je achterin een kist ziet staan. Duw de kist naar beneden en spring er zelf ook naar beneden. Dit is bekend gebied. Langs één muur zie je boven een hek, waar ook rechts van de muur de trap zit. Helemaal links bij de muur is het hek weg dus duw het blok daar naar toe en klim hier naar boven. Volg het pad naar een ketting en klim daarmee naar boven. Ga met de trap nog verder naar boven en daar door de opening. Ga naar links en klim via de ladder helemaal naar boven. Volg het pad tot aan een ketting. Spring naar de ketting en slinger er aan om zo verder te kunnen springen naar de andere kant. Voordat je de hendel overhaalt roep je eerst Yorda, zodat ze op het houten platform gaat staan. Met de hendel haal je haar naar de andere kant. Er komen meteen geesten, dus spring terug naar de ketting, daal snel af en breng Yorda naar de magische deuren om ze meteen allemaal uit te schakelen. Volg het pad achter deze opening naar de enige andere beschikbare opening. ___ /_3_\________________ \ C / SYMMETRY EAST / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Loop van de ladder en de opening af en volg het lange pad tot aan de magische deuren, onderweg zal er niets gebeuren. Als de deuren open zijn ga je er samen met Yorda doorheen. Klim via de korte ladder uit de kuil en roep Yorda omhoog. Als Yorda boven is word je aangevallen, dus reken met de geesten af en sla je spel dan op bij de bank boven in beeld. Aan iedere kant van het grote cirkelvormige gat in de muur (Dat nu nog gevuld is!) zit een trap en naast de trap een opening. Ga door de opening aan de rechter kant van de grote cirkel. Daal af via de ladder en klim op het ronde platform. Roep Yorda zodat je ook de ladder af komt en help haar dan ook op het ronde platform. Het platform gaat naar beneden en een trap komt omhoog. Meteen verschijnen er weer geesten, dus reken daar mee af. Beklim de trap helemaal naar boven en haal de hendel over. De twee bollen naast de grote cirkel zullen draaien. Steek je stok aan bij het vuur en steek daarmee deze twee bollen aan. De grote cirkel gaat open. Klim er door naar buiten en laat Yorda hier maar even staan. Sla je game op als je wilt, rechts van de cirkel. Je hoeft niet aan het apparaat te zitten want deze staat al goed. Klim via de ladder links van de cirkel omhoog ga door de opening terug naar binnen. Loop naar het einde van het pad en haal de hendel over om weer twee bollen te draaien. Steek je stok aan en laat je snel rechts van de hendel naar beneden vallen en loop verder naar rechts, voorbij de ladder, om daar de bollen aan te steken voordat je vuurtje uit is. De grote cirkel gaat open en het zwaard valt op de grond. Klim samen met Yorda terug naar de eerste ruimte door deze geopende cirkel. Pak het zwaard op en er zal een kooi om je heen uit de grond komen. Links en rechts van de cirkel zitten verhogingen met touwen. Hak de touwen door met je zwaard om de kooi weer te laten zakken. Zo ver mogelijk links van de cirkel loopt een trap naar boven. Hak hier bovenaan ook een touw door zodat de deur naast de trap open gaat. Ga hier samen met Yorda doorheen. Laat Yorda hier staan en klim zelf op de richel aan de muur. Schuif naar rechts en klim twee richels omhoog. Schuif weer een stukje naar links en klim weer twee richels omhoog. Schuif naar rechts tot je niet meer verder kunt en klim weer een richel omhoog. Ga weer verder naar rechts en laat je dan twee richels zakken. Schuif weer verder naar rechts en klim twee richels omhoog. Schuif tot het einde naar rechts, klim een richel omhoog en laat je helemaal rechts van deze richel af vallen om bovenaan de waterstroom te komen. Loop naar buiten en dan verder naar rechts en ga op de verhoogde steen staan om de deur te openen en er doorheen te gaan. Links is een loopbrug, maar helaas opgehesen. Spring er voorbij naar de overkant en volg het pad een trap op om uiteindelijk bij twee touwen te komen. Hak deze door met je zwaard. Vervolg dan je weg en je komt weer bij twee touwen, ook deze moet je door hakken. Ga daarna links op de schakelaar staan om de deur te openen en er daarna doorheen te gaan. Haal de hendel hier over om de waterstroom te stoppen. Spring over het hekje naar beneden en neem Yorda mee naar boven en de hoek om naar de deur met de schakelaar. Open de deur en ga er met Yorda doorheen. De loopbrug is nu naar beneden, dus steek deze over naar de andere kant. Loop verder naar de plek waar het hek open is, er zal vanzelf een blok verschijnen. Ga op dit blok staan en loop langzaam verder zodat de blokken een brug zullen vormen en jij naar de overkant kan. Yorda opent hier de magische deuren. Loop eerst naar links en haal de hendel over om weer twee bollen te draaien onder een grote cirkel in de muur. Loop dan helemaal naar rechts en ga met Yorda op de lift staan. Stap uit en loop naar de plek waar je voor het eerst je zwaard pakte, voor de grote cirkel aan de overkant op de grond dus. Steek bij de bollen van deze cirkel je stok aan en gebruik deze om de bollen van de cirkel aan de andere kant naast het net gebruikte liftje aan te steken. De cirkel gaat open, maar pak eerst je zwaard weer op voordat je door deze nieuwe opening samen met Yorda terug naar buiten gaat! Klim het trappetje af en houd Yorda bij de hand terwijl je via de lange weg terug loopt naar het andere deel van het kasteel. Onderweg word je aangevallen door geesten. Helaas zijn er geen magische deuren binnen bereik dus je zult ze moeten verslaan. Met je zwaard gaat het gelukkig een stuk makkelijker! Uiteindelijk kom je weer bij de opening waardoor je hier kwam, daar naast gaat een ladder omhoog. Beklim de ladder en roep daarna Yorda achter je aan omhoog. Als ze boven is gaan jullie samen door de deur hier, voor de veiligheid. Aan de andere kant vind je een zwaard, voor als je het net vergeten was. Haal de hendel over die je hier ook tegenkomt. Ga met Yorda weer terug door de deur en klim allebei weer naar beneden. Ga door de opening links van de trap om in de buitenplaats te komen waar je net de hangbrug hebt verlaagd. Steek via deze hangbrug over naar de andere kant. Loop zo ver mogelijk naar links om uit te komen bij een blok helemaal in de hoek. Schuif dit blok naar rechts, tegen de pilaar aan, en klim er dan op. Spring naar rechts en hak in de lucht onderweg het touw door. Neem Yorda weer mee naar rechts en ga samen door de grote opening in het midden van deze ruimte. Je komt weer in de zaal met de kroonluchter. Loop om naar de andere kant van de zaal en ga daar het trappetje of om via de ingestorte loopbrug naar beneden te gaan en daar door de al geopende magische deuren naar buiten te gaan. Onderweg zul je aangevallen worden door een hoop geesten, dus schakel deze allemaal uit voordat je naar buiten gaat. Loop de trap af en ga bij de splitsing rechts. Volg het pad tot je een trap af gegaan bent en loop dan naar rechts onder het poortje door waar je net nog overheen liep. Dit is de plek waar het touw naar beneden kwam. Spring in het touw, klim een flink stuk naar boven, voorbij het onderste open raam, en draai met je gezicht naar het open raam in de muur achter je. Slinger aan het touw en spring op het goede moment door het open raam. Loop naar rechts over de richel, door de kleine opening en naar de kist. Duw de kist voorbij de ladder naar beneden en spring zelf ook naar beneden. Duw en trek de kist zodat je hem door het open raam naar buiten kunt gooien. Yorda kan via de kist ook naar boven komen, dus help haar omhoog. Achterin deze ruimte is een trap. Neem Yorda via die trap mee naar boven naar de magische deuren. Als Yorda ze open gemaakt heeft gaan jullie er samen doorheen. ___ /_3_\_________________ \ D / WATER AND WOOD / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Loop naar links en steek de brug over naar de deur met tralies. Link gaat een ketting naar beneden, rechts een ladder omhoog. Laat Yorda hier staan en kies voor de ladder. Boven loop je een stukje naar links om daar door de grote opening naar buiten te klimmen. Waar het hek weg is hangt een ketting. Spring er naar toe, slinger er aan en spring er vanaf om aan de overkant uit te komen. Meteen links is een ladder die je afklimt om beneden te komen. Loop helemaal naar boven om daar een kist in de hoek te vinden. Trek die kist helemaal terug naar de ladder en duw hem dan van de verhoging af. Spring er dan zelf ook vanaf en gebruik de lift in de hoek om omhoog te gaan. Als je helemaal boven bent loop je zo ver mogelijk naar rechts, voorbij de deur waar Yorda staat, om in de hoek een hendel aan de muur over te halen. De deur van tralies waar Yorda achter stond gaat open. Neem Yorda mee naar links, terug naar de lift, en ga samen naar beneden. Gebruik het blok dat je verplaatst had om uit de kuil te klimmen en help Yorda dan ook omhoog. Klim via de ladder langs de pilaar weer omhoog en zorg dat Yorda ook naar boven komt. Aan één uiteinde van deze verhoging vind je nog een ladder, die je ook gebruikt om samen met Yorda nog hoger te komen. Ga op de grote schakelaar staan en ga met Yorda door de deur die open gaat. Steek het bruggetje over en ga aan de andere kant weer door de opening. Daal via één van de twee trappen af en beklim de ladder die je in het lagere gebied tegenkomt. Je kan Yorda gewoon beneden laten staan. Als je boven bent slinger je via de buis naar het volgende platform. Laat daar los en slinger via de andere buis naar de andere kant van de ruimte. Bij het platform haal je hendel over. Klim dan via de halve ladder naar beneden en laat je op de grond vallen. Zoek nu het apparaat dat je geactiveerd hebt beneden en achterin de ruimte. Klim op de houten paal die steeds op en neer gaat op het moment dat deze beneden is. Wacht tot de paal inzakt en druk dan meteen op driehoekje om zo hoog mogelijk de lucht in te vliegen en bij de richel te komen. Als dat gelukt is klim je via de richels omhoog en ga je via de opening naar buiten en via de ladder naar beneden. Laat je onder aan de ladder op de grond vallen. Je landt rechts van een trap. Loop om naar de linker kant en haal daar de hendel over. Roep Yorda en ze zal vanzelf naar buiten komen. Klim op de houten constructie waar het waterrad aan draait en spring dan naar één van de metalen platformen aan het waterrad. Trek jezelf meteen op en spring naar de houten balk in de richting waar het waterrad in draait. Trek jezelf weer op en dan nog een keer om bij een rond apparaat te komen met wat uitsteeksels. Draai dit ding twee rondjes tegen de klok in en het water zal stoppen met stromen. In het gras in de buurt van de trap staat een kist. Schuif deze kist de geul in waar eerst het water stroomde. Schuif deze dan van het waterrad af tot hij weer naar beneden valt. Neem Yorda mee en spring daar zelf ook naar beneden. Duw de kist nog verder naar beneden. Pak Yorda vast en daal zelf af via de trap links. Spring over het hekje, negeer de deur en loop samen naar de overkant van de touwbrug. Sla je spel hier op als je wilt en vervolg dan je weg naar beneden via de trap aan deze kant van de touwbrug. Onder bij de trap hangt een ketting, maar daar heb je niks aan. Negeer deze dus en loop de geul in die eerst vol zat met water en waar nu het blok ligt dat je naar beneden geduwd hebt. Schuif het blok richting de verhoging met de magische deuren. Ondertussen vallen geesten je weer aan, dus versla ze of breng Yorda naar deze deuren door op de verhoging te klimmen en haar er op te tillen. Neem Yorda mee naar de opening er achter. Volg het pad naar beneden en volg daarna het water naar een afgrond. Langs de afgrond staat links ook een ladder, die je natuurlijk gebruikt om omhoog te klimmen. Roep Yorda omhoog en vervolg je weg. Je komt vanzelf bij een gat in het pad. Spring er zelf overheen en roep dan aan de rand Yorda om haar er ook overheen te helpen. Volg het pad verder tot je weer bij een stenen bouwwerk komt. Stap hier samen in de lift en ga ermee naar beneden. Je komt naast een bank terecht, bewaar je spel als je wilt. Daal af via het trappetje en loop helemaal naar rechts om bij wat buizen te komen. Laat Yorda staan en klim zelf naar boven via de buis langs de muur. Verder zie je een beweegbare stellage staan, verplaats deze naar de plek zo dicht mogelijk bij de plaats waar je omhoog klom. Beklim dan de ladder aan de zijkant van de stellage en spring naar de verhoging rechts van je. Loop naar het einde en haal de hendel over. Er zullen meteen geesten verschijnen die Yorda achtervolgen, dus spring zo snel mogelijk terug naar de stellage. Spring naar beneden, naast de stellage en daal verder af door bij de buis naar beneden te springen. Mep alle geesten neer tot ze allemaal weg zijn. Loop daarna verder naar rechts en over de loopbrug die je net verlaagd hebt. Ga de trap op en volg het pad naar achteren het beeld uit. Volg de gang door de grot, over het hout, en je komt vanzelf weer buiten. Laat je zakken naar het stenen bouwwerk onder je als je aan het einde van het pad komt. Naar links kan je niet dus loop naar rechts en ga daar de trappen op. Je komt op een platform met een paal in het midden en wat kettingen. Uit de paal steekt een stang. Pak deze stang vast en draai tegen de klok in zodat de lift omhoog gaat. Helemaal boven kan je weer uitstappen en je spel opslaan bij de bank die hier staat. Verder naar links gaat alleen door over het gat te springen en daarna ook Yorda te helpen om er overheen te komen. Je kan Yorda hier dan voorlopig even laten staan. Ga zo ver mogelijk naar link, waar je wat balken onder je ziet. Klim via deze balken naar beneden en grijp daar de buis vast om zo naar de overkant te klimmen. Schuif helemaal naar het uiteinde en laat je daar pas zakken naar de richel onder je. Ga naar de muur links van je en klim via de richels die uit deze muur steken verder omhoog. Loop de houten loopbruggen over, waar je aan de rechter kant verderop een halve ladder ziet. Klim naar beneden en spring er naar achteren af om naast een houten constructie te landen. Klim via de balken naar boven en spring boven naar de overkant. Laat je zakken aan de ketting en draai je gezicht naar de rechtopstaande loopbrug, richting Yorda dus. Slinger aan de ketting en spring naar voren om de loopbrug om te gooien. Ga aan het randje staan van de omgegooide loopbrug en help Yorda naar de overkant. Volg het houten pad langs de halve ladder naar een ander platform dat lager ligt. Op dit platform laat je Yorda even staan, terwijl je via het pad naar rechts loopt en het kleine kamertje binnen klimt. Hier liggen bommen en stokken. Omdat je het zwaard niet in de fik kan steken ruil je die eerst om voor een stok. Pak dan een bom op en keer terug naar het platform waar je Yorda hebt achtergelaten. Verder naar links zie je een soort watertoren. Leg de bom neer en steek je stok aan door hem in de vlam in de hoek te houden en steek daarmee weer de bom aan. Raap de bom snel op, ren richting de watertoren en druk bij het randje op rondje om de bom naar de watertoren te gooien en deze op te blazen. Vergeet niet je zwaard weer mee te nemen! Roep Yorda weer en keer samen terug naar de halve ladder, daar ligt nu een loopbrug waarmee je naar een ander gedeelte van het kasteel kunt. Hier hangt een ketting, dus laat Yorda even hier en klim naar boven. Loop een stukje naar rechts zodat je bij een kist komt. Duw deze van het randje waar hij al naast staat en spring zelf ook daar naar beneden. Schuif het blok verder naar rechts en daar tegen de muur aan. Klim via het blok op de verhoging en daar haal je de hendel over. Loop terug, voorbij de magische deuren, naar links en klim daar via de ladder weer omhoog. Loop helemaal naar rechts waar de ketting nu voor je neus hangt. Spring in de ketting en slinger er aan naar de andere kant. Grijp weer een stang vast en draai het apparaat twee rondjes tegen de klok in om een groot blok tevoorschijn te laten komen. Spring terug naar de ketting en slinger er weer aan om terug naar de andere kant te komen. Loop helemaal naar links en daal daar af via de ketting om terug te komen bij Yorda. Spring naar het grote blok, hierdoor zullen geesten verschijnen. Versla ze voordat je Yorda ook op het blok helpt. Spring daarna aan de andere kant van het blok af en help Yorda ook weer van het blok af. Breng haar naar de magische deuren zodat ze deze open maakt voor je en ga er dan samen doorheen. Als je snel bent en de geesten niet dan kan je ook Yorda meteen naar de andere kant helpen en naar de magische deuren brengen. Het is veiliger gewoon de geesten te verslaan. Achter de magische deuren volg je gewoon het pad langs de opgehesen hangbrug door de volgende opening. ___ /_3_\________________ \ E / SYMMETRY WEST / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Negeer de ladder en volg het lange pad. Bij de hoofdpoort beneden zal je de hoek om gaan, blijf het pad gewoon volgen tot je bij het volgende bouwwerk komt. Breng Yorda naar de magische deuren en volg haar naar binnen. Klim via de ladder rechts in beeld omhoog en roep Yorda zodat ze ook de ladder beklimt. Loop verder van de ladder af richting de trap boven je en ga daarmee naar boven. Hak hier het touw door en er zal een deur naast deze trap open gaan. Neem Yorda mee door deze nieuwe opening. Voordat je dat doet zullen geesten je aanvallen, dus versla die eerst allemaal en ga dan door de net geopende doorgang. Hier staat meteen een bank waar je het spel kunt opslaan. Links van de bank ligt ook een stok op de grond. Ruil deze met je zwaard, zodat je de stok mee neemt. Laat Yorda hier voorlopig maar even staan. Er zijn twee ladders, één naar boven en één naar beneden. Neem die naar boven en haal daar de hendel over. Je ziet weer twee bollen draaien. Steek je stok aan in de vlam naast de hendel en ga via de ladder weer naar beneden. Loop naar links de andere ladder voorbij en steek hier de twee bollen aan om de grote cirkel te openen. Daal nu af via de andere ladder en ga op het grote ronde platform staan. Roep Yorda er bij en help haar er ook op. Er zal weer een trap tevoorschijn komen, dus loop naar boven en haal daar de hendel over rechts van de grote cirkel in de muur. De bollen achter je draaien open, dus steek je stok weer aan en zorg dat ze gaan branden. Als de cirkel open is word je meteen aangevallen, dus houd Yorda in de gaten en versla de geesten met je minder sterke stok. Je kunt proberen je zwaard weer terug te halen, maar let wel op Yorda! Als de geesten verslagen zijn klim je door de net geopende grote cirkel naar buiten toe waar het satellietachtige apparaat staat. Je moet Yorda meenemen! Je ziet dat het apparaat nog niet op de cirkelvormige opening gericht staat, dus grijp een uitsteeksel vast en draai het hele ding zodat het op deze opening gericht staat. Loop terug naar het gebouw, rechts van de cirkel in de muur zit een ladder. Klim samen met Yorda naar boven en ga weer naar binnen. Laat Yorda los en spring naar de ketting en klim verder naar boven. Hier is weer een opgehesen hangbrug, dus spring over het gat en volg het pad via de trap naar boven. Je moet wel een zwaard hebben, anders kan je de touwen hier niet door hakken. Hak de touwen door die je eerst tegenkomt en loop dan verder naar nog twee touwen die je ook moet door hakken. Loop nog verder door en ga op de schakelaar staan om de deur aan het einde open te maken en er doorheen te gaan. Haal achter de deur de hendel over en de waterstroom zal stoppen. Ga daarna door de deur terug. Volg het pad terug naar de trap en ruil boven aan de trap je zwaard om voor een stok, als je die niet al had. Ga met de trap naar beneden en loop nu over de loopbrug een nieuw gebied in. Neem een bom mee en ga terug via de loopbrug. Als je weer terug bent zie je links weer een opening met allemaal planken er voor. Leg de bom hier neer en loop naar rechts waar je in de hoek je stok aansteekt. Steek daarmee de bom aan en zorg dat je veilig uit de buurt bent als deze ontploft. Ruil weer de stok om voor het zwaard en daal af via de ketting. Zorg dat jullie allebei op de trap onder de ketting belanden. Je kunt samen naar beneden springen nadat je naar haar toe gesprongen bent vanaf de ketting, maar je kunt haar ook roepen als je aan de ketting roept zodat ze zelf al naar beneden gaat. Je kan dan zelf loslaten en ook op de trap terecht komen. Neem Yorda mee de trap af en klim via de ladder omhoog. Sla je spel op bij de bank als je dat wilt en ga dan terug naar de hoofdruimte via de deur links van de bank. Steek over naar de andere kant van de ruimte, waar ook een grote trap is. Ga hiermee omhoog en hak boven het touw door. Onderaan naast de trap gaat weer een deur open, ga hier samen met Yorda doorheen. De waterstroom is uit dus loop samen naar boven en verder door de doorgang waar eerst het hout voor zat. Sleep Yorda mee over de loopbrug en loop naar de opening in het hek. De brug verschijnt vanzelf weer, dus loop langzaam naar de overkant en laat Yorda de magische deuren openen. Links zit een lift, rechts een hendel. Haal eerst de hendel over en neem Yorda dan met de lift mee naar beneden. Links van de lift liggen stokken, rechts van de lift zitten onder de cirkel de bollen die je moet aansteken. Aan de overkant vind je vuur onder de andere grote cirkel. Steek de bollen aan naast het liftje. Nu zal ook de tweede deur van de hoofdpoort geactiveerd worden. Pak eerst weer even je zwaard op en klim dan via de net geopende cirkel samen met Yorda weer naar buiten. Daal af via het laddertje en neem Yorda mee langs het lange pad terug naar het andere deel van het kasteel. Je komt bij een ladder. Klim naar boven en laat Yorda hier even staan. Ga door de opening boven en haal daar achter de hendel over. Ga weer terug naar de ladder en klim terug naar beneden. En snel ook, want Yorda wordt aangevallen! Voor de veiligheid kan je ook Yorda mee nemen naar boven en later weer naar beneden. Als de geesten verslagen zijn of als ze niet komen ga je door de deur rechts onder aan de trap, terug naar de hangbruggen. Steek over via de hangbrug en ga door de grote opening aan de andere kant terug naar de zaal waar eerst de kroonluchter hing. Loop helemaal om naar de andere kant en ga daar via de gevallen loopbrug naar beneden en daar weer door de geopende magische deuren naar buiten. Loop het trappetje af en ga bij de splitsing rechts. Volg het pad tot je een trap af bent gegaan en ga dan naar links en verderop naar boven de trap op om bij het gebied van de hoofdpoort te komen. Loop niet over het hoofdpad maar langs de muur links daarvan, zodat je uitkomt bij een bank. Sla hier je spel echt op, het kon zo wel eens misgaan! Benader dan de hoofdpoort vanaf het midden, Yorda zal de deuren met grote moeite openen. Vrijheid! Of toch niet? Pak Yorda bij de hand, houd er rekening mee dat ze erg verzwakt is! Je moet dus niet gaan rennen maar langzaam lopen, anders zal Yorda inzakken op de grond en dan moet je haar weer helpen. Steek samen met haar de loopbrug naar het vasteland over. Als je ongeveer op de helft bent moet je goed opletten! Na het filmpje heb je weer de controle over Ico. Trek jezelf zo snel mogelijk op en spring naar het andere wegschuivende deel waar Yorda nog steeds zit. Lukt dit niet dan moet je een game laden en het nog een keer proberen. Als het je wel lukt om uiteindelijk bij Yorda te komen gaat het filmpje verder. ___ /_3_\__________ \ F / THE SEA / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Ico is zijn wapen kwijt en is terecht gekomen op een soort hangende kooien. Spring van kooi naar kooi. Meestal kan je wel de bovenste rand vast pakken, maar soms ook red je dat niet en hang je aan de onderste rand. Geen probleem, gewoon optrekken en naar boven klimmen. Uiteindelijk kan je terug springen naar de rotsen. Volg het pad naar links door de rotsen heen en ga dan naar rechts, waar je het pad langs het stromende water volgt. Loop door tot het uiteinde en haal daar de hendel over om een ketting uit te rollen. Rechts van de hendel staat een blok. Schuif deze het water in en spring ook zelf in het water. Duw het blok naar de overkant en klim daar op het blok zodat je weer op de kant kunt klimmen via de ladder. Haal hier de hendel over die aan de muur hangt om het hek in het water te openen. Spring terug in het water en duw het blok onder het nu geopende hek door en plaats het blok onder de ketting die je net afgerold hebt. Klim op het blok, spring in de ketting en klim omhoog tot je op het platform bent. Hier staat weer een constructie op rails, duw deze van de ketting af om te zorgen dat er meerdere tandwielen gaan draaien. Spring terug in het water en zwem terug in de richten van het geopende hek. Net voordat je onder het hek door gaat kan je uit het water klimmen, je komt uit bij het rad dat je net hebt geactiveerd. Probeer een uitstekende stang te pakken zodat je omhoog gaat. Als je op het hoogste punt bent laat je los om boven uit te komen. Loop naar links, ga op het lage richeltje staan en grijp de buis boven je vast. Schuif naar rechts, laat je zakken naar de andere buis verderop en laat de buis los als je aan de overkant bent. Loop heel voorzichtig over de brede buis naar de overkant en grijp daar de buis vast die om het ronde ding heen zit. Slinger naar rechts en laat los aan de andere kant, waar je via de pijp die naar boven gaat zo ver mogelijk naar boven klimt. Boven spring je naar achter om de ketting vast te grijpen. Draai naar de ketting achter je in beeld en ga slingeren. Op het juiste moment spring je om die volgende ketting vast te grijpen. Slinger ook weer aan deze ketting om naar het kleine houten platform verderop te kunnen springen. Tussen de muren zie je weer een rad draaien. Ga daar naar toe en laat het rad je weer naar boven nemen door een uitsteeksel vast te pakken en los te laten als je boven bent. Volg het pad naar twee draaiende schijven. Spring voorzichtig van het houten pad naar de eerste schijf, je hangt waarschijnlijk aan de zijkant. Van de eerste schijf spring je naar de tweede en van de tweede spring je op de ronddraaiende constructie die er aan vast zit. Vergeet dus niet een beetje schuin te lopen anders lig je er af! Volg het pad terug naar de rotsgrond en ga door de grote gang in de rotsen verder. Volg de weg langs een smalle bergrichel. Als je op een lager punt bent houdt de weg ineens op. Spring over de afgrond naar de bergrichel aan de overkant. Volg het pad weer tot je niet verder kunt. Spring om de smalle richel te pakken, trek jezelf op en schuif door naar links. Laat je aan het eind van deze richel zakken en schuif verder naar links op de richel er onder. Als ook deze richel stopt laat je Ico helemaal naar beneden zakken tot hij weer op vaste grond is. Spring over het gat naast je, klim weer op de richel en schuif weer door naar links. Als je boven de brede pijpen bent laat je Ico zakken en daar op vallen. Volg de pijpen naar de andere kant en de grot binnen. Blijf ze dan volgen tot je de hoek om gaat en uiteindelijk bij een hek en een ketting komt. Laat je zakken via de ketting. Om de constructie in het midden loopt een cirkelvormig pad, waar je nu natuurlijk naar toe springt. Loop naar rechts en ga via de loopbrug naar de buitenste ring van deze ruimte. Als je daar bent ga je links en volg je het pad. Spring over het gat heen en beklim de constructie die uit de muur steekt en naar de overkant loopt. Hier staat een rollend apparaat waar een ketting uit hangt. Het ding staat bijna helemaal links op deze brug, dus schuif hem zo ver mogelijk naar rechts, richting de buitenste ring. Klim dan bij de buitenste ring van de constructie af en ga er onder staan. Spring vanaf hier naar de ketting die je net dichterbij gebracht hebt. Draai je niet om maar laat je alleen zakken, met je rug naar de buitenste ring dus. Als je bijna helemaal onderaan hangt spring je naar achteren van de ketting af om te landen op de ladder aan de muur. Klim naar boven en je komt op een lager gelegen pad rond de buitenste ring. Volg het pad naar links en na een tijdje kom je bij een gat waar je gewoon overheen kunt springen en daarna verder kunt lopen. Daarna is er nog een gat, ook hier spring je gewoon overheen. Dan kom je bij een ladder. Klim naar beneden zodat je nog net met je voeten op de onderste lat staat en spring dan naar achteren. Ico grijpt de rand van de afgebroken loopbrug vast, dus trek jezelf op. Loop naar links en achter in beeld zie je meteen weer een ladder. Klim via deze ladder verder naar beneden, je bent nu echt helemaal beneden. De magische deuren zijn gesloten en Ico kan ze niet openen. Ga dus door de opening tegenover de magische deuren deze ruimte uit. Je komt in een grot met wat rommel, een boot, een steiger en een pad naar boven langs het water. Loop via dat pad naar boven om daar het magische zwaard te vinden. Geesten zullen met één slag verslagen zijn, bovendien kan je er magische deuren mee openen. Dus verlaat deze ruimte zoals je gekomen bent en loop met het zwaard naar de magische deuren. Ga de ronde toren binnen en haal de hendel over om met het platform omhoog te gaan. Boven open je de magische deuren van de achterkant. Je komt nu in de ruimte waar je het spel begon, maar dan net even iets anders deze keer. ___ /_3_\_______________ \ G / FINAL FIGHTS / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Ga via één van de trappen omhoog en ren naar de andere kant van de zaal. Boven aan de trap zie je een stel geesten om een kring rond Yorda staan. Beklim de trappetjes en schakel de geesten uit. Iedere tombe in deze ruimte bevat een geest. Als je een geest verslagen hebt zal er een tombe oplichten. Er zullen geesten blijven komen tot alle tombes opgelicht zijn. Mep ze gewoon met je magische zwaard. Je hoeft je geen zorgen te maken om Yorda. Het zijn echt een hoop geesten, dus je bent wel even bezig. Als je ze allemaal verslagen hebt en dus alle tombes verlicht zijn, dan zal bij Yorda een platform naar beneden gaan zodat je via de trappen rond Yorda naar boven kunt gaan en de magische deuren kunt openen met je zwaard. Ga door de deuren en er zal een liftje omhoog gaan. Loop de gang uit en het trappetje op, waar een grote troon staat. Spring even op de troon en ren daarna weer terug naar waar je vandaan kwam. De moeder van Yorda verschijnt op de troon en spreekt je aan. Keer dan terug naar de troon om na het gesprekje het gevecht te laten beginnen. Ico verliest een hoorn en zijn zwaard. Als je weer kunt bewegen pak je meteen het zwaard vast. Zo lang je dat zwaard vast hebt en in de richting van de koningin kijkt kan ze je niks maken! Er staan dicht bij de koningin twee schuifbare beelden. Als je hier achter staat kan je ook zonder zwaard niets gebeuren. Het zou handig zijn één van de beelden naar voren te schuiven, zodat je dicht bij de koningin kan schuilen. Wacht tot de koningin een aanval heeft gedaan en raak haar krachtveld dan met je zwaard. Het zwaard vliegt weg en jij schuilt zo snel mogelijk achter het dichtstbijzijnde beeld voordat ze weer een aanval doet. Probeer van achter het beeld te zoeken naar je zwaard. Als je weet waar het ligt wacht je tot de koningin weer een aanval gedaan hebt en dan ren je zo snel mogelijk naar het zwaard toe om het op te pakken. Met het zwaard in je hand kan ze je weer niks doen. Nu moet je weer de koningin raken, schuilen achter een beeld, je zwaard pakken, enzovoort. Je kan altijd de beelden verschuiven om je schuilplaats te verplaatsen en sneller bij je zwaard te zijn na een aanval. Na vijf keer raken is haar krachtveld weg. Dan hoef je haar nog maar één keer te raken om het gevecht te winnen. Weer een filmpje, Ico verliest weer een hoorn. Ook al lijkt het helemaal voorbij nu, het is toch niet zo! In het eindfilmpje laden de tombes Yorda weer op, maar ze maken haar ook zwart. Het kasteel stort in. Ico is nog steeds bewusteloos, dus neemt Yorda hem maar mee. Ze legt hem in de boot en duwt de boot weg. Mooie muziek trouwens, tijdens al deze gebeurtenissen. Het kasteel verdwijnt langzaam in de zee, terwijl Ico lekker verder dobbert in zijn bootje. Je krijgt nu de aftiteling, maar zet je PlayStation 2 nog niet uit! Na de aftiteling gaat het nog verder. Ico’s bootje spoelt aan op het strand en hij wordt wakker. Loop helemaal naar links over het strand, echt een flink stuk. Een stuk verderop zie je een lichaam in het water liggen. Loop er naar toe om de game echt uit te spelen. =========================== = 4 = A F S L U I T I N G = =========================== ___ /_4_\____________ \ A / SLOTWOORD / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Hoewel de game binnen vier uur uit te spelen is, zijn het toch vier hele leuke uren. Ik had dan ook niet verwacht dat de walkthrough zo lang zou worden, maar uitleggen wat er precies moet gebeuren neemt een hoop ruimte in. Ico is een bijna filmische game met prachtige effecten en een vaag maar daarom juist goed verhaal. Kom maar op met het tweede deel! ___ /_4_\__________ \ B / CREDITS / ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ [SONY COMPUTER ENTERTAINMENT] Ze hebben een leuke en vermakelijke game in elkaar geknutseld waar er hopelijk meer van komen. [SVEN COLBERS] Als dank voor zijn mentale steun tijdens het spelen van deze game in de late uurtjes. [GAMEFAQS] Voor het plaatsen van dit document. [NEOSEEKER] Voor het plaatsen van dit document.