Original text in Norwegian: Å tenke seg noe objektivt meningsfullt er absurd. Det er fordi det objektive eksisterer utenfor mennesket. Hvis det eksisterer noe slikt meningsfullt så kan vi ikke få kunnskap om det. Å tenke seg det meningsfulle som noe subjektivt er likeledes absurd, fordi noe så ubundet at det kan være ulikt for envher gir ikke mening til begrepet. Det er ikke sannhet og vi kan ikke få kunnskap om det. Men det betyr ikke at det ikke kan eksistere noe allmengyldig meningsfullt som vi kan rette oss etter. En slik mening kan forankres, ikke i det objektive, eller subjektive, men i det menneskelige. All logisk teknining forutsetter ontologiske forpliktelser. Det betyr at vi må først dele verden opp i begreper og størrelser før vi kan tenke på dem. Vi behøver ikke distrahere oss fra det absurde for at livet skal "gi mening". Løsningen på det absurde er å gi begrep til oss selv. I en ontologi hvor menneske-begrepet inngår finner vi oss selv i avklarte forhold til verden og til hverandre. Først da er det mulig å tenke om oss selv, alstå få kunnskap om hvem vi er, som mennesker, som mennskelige individer, og hvordan vi bør leve. Deretter følger to antagelser: En aristotelisk verdensanskuelse og den frie vilje. For hvis enhvers frie handlinger gir innhold til menneske-begrepet, da står hvert individ, med sine handlinger, sin levemåde, forpliktet overfor hele menneskeheten. Derfor vil den beste levemåte avhenge av hvordan vi avgrenser menneskebegrepet. Om vi betrakter mennesket som et tenkende vesen, da bør alle mennesker søke bevissthet fremfor distraksjon. Om vi tenker om mennesket annerledes, så forplikter det på en annen måte. Uavhengig av hvilket innhold vi legger i begrepet menneske, så bør derfor alle mennekser tilstrebe seg å leve livene sine på en måte som gir seg selv og andre, med hensyn på begrepets innhold, størst mulig verdighet.